Vandaag mijn airco laten bijvullen en controleren. Ik had al eerder de pollenfilter laten vervangen en zo'n geurtje erin gespoten. Het bijvullen heb ik bj A.T.U. laten uitvoeren. Standaard aan zo'n apparaat gekoppeld en na een uur was het klaar.
Conclusie er zat iets te weinig in(710 gr.) en het is bijgevuld (850 gr.). Tevens is er olie bijgedaan tot 40 ml en zo'n UV spul. Niet zo slecht denk ik, omdat hij waarschijnlijk in de afgelogen vijf jaar niet is bijgevuld.
De reden dat ik de airco heb laten controleren(bijvullen), was ten eerste omdat ik het gevoel dat het niet echt goed koud werd en ten tweede dat ik de magneetkoppeling regelmatig hoor aangaan en weer uit. Het eerste heb ik nog niet kunnen controleren, maar het regelmatig aangaan en uitgaan is niet veranderd.
Wat ik daarmee bedoel? Als ik ACC aanzet, alles op AUT. en de temperatuur op minimaal , dan hoor ik de fan+ het mangeetklik ongeveer 15 sec aangaan en dat het voor 10 sec uit. Daarna herhaalt het cycle zich. Is dit normaal? Ik voel namelijk in de periode dat de fan aangaat kouder lucht uit de roosters komen. Moet de fan niet langer (of zelfs continu) aanstaan?.
Ik heb bij een ander forum gelezen dat er een fout was bij de V70 serie waarbij de afstand van de magneetkoppeling te groot kon worden en een vergelijkbaar scenario optrad. Kan dit het geval zijn?
Ik rij trouwens in een V40 uit 2003 1.9D (115 pk). Ik hoor graag jullie mening
Acc aan airco fan aan/uit
- hadico
- 5th Gear member
Dit is een bekend iets word mede veroorzaakt door de buitentemperatuur ,als deze wat hoger word zal hij ook langer aan blijven staan op het moment dat je verdamper op temperatuur is zal de aangevoerde druk in het systeem veranderen (hij kan niet meer verdampen dan er warmte is)hierdoor word de pomp uitgezet
Probleem met de kopp. van de pomp is dat deze slijt en dan op een gegeven moment zoveel ruimte heeft dat hij niet meer aangrijpt dit is trouwens afstelbaar.
Probleem met de kopp. van de pomp is dat deze slijt en dan op een gegeven moment zoveel ruimte heeft dat hij niet meer aangrijpt dit is trouwens afstelbaar.
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reactie hadico!
Na een zonnige dag vandaag, weer de airco getest. Wanneer de compressor aanslaat mooie koude lucht maar na ruim 15 sec. is het weer over want dan slaat de compressor weer af. Het is dan duidelijk te voelen dat er minder koele lucht uit de roosters komt. Na weer ongeveer 10 sec seconde slaat de compressor weer aan en heb ik weer koele lucht.
Mijn vermoeden blijft het afstellen van de luchtspleet of een sensor dat niet goed werkt. Iemand anders enig idee? Oh ja, weet iemand een adres rond amsterdam of utrecht, om dit verschijnsel na te laten kjken? Of kan ik beter langs de dealer?
Na een zonnige dag vandaag, weer de airco getest. Wanneer de compressor aanslaat mooie koude lucht maar na ruim 15 sec. is het weer over want dan slaat de compressor weer af. Het is dan duidelijk te voelen dat er minder koele lucht uit de roosters komt. Na weer ongeveer 10 sec seconde slaat de compressor weer aan en heb ik weer koele lucht.
Mijn vermoeden blijft het afstellen van de luchtspleet of een sensor dat niet goed werkt. Iemand anders enig idee? Oh ja, weet iemand een adres rond amsterdam of utrecht, om dit verschijnsel na te laten kjken? Of kan ik beter langs de dealer?
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Is bij niet anders, airco slaat aan en weer af, dit regelt de temperatuur gevoelige weerstand (ventilatortje zuigt lucht langs een weerstand) (klein rechthoekig roostertje op je middenconsole) om zo temperatuur te bepalen en te regelen.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
-
- 1st Gear member
Ik begin nu te wijfelen of ik zelf teveel verwacht van de airco. Het is namelijk te voelen bij mij dat er temperatuurschommelingen zijn wanner de fan aan en uit gaat. Ook al staat hij op de laagste stand.
Hoe kan ik mijn airco het beste testen? I
-
- 3rd Gear member
Hoe is het nu met je airco?simsek04 schreef:Ik begin nu te wijfelen of ik zelf teveel verwacht van de airco. Het is namelijk te voelen bij mij dat er temperatuurschommelingen zijn wanner de fan aan en uit gaat. Ook al staat hij op de laagste stand.
Ik moet zeggen dat ik bij mij nu merk dat ie ook wel erg vaak af en aan slaat (binnen een paar secondes). Kennelijk is dit toch iets wat je af kunt stellen?
-
- 1st Gear member
Nou ik heb de arico uitvoerig laten testen (hogedruk, lagedruk sensors) en er is niets byzonders uitgekomen. Hij blijkt gewoon nettjes te koelen volgens de tests.
De monteur heeft aangegeven dat ze alleen de interieursensor niet hebben kunnen testen en dat dit door de dealer moest gebeuren. Het verschijnsel van aan het uit verklaarde de monteur, aan de temp regeling die een zo ideaal mogelijk temperatuur te bereiken.
Op lange afstanden merk ik gewoon dat de airco goed werkt (de echte warmee moet natuurlijk nog komen) dus heb ik hier voolopig genoegen mee genomen.
Het lijkt wel of het een algemeen verschijnsel is bij S/V40.
De monteur heeft aangegeven dat ze alleen de interieursensor niet hebben kunnen testen en dat dit door de dealer moest gebeuren. Het verschijnsel van aan het uit verklaarde de monteur, aan de temp regeling die een zo ideaal mogelijk temperatuur te bereiken.
Op lange afstanden merk ik gewoon dat de airco goed werkt (de echte warmee moet natuurlijk nog komen) dus heb ik hier voolopig genoegen mee genomen.
Het lijkt wel of het een algemeen verschijnsel is bij S/V40.