AIRCO stuk?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
volvo_girl
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.05.2009 - 20:36

Sinds 2 weken in bezit van VOLVO S60 2.4 uit 2005.

Vandaag voor het eerst de airco aangehad, in verband met het warme weer. Was helemaal NIET onder de indruk. Hij blaast wel hard, maar echt koud is de lucht niet te noemen, eerder lauw... Is dit normaal? Reed hiervoor altijd een AUDI A3 SB en daar werd de AIRCO echt ijskoud (als je dat wilde)... Iemand tips/ideetjes?
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

waarschijnlik te weinig koudemiddel of je luchtspleet te groot van de koppeling neem maar contact op als je wil via persoonlijke mail voor verdere info

gr martin
Gast

Wij willen ook wel weten hoe je een en ander repareert. :roll:
Alle adviezen zijn welkom...... zeker als het gaat over luchtspleet van de koppeling
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

hij bedoeld de magneetkoppeling tussen het vliegwiel en de pomp zelf. sluit deze niet goed (3 á 4 mm) zal er eerst koude lucht uit komen, en dan warme lucht. laten stellen kost +- €50,-

Gewoon effe een airco check doen bij de dealer. weet je gelijk hoe en wat.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

wat mij wel eens is verteld,is dat de lucht uit de roosters ook niet zo koud wordt
als bij vw/audi en sommige japanse merken.
vooral bij de japanners is de uitstroom temp. aanzienlijk lager dan
bij volvo gebruikelijk is.
hoe koud is de uitstroomtemp. bij jou?gemeten gelijk bij de middelste
dashboard roosters?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk niet dat een Volvo airco minder koud wordt dan bij andere merken. Wat wel zou kunnen dat het systeem een iets minder grote capaciteit heeft en daarom minder koud wordt als het buiten heel erg warm is. Als het buiten ongeveer 20 graden is redden de meeste airco's wel een uitstroom temperatuur van ongeveer 4 graden. Afhankelijk van een hogere buitentemperatuur kan die uitstroom temperatuur hoger worden.

Ik denk dat er bij jou iets aan de hand is met de airco. Grote kans dat de condensor stuk is. Even naar de airco specialist. Zlef kun je weinig aan de airco controleren buiten of de pomp wel of niet in komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

AlexV70 schreef:Wij willen ook wel weten hoe je een en ander repareert. :roll:
Alle adviezen zijn welkom...... zeker als het gaat over luchtspleet van de koppeling
hoi alex

wat wil je allemaal weten betreft het stellen van de koppeling van de aircopomp ???

ik mag hier geen reclame maken voor mezelf daarom zeg ik via pm

gr
martin
Gast

marwess schreef:
AlexV70 schreef:Wij willen ook wel weten hoe je een en ander repareert. :roll:
Alle adviezen zijn welkom...... zeker als het gaat over luchtspleet van de koppeling
hoi alex

wat wil je allemaal weten betreft het stellen van de koppeling van de aircopomp ???

ik mag hier geen reclame maken voor mezelf daarom zeg ik via pm

gr
martin
Gewoon vertellen hoe je het doet! Het liefst met een aantal foto's!
Zodat we het zelf kunnen cq leren. :P DUS..... om te beginnen hoe stel je de luchtspleet af?

Als iemand het wil LATEN doen, wordt het anders. Dan PM je maar raak (vind ik). :wink:
volvo_girl
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.05.2009 - 20:36

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga volgende week met mijn S60 terug naar de dealer. Laat ze daar maar ff uitzoeken wat er mis mee is. Ik laat het jullie nog even weten, goed?
In ieder geval bedankt voor jullie tips!
Groetjes, Hilda.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hilda,

