Zoals bijna elke 440/460 eigenaar heb ik ook last van roest bij o.a. de wielkasten.
Welke goedjes helpen het beste om de roestvorming te stoppen?
En waar kan je, voor een redelijke prijs, wielkastspatborden krijgen?
Standaard probleem: wielkasten roest
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Kben er zelf toevallig gisteren mee begonnen. Alle roest goed weghalen en rode menie erover, in verschillende lagen en echt in alle kleine hoekjes zodat het ijzer luchtdicht wordt afgesloten. Je kunt daarna of eerst ook nog tectyl gebruiken.
Ik heb behoorlijk wat wielkast weggehaald en zat erover te denken om een gedeelte wat te herstellen met autoplamuur, als we dan toch bezig zijn: is dat een goed idee?
Ik heb behoorlijk wat wielkast weggehaald en zat erover te denken om een gedeelte wat te herstellen met autoplamuur, als we dan toch bezig zijn: is dat een goed idee?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- jerryx
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
- Locatie: Noord nl
Gelukkig had de mijne er relatief weinig last van toen ik hem kocht.
Wel heb ik meteen preventief al het bestaande roest weggehaald en de binnenrand met autoplamuur bewerkt. Dat goed laten drogen en vervolgens alles met Hammerite geverfd.
Ook heb ik de hele winter (na het wassen) de wielkasten ingesmeerd met (gebruikte-) motorolie.
Net weer de winter achter de rug en alles ziet er nog puik uit!
Wel heb ik meteen preventief al het bestaande roest weggehaald en de binnenrand met autoplamuur bewerkt. Dat goed laten drogen en vervolgens alles met Hammerite geverfd.
Ook heb ik de hele winter (na het wassen) de wielkasten ingesmeerd met (gebruikte-) motorolie.
Net weer de winter achter de rug en alles ziet er nog puik uit!
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik heb er zelf 2 nieuwe schermen in gebakken. En laten spuiten voor 225€.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
als je niet wilt vervangen, werkt m.i. de volgende routine het beste:
- het dikste roest eraf(niet roestvrij!!!)
- alle vuil uiteraard weg
- even met een staalborsteltje de losse zooi eraf
- met noverox(roestomvormer, deze heeft roest nodig, daarom niet roestvrij) insmeren, goed dik
- 24 uur laten drogen
- afplamuren
- mooi opschuren
- primer
- aflakken
van de binnenkant even goed dik in de ouderwetse tectyl (de dikke) zetten.
Hiermee help je de wielkasten weer een paar jaar verder
zelfs als er een niet te groot gat in zit, deze kun je oplossen door na het roestarm maken met een glasweefselmatje en hars het gat te dichten, dan goed met roestomvormer en afwerken.
En toch blijft vervangen de beste optie, zoek een fatsoenlijke beun en voor max 200 euro heb je nieuwe wielkastranden, geplamuurd, gespoten en wel.
- het dikste roest eraf(niet roestvrij!!!)
- alle vuil uiteraard weg
- even met een staalborsteltje de losse zooi eraf
- met noverox(roestomvormer, deze heeft roest nodig, daarom niet roestvrij) insmeren, goed dik
- 24 uur laten drogen
- afplamuren
- mooi opschuren
- primer
- aflakken
van de binnenkant even goed dik in de ouderwetse tectyl (de dikke) zetten.
Hiermee help je de wielkasten weer een paar jaar verder

En toch blijft vervangen de beste optie, zoek een fatsoenlijke beun en voor max 200 euro heb je nieuwe wielkastranden, geplamuurd, gespoten en wel.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16
Hebben jullie ook foto's van de gebruikte materialen? Borstels, soort tectyl etc?? En eventueeel een how to do (Het liefst met foto's)
Of foto's voor het behandelen en erna.
Want natuurlijk heeft mijn Volvo ook last van het roestduiveltje
Of foto's voor het behandelen en erna.
Want natuurlijk heeft mijn Volvo ook last van het roestduiveltje
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
200 eurooo ?????? LOL, wel erg optimistisch. Zet jou schermen van 200€ dan ff op de foto en post ze hier ! Ben ergggg benieuwdevanmandos2 schreef:als je niet wilt vervangen, werkt m.i. de volgende routine het beste:
- het dikste roest eraf(niet roestvrij!!!)
- alle vuil uiteraard weg
- even met een staalborsteltje de losse zooi eraf
- met noverox(roestomvormer, deze heeft roest nodig, daarom niet roestvrij) insmeren, goed dik
- 24 uur laten drogen
- afplamuren
- mooi opschuren
- primer
- aflakken
van de binnenkant even goed dik in de ouderwetse tectyl (de dikke) zetten.
Hiermee help je de wielkasten weer een paar jaar verderzelfs als er een niet te groot gat in zit, deze kun je oplossen door na het roestarm maken met een glasweefselmatje en hars het gat te dichten, dan goed met roestomvormer en afwerken.
En toch blijft vervangen de beste optie, zoek een fatsoenlijke beun en voor max 200 euro heb je nieuwe wielkastranden, geplamuurd, gespoten en wel.

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Kben bezig, kzal binnen 2 dagen (afhankelijk van suc6) een stel foto's plaatsen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
200 euro ben ik alleen al voor het spuitwerk kwijt en dan ook nog per kant.dus ik ben nog steeds aan het sparen. 

groet'n uut grunn
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
Toen ik mn auto kocht waren de randen ook helemaal gerot.
Beste man van het autobedrijf heeft toen alles weggeslepen, nieuwe randjes erin gelast en gespoten. Voor hem koste het niks omdat ik anders de auto niet kocht, maar normaal kost het ook vrij weinig. Inderdaad zo rond de 200-250e.
Helaas heeft deze het niet helemaal goed gedaan, en de lak begint weer wat op de blazen. ( lees 1jaar later )
Beunhazerij is niet altijd een goede oplossing.
Beste man van het autobedrijf heeft toen alles weggeslepen, nieuwe randjes erin gelast en gespoten. Voor hem koste het niks omdat ik anders de auto niet kocht, maar normaal kost het ook vrij weinig. Inderdaad zo rond de 200-250e.
Helaas heeft deze het niet helemaal goed gedaan, en de lak begint weer wat op de blazen. ( lees 1jaar later )
Beunhazerij is niet altijd een goede oplossing.