3 dagen in bezit en gelijk stotteren en inhouden. (Opgelost)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Zover ik weet smeert en koelt een hoger octaan beter. Het is dus beter maar als Volvo mij aanraad om met 95 te rijden dan geloof ik dat ook wel, maar ik wil het zeker een keer proberen.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

menjo schreef:Dan hebben alle benzine stations dat verkeerd op hun pompen staan.
Dat zal dan wel, daar let ik niet zo op wat er staat. Maar er zit octaan in je benzine (in die zin klopt de uitleg van Mathijs T4 dus gedeeltelijk). Het is met benzine een percentage van het maximaal standaard aanwezige. Dus spreek je van gehalte.

Bij LPG is het dan weer wel een Octaangetal. Want daar gaat de vergelijking van Mathijs T4 volledig op.
Bij diesel zit er geen cetaan in in de diesel en gaat het verhaal dus ook weer op.

Dus als chemicus:
Bij Benzine is het octaangehalte bij LPG en Diesel is het octaan-, danwel cetaangetal.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

@V480-V40:
Dus je wil zeggen dat Euro 95 voor 95 vol% of 95 massa% uit octaan bestaat?
En de benzine in de formule 1 bestaat dan uit meer dan 100% octaan??

Leg eens uit hoe het dan werkelijk zit, ik weet het er zelf best het een en ander vanaf, dus ik geloof weinig van anderen zonder een goede verklaring.

Veel mensen denken dat ze weten hoe het werkt maar hebben het volledig bij het verkeerde eind. Van jochies die hun scooters opvoeren tot bekende autobladen. Niet persoonlijk bedoeld natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Volgens mij is het octaangehalte het percentage koolwaterstoffen in de benzine. Volgens mij geven de getallen 95 en 98 (en 91 heb je hier ook nog) bij de benzinepomp toch echt het octaangetal weer. Als ik het goed begrijp wordt het octaangetal gemeten in een soort standaardmotor. Het octaangehalte meet je neem ik aan met wat scheikundige proefjes.
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Met 1x proberen zal je geen /weinig verschil merken,
in de praktijk blijkt na zo'n 4x tanken achter elkaar er pas verbetering merkbaar is, ik zelf rij in een 2.0 -16V 136 pk,
en tank euro 95, op vakantie in /door duitsland tank ik V-power -100 en moet toch echt constateren dat de motor "mooier loopt" zeker na een paar keer tanken :)
kan ook het idee zijn :roll:
ik wilde mededelen dat er wel degelijk verschil in benzine kan zitten,
en hoe een motor daar op reageerd,
en wat al die testen aangaande(met soorten benzine's) die worden in de meest optimale afstellingen van motor, en ideale omstandigheden genomen,
dus uit alles blijkt dat goed /tijdig onderhoud je auto in (top) conditie houdt!

Henk.
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ja, maar benzine met een hoger octaandinges tanken dan wat de fabrikant aanraadt lijkt me niet de juiste manier om problemen met de motor op te lossen. Als dat een probleem met de motor oplost is er toch iets mis.
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

octaandinges ::lol:
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

V480-V40 schreef:Het is met benzine een percentage van het maximaal standaard aanwezige. Dus spreek je van gehalte.
Ik zal proberen dit kort toe te lichten.
Mathijs je hebt volkomen gelijk met de opmerking "100 wil zeggen: even klopvast als iso-octaan. (0 staat gelijk aan n-heptaan)"

Standaard geraffineerde benzine bevat een standaard hoeveelheid (iso)octaan per liter. Door minder of meer te rafineren etc. wordt dit minder of meer bij de handelsbenzines. Dat is een percentage ten opzichte van de standaard daarom spreek je van gehalte.
Bij uitermate geraffineerde benzine's zoals racebenzines kan je dus meer iso-octaan dus een hoger gehalte hebben.

En nog even iets RON (is een afkorting voor Real Octane Number) kan je dus chemisch niet vertalen met "echt octaan getal".

