Bochtenwerk

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
T4Freak
2nd Gear member

Komt dit bekend voor:
Als ik met ongeveer 140 de bocht van de botlektunnel naar de beneluxtunnel neem dan gaat mijn anti slip ingrijpen ook al rem ik niet.

De abs pomp gaat dan flink meewerken en op dat moment is de auto een dwijl op de weg.

Laatst schoot ik van de binnenbaan zo de vluchtstrook op.
Net langs de vangrail. :shock:

Momenteel zet ik de anti slip uit als ik ga rijden en nu is het weer vol door de bocht. :D

Heeft dit te maken met een afstelling of iets anders?

Niet zeggen dat ik langzamer door de bocht moet gaan. :roll:
Fredhead
Geartronic member

Heb je dit probleem ook als je langzamer gaat?
Anders kunnen het misschien de bandjes wel eens zijn, heb dezelfde gehad en echt kapot was ik er niet van.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
DouweS40
3rd Gear member

Je zou inderdaad de banden verwachten, maar dan zou je eigenlijk als je het systeem uitzet ook iets van gripverlies moeten merken.

Dat heb ik zelf gehad, toen andere banden gemonteerd en probleem opgelost. Je kan je soms ook afvragen of je zo hard door een bocht moet kunnen, maar ik vind als het met die snelheid kan heb je met lagere snelheden een ruimere gripmarge.

Wat ik denk is dat het komt door je 18inch Pegasus met 225 Dunlop SP9090, en Eibach verlaging.
Dat zal er ongetwijfeld mooi uitzien maar de auto is daar niet op afgesteld
en reageert daardoor in grensgevallen misschien anders en grijpt onterecht in.
Dit is maar een theorie van mij, wie weet heb je er wat aan.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Na de verlaging uitgelijnd?
T4Freak
2nd Gear member

Ik heb 13 jaar in de bandenhandel gezeten en na verlagen is het verplicht uitlijnen.

Dat zou iedereen moeten weten toch?
Net als een juiste bandenspanning.

Nee het is alleen als ik hard door de bocht heen gaat langzaam niet.
Als ik het systeem uitzet kan ik zelfs harder door die bocht dus gripverlies is het niet.

Ik hou van sportief rijden de auto is geheel hierop afgesteld.
Alleen dat systeem grijpt af en toe in???
Ook kom ik wel eens op de nurn ring en dan is het knap vervelend maar dan gaat het systeem gewoon weer uit.

Deze banden hebben een N0 codering deze worden veelal gemonteerd onder porsche's daar staat deze codering ook voor.
(Stabielere wegligging).

The Porsche specifications are as follows: N0, N1, N2, N3, etc. These indications on the side of the tyre mean that these tyres have been accredited by Porsche.

Zo zijn er ook speciale banden voor mercedes en bmw.

Ben ermee bij de dealer geweest kan zijn dat ik te hard door de bocht gaat en dat hij dan 1 achterwiel ietsje optild waardoor de abs sensor denkt dat er minder grip is met dat wiel en dat wil gaan corrigeren.
asta
5th Gear member

Wat jezelf al omschrijft is dat het zich alleen voordoet op het moment dat je hard door de bocht heen gaat.
Ik ken de bocht waar je over spreekt en de snelheid die jij daar hanteert komt erg dicht in de buurt van wat je daar maximaal zou kunnen halen.
Bedenk dan ook even dat je hier over een burgerauto spreekt die niet voor deze manier van rijden gebouwd is.
De optie die de dealer aandraagt zou kunnen maar dan moet je dat eerder al gehad hebben, of je hebt de ophanging van de auto veranderd in de tussentijd.
Misschien een suggestie, hoe oud zijn die banden van jou zijn ze nog wel in topconditie?
Ik betrap mijzelf nog wel eens op de standaard dingen over het hoofd zien als het om iets voor jezelf gaat m.b.t. je werkervaring.
Zouden je banden dan wellicht niet meer de kwaliteit hebben die ze moeten hebben en hierdoor gripverlies hebben?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
D5R-Design
5th Gear member

Praten we over verlagen met alleen veren of een complete set.
Bij alleen veren moet je het probleem daar gaan zoeken.
Ik moet er bij zeggen dat de standaard set-up van Volvo belabberd rijd.
Lees te veel comfort en te weinig sportiviteit
Nu kom ik uit een Skoda octavia RS die stuurde van basis beter als de Volvo
Was één V90
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

T4Freak schreef:Ik heb 13 jaar in de bandenhandel gezeten en na verlagen is het verplicht uitlijnen.