Als ze de airco alleen willen vullen zou ik vragen of ze er fluor bij willen doen. Dat is een goedje waarmee lekken te detecteren zijn. Je kunt dan achteraf zien of de condensor stiekem toch niet lek is waardoor je over een half jaar (ik gok net na de garantie) weer met een lege airco staat en zelf voor de kosten kunt opdraaien.
Fluor toevoegen kost niet veel (10 euro oid), dus moet geen probleem zijn. Elke airco deskundige weet wat dat is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

word gesteld met vulringen , diverse maten beschikbaar om de juiste opening te bewerkstelligen ( zijn meerdere topics over )

of de koppeling goed aanslaat is makkelijk te controleren :
zet om het duidelijker zichtbaar te maken even een wit stipje ( verf - wel even laten drogen :signlol: ) op de buitenste ring
AC op max / blazer op max om vaker aanslaan te bewerkstelligen - zaklantaarn erbij en kijken of de koppeling aanslaat cq niet doorslipt

om te contoleren of het systeem geen lekken heeft dient het voorstel van "Edraket " gehanteerd te worden
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

om te beginnen heb je ringetjes nodig en speciaal gereedschap en de nodige ervaring als het tegen zit moet het subframe een stuk zakken om je pomp geheel of gedeeltelijk los te maken

gr

martin
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

compressor is inderdaad moeilijk benaderbaar

gaat in dit geval om een 2005 auto : lijkt mij meer voor de hand liggend dat het hier gaat om regulier verlies van het koude middel inplaats van lekkage danwel slijtage
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

voor het stellen van de pomp vraag ik 75 euro ik haal de pomp eronder uit en stel deze dan weer terug naar 0.4 mm en hang de pomp terug eronder het vullen kost 65 euro dus voor 140 euro compleet ben je klaar en kun je weer jaren vooruit

gr
martin
Gast

marwess schreef:om te beginnen heb je ringetjes nodig en speciaal gereedschap en de nodige ervaring als het tegen zit moet het subframe een stuk zakken om je pomp geheel of gedeeltelijk los te maken

gr

martin
Speciaal gereedschap en kennis. :roll:
Jaja, daar heb ik inmiddels ervaring mee op dit forum. :P
Kennis is om te delen en speciaal gereedschap neem ik altijd met een korreltje zout. Is te maken of te omzeilen.

Dit is hier een goed voorbeeld van: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589

Ik zou zeggen deel je kennis en ervaring en probeer niet alleen je uren te verkopen.
Er zijn altijd mensen die dit niet zelf willen doen en komen wel. :wink:
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

idd kun je maken,maar als jij het zo goed weet dan had je dit stukje gereedschap toch al lang gemaakt of.... Ik kies liever voor speciaal gereedschap dat ervoor gemaakt is kost wel wat (€175)maar ik ga niet staan te prullen om de koppeling los te krijgen. want twee schroevendraaiers er tussen daar sloop je meer mee dan dat je goed doe
Het gaat mij niet om me uren te verkopen ik heb werk genoeg,verder stop ik met dit onderwerp doe wat je denk wat het beste is voor je airco,en als je wat wil weten vraag maar raak.

groetjes

martin
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

marwess schreef:idd kun je maken,maar als jij het zo goed weet dan had je dit stukje gereedschap toch al lang gemaakt of.... Ik kies liever voor speciaal gereedschap dat ervoor gemaakt is kost wel wat (€175)maar ik ga niet staan te prullen om de koppeling los te krijgen. want twee schroevendraaiers er tussen daar sloop je meer mee dan dat je goed doe
Het gaat mij niet om me uren te verkopen ik heb werk genoeg,verder stop ik met dit onderwerp doe wat je denk wat het beste is voor je airco,en als je wat wil weten vraag maar raak.

groetjes

martin
65 euro vullen
75 euro stellen ( zal mn te maken hebben de het tijdrovende demonteren/monteren van de compressor )

al met al een schappeljke prijs
Gebruikersavatar
S60-163
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 30.04.2008 - 12:06
Locatie: Almelo

Onlangs een kapotte airco gehad door een steen o.i.d. en toen het hele verhaal met het van fluor voorzien koelmiddel doorlopen om er achter te komen dat de condensor een klein lekje had.
Het aircosysteem deed het op zichzelf redelijk, maar maakte een sissend geluid als de pomp aansloeg.
Op een gegeven moment koelde het systeem ook steeds minder.

Kostte