Bij diesel en LPG zit er geen cetaan of iso-octaan in de brandstof. Dus daar is het idd een verhoudingsgetal.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En even over het tanken van benzines met welk octaangehalte dan ook.
De fabrikant geeft aan bij welk octaangehalte (91, 95 of 98 ) de motor normaal volgens de specificaties presteert. Als dus aangegeven wordt dat je motor met Benzine op 95 octaan volgens de specificaties presteert zal je motor op 91 slecht presteren. Met 98 kan het beter zijn maar dat is niet zeker.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

Hoe kan het met 98 dan beter zijn?
Een hogere compressieverhouding is dan mogelijk. Bij een turboloze motor gebeurt dat sowieso niet. Prestaties kunnen hoogstens verbeteren als er meer MJ in een liter 98 zit.
Maar ik geloof ook niet dat een turbomotor de druk verhoogt tot de pingelgrens. Andersom wel natuurlijk, bij tanken van 91 past de motor zich daar wel op aan, ik weet niet hoe, ik denk door verlagen van turbodruk (of vervroegen van ontsteking etc).
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik ben geen techneut dus weet het antwoord op de vraag van Mathijs niet.

Ik moet echter, bij nadere bestudering van de materie even mijn verontschuldigingen maken. Momenteel bij de huidige moderne loodvrije benzines spreek je dus idd van octaangetal. Er zit geen octaan meer, of wordt geen octaan meer toegevoegd. Dat wordt nu gedaan met een soort booster, om toch de vereiste klopvastheid te krijgen. :oops: :oops:

Ik stam nog uit de periode van loodvrije benzine met wel degelijk octaangehalte. En ben al jaren niet meer direct met de materie bezig.
Dus nogmaals mijn excuses. :oops:
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

Gelukkig,
dan waren de gedachten van mij en veel anderen niet zo heel verkeerd.

(ik wou bijna naar de sectie Automotive Engineering lopen op de universiteit)

Maar misschien dat iemand anders nog even kan uitsluiten dan het tanken van hogere octaangetallen alleen invloed heeft op de portemonnee, niet op de prestaties? Los van reinigende bijwerkingen van v-power!

En dat octaangetal 100 dus meer met marketing te maken heeft.
Hoewel ik dan niet snap waarom Shell in Nederland gekozen heeft voor 97 ipv bijvoorbeeld 98, wat geen 'erkende' waarde is, daarom moeten ze 95 vermelden.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Bij Aral (BP in nederland) staat op de pomp dat het 97 RON is maar voldoet aan alle eisen van 98 RON, wat dat precies betekent weet ik niet. Waarschijnlijk is die 97 gewoon goedkoper te produceren en aangezien 95 voor de meeste auto's prima is, is 97 dat ook.
Ik ben het met je eens dat je echt niet een hoger octaan getal hoeft te tanken dan wat nodig is, het verschil is enkel de pingelgrens (toch?).
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

menjo schreef:Bij Aral (BP in nederland) staat op de pomp dat het 97 RON is maar voldoet aan alle eisen van 98 RON, wat dat precies betekent weet ik niet. Waarschijnlijk is die 97 gewoon goedkoper te produceren en aangezien 95 voor de meeste auto's prima is, is 97 dat ook.
Ik ben het met je eens dat je echt niet een hoger octaan getal hoeft te tanken dan wat nodig is, het verschil is enkel de pingelgrens (toch?).
Officieel zijn 91 95 en 98 vastgelegde getallen (daar is in al die jaren niets aan veranderd). Dat is dus de maatstaf. V-power is in NL RON97 maar moet hier dus als minimaal RON95 verkocht worden(en is ook duurder dan de Euro95) Het hier verkopen als RON98 mag niet.
Ik weet dus niet hoe dat in Duitsland zit.
Als je motor op RON91 niet pingelt zal die dat op RON98 zeker niet doen. Maar is je motor bedoelt is voor RON98 zal die op RON95 eerder de neiging krijgen om te pingelen en op RON91 kan je er vergif op innemen, tenzij de elektronica dat kan aanpassen. (Bij veel moderne motoren gebeurt dat.)
Maar bij onze toenmalige Audi 80 van midden jaren 70 die moest rijden op loodhoudende benzine met octaangehalte 98 ging ie dus in Spanje aan de pingel omdat de Super daar 95 was ipv 98.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Altijd een succes :roll: die RON waarde van verschillende benzine's
maar we gaan weer helemaal OFF-Topic,
ik zie wel een hoop tegenstellingen in de antwoorden :wink:
Maar ja gelukkig heb ik er geen verstand van :D of toch :?
ga vanmiddag maar weer eens wat "benzine" maken,
je moet toch wat in je :D