Dat zou iedereen moeten weten toch?
Net als een juiste bandenspanning.
Zijn er velen die het niet doen, daarom dat ik het ff vroeg ;)
T4Freak
2nd Gear member

Haha banden zijn net 1000 km oud dus als nieuw en alleen veren tot nu toe schoks ben ik aan het overwegen maar moet nog ff een beurtje laten doen en die kost ff teveel.
Denniskl
5th Gear member

Is het zowel een bocht naar links, als een bocht naar rechts?
Bij mij grijpt hij eerder in bij een lange bocht naar links dan een lange bocht naar rechts.
Ik heb het over de bochten van de A27 naar de A6 (Utrecht-Almere-Amsterdam) en de andere kant op A6 naar de A27 (Amsterdam-Almere-Utrecht)
Daar kan je met gemak met 120 doorheen, sinds ze de bult hebben afgevlakt.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
leonboersma
3rd Gear member

Maar jou auto is ook een op comfort gebouwde auto, en de dempers die er bij jou opzitten zijn veelste soepel dempend voor welk sportief rijgedrag dan ook ondanks je Porsche banden :twisted: zal de S40/V50 in elke snelle bocht rijden als een dweil. wat mij vooral opvalt bij de S40 en V50 is het deinen in de bochten met hobbels, waardoor je druk op je achterwiel verliest rechts achter in een rechter bocht en links andersom.

Alleen verlagen met veren is volgens mij een hele slechte keuze en niet echt goed voor je auto, aangezien de veerweg bijna hetzelfde blijft, het zal ietsje veranderen door de stuggere veren. ik zou je zeker aanraden als je sportief rijdt een volledig instelbare schroefset te nemen dus kort samengevat eigenlijk zijn jou dampers gewoon te soft voor de eigenschappen die jij in je auto wilt hebben!

De dampers zijn heel erg belangrijk voor je wegligging, de bound en rebound van de dampers en de gewichtsverdeling van de auto bepalen de eigenschappen tot het kleinste detail , ik heb een VW lupo gehad deze had standaard overstuur, laat de voorkant 1cm zakken t.o.v de achterkant en het is voorbij ( even als voorbeeld , maar dat zal je zelf ook wel weten door je achtergrond ).

Grt leon
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
T4Freak
2nd Gear member

Klopt en mijn voorkant ligt mooi net iets lager dan achter.
Dat ik aan schoks moest geloven dat wis ik wel maar dat ingrijpen vindt ik zo raar en vooral gevaarlijk.

Bij de jongens van European tuning hebben ze een mooi setje koni's.
De FSD versie die past zih aan aan je rijgedrag er zijn daar al klanten en die zijn er erg tevreden mee.

Koni heeft zelfs een dag gehouden met diverse auto's alle auto's 2x.
De een met standaard en de ander met de FSD's.
Mooi filmpje ook goed te zien wat de verschillen zijn.

Ik denk dat ik daar voor ga, schroefstets heb ik erg slechte ervaring mee.
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Zolang je deftig gerief koopt zit je goed, ook met schroefsets. Maar dat is dan vooral als je de wagen vrij laag wilt krijgen of je de tijd en het geld hebt om die perfect af te stellen.

Koni, KW, Billstein, ... daar moet ge eigenlijk niet over twijfelen qua kwaliteit.
eddy3
4th Gear member

Kortere veren alleen is altijd fout,is maar goed voor de esthetiek,niet om actief mee te rijden.
Heb hier al wat ervaring mee,rijd al 20 jaar met verlaagde Volvos allerhande modellen,240,940,850,S60,S80II.
Wat schokdempers betreft,moeten deze ook perfect een harmonisch geheel vormen met de veren welke gebruikt zijn,dus best een geheel pakket,bepaalde aanbieders doen er niet voor niks soms een jaar over om het perfecte samenspel te krijgen tussen veren en dempers.

Grtn Eddy
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”