Stadslicht vervangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gijs
1st Gear member

Hallo,

Ik heb gekeken hoe ik een stadslicht moet vervangen van mijn V40.
Heb echter geen idee hoe het moet.
Heb Xenon koplampen.
Kan iemand mij instructies geven hoe het moet.
Of heeft iemand een tekening hoe het zit.

Alvast bedankt.

Gijs
menjo
7th Gear member

Ik weet hoe het moet, moet het zelf ook nog steeds een keer doen. Echt makkelijk is het niet.

Op de kap waar het stads-/grootlicht achter zit zit de omvormer voor de xenonlamp, deze zit in een beugel met een torxboutje vast (van boven gezien zit het torxboutje ander de omvormer, daar kom je lastig bij). Aan de bovenkant zit ook nog een torxboutje (die zie je wat makkelijker zitten), die moet ook los. Je kunt de omvormer dan wegdraaien (ik geloof dat dat na het eerste boutje al kan) en de kap van de lamp halen om bij het stadslicht te komen.
Pas wel op met al die xenon dingen want er staat hoge spanning op, lampen dus iig op stand 0 zetten en eigenlijk de accupool even loshalen voor de zekerheid.
Henk
3rd Gear member

Gijs,

Indien je V40 in onderhoud is bij de Volvo dealer, dan kan je zo langs rijden om het (als het goed is gratis) te laten vervangen!!
ik zag de monteur het doen met een klein (mini)rateltje met tork-bitje voor de hoogspannings trafo te verwijderen.
Alleen de XENON lampen zijn niet gratis voor vervanging :?
die koste mij zo'n 80 euro als ik het goed heb :evil:
toch wel duur die XENON :x
maarja zat erin toen ik hem kocht, en eerlijk is eerlijk geeft toch een hoop licht die xenon!
nou hoor ik jullie al denken, dat ik het stadslampje dan dik betaald hebt bij de vervanging van de XENON lamp!
maar ja, daar zat wel zo'n 1,5 jaar tussen.
Trouwens die xenon lamp die kapot was, zat er nog geen jaar in :-x
was spontaan kapot gesprongen in de koplamp !

groetjes,
Henk.
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
smokingman
4th Gear member

menjo schreef:Ik weet hoe het moet, moet het zelf ook nog steeds een keer doen. Echt makkelijk is het niet.

Op de kap waar het stads-/grootlicht achter zit zit de omvormer voor de xenonlamp, deze zit in een beugel met een torxboutje vast (van boven gezien zit het torxboutje ander de omvormer, daar kom je lastig bij). Aan de bovenkant zit ook nog een torxboutje (die zie je wat makkelijker zitten), die moet ook los. Je kunt de omvormer dan wegdraaien (ik geloof dat dat na het eerste boutje al kan) en de kap van de lamp halen om bij het stadslicht te komen.
Pas wel op met al die xenon dingen want er staat hoge spanning op, lampen dus iig op stand 0 zetten en eigenlijk de accupool even loshalen voor de zekerheid.
Die omvormer zit met 2 torx-schroefjes vast. Allebei loshalen. Als je gaat draaien heb je kans dat je het gedeelte waar het schroefje in zit beschadigd, met als gevolg dat de omvormer niet meer goed vast zit.

Als je gewoon je sleutels uit je contact laat en de lichtschakelaar uit laat, kan het allemaal geen kwaad.

Je moet wel even hard trekken aan de draden van het stadslicht, want die zitten met het voetje in de spiegel geklemd. Kan geen kwaad, gewoon trekken.

Als je geen klein rateltje met een houder voor torx-bitjes hebt, kan je beter naar de dealer gaan. Denk dat je dan goedkoper uit bent dan die spullen kopen. Ga niet zitten kloten met die torx-schroefjes, want het is allemaal plastic waar het ingeschroeft zit. Dus dat beschadig je zomaar.
vox
2nd Gear member

Heb het bij de dealer laten doen. komt misschien omdat ikzelf niet zo heel handig ben. Als die omvormer niet meer goed sluit heb je misschien kans op vocht in de koplamp unit en daar wordt je ook niet vrolijk van!
V40 1.9D Ph2 102 PK Atlantic Blue bouwjaar 2000
smokingman
4th Gear member

Die omvormer zit los van het sluitende gedeelte. Als je het juiste gereedschap niet hebt, is het bijna onbegonnen werk.

Als ik het vragen mag, hoeveel was je ervoor kwijt?
vox
2nd Gear member

@smokingman moet ff de papieren in om te kijken hoeveel ik kwijt was. antwoord komt nog
vox
2nd Gear member

22 euro en een beetje incl. uurloon en btw
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”