Henk.
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Henk schreef:Altijd een succes :roll: die RON waarde van verschillende benzine's
maar we gaan weer helemaal OFF-Topic,
ik zie wel een hoop tegenstellingen in de antwoorden :wink:
Maar ja gelukkig heb ik er geen verstand van :D of toch :?
ga vanmiddag maar weer eens wat "benzine" maken,
je moet toch wat in je :D

Henk.
Ja, dat off topic gaan gaf ik ook al aan maar pingelen van een motor heeft wel degelijk met de klopvastheid van je benzine te maken. Dus lijkt het mij niet erg daar over door te gaan.

Een V40 T4 moet gewoon minimaal die RON 97 hebben. Anders is de kans op pingelen gewoon te groot. Dus bijvoorbeeld V-power in Nederland.

En over dat punt zie ik geen tegenstellingen in de antwoorden. En waar maak jij dan die "Benzine".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Leuk om te zien hoe het verhaal loopt :p maar zoals ik al heb gezegd ik geen last meer van en laatste keer heb ik RON95 van Esso getankt.

Het is toch raar want die trillingen en knarsend geluid in de blok niet meer terug komt. Ik heb eerder al gezegd, ik ben wel techneut maar niet in autobranche, ik ben meer met andere soort machines bezig maar aan auto’s sleutelen was vroeger mijn hobby, als ik geen garage heb ga ik niet op straat staan sleutelen, tijden zijn veranderd eh? ;)
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Wij koken aardolie :shock: en halen daar dan ook nog benzine uit :D
ja, en waar doen ze dat in Nederland het meest?
uiteraard in de Botlek,
en wel bij die maatschappij die niet langer meer de prijsverhogingen
of verlagingen aangeeft :D :D
Dat scheelt mij weer een hoop ergenis, want blijkbaar alleen mijn baas verhoogde de benzineprijs telkens weer :roll:
Ik vroeg me alleen altijd af waarom de "rest"dan meeging :?
ik (met collega's )ga nog maar weer eens een paar honderd ton maken vandaag !!
Maar waarschijnlijk gaat de prijs alleen nog maar stijgen de komende weken!! (let maar op :oops: )
wat wordt er heden ten dage nou nog goedkoper :(

Henk.
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Henk schreef:
Dat scheelt mij weer een hoop ergenis, want blijkbaar alleen mijn baas verhoogde de benzineprijs telkens weer
Ik vroeg me alleen altijd af waarom de "rest"dan meeging
Dat zullen de "ongeschreven" prijsafspraken binnen de brandstofmaffia wel zijn. Zodat de NMA er geen grip op krijgt.
Overigens wel frappant dat oliemaatschappijen aangeven dat zij de prijzen moeten verhogen, omdat hun kosten stijgen (personeel, inkoop, fabricage). Hoe kunnen dan toch altijd weer die winsten met tig % stijgen t.o.v. een vorige periode, als het hun alleen maar ging om de stijgende kosten te dekken.
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

In het deurtje van mijn benzinetank staat 95 aangegeven en daar doet ie het ook prima op, hoewel ik niet kan vergelijken want ik heb hoger nog niet geprobeerd.

Mijn auto is wel van 2004.

edit: ik reageer op iets van pagina 1 zie ik nu, sorry
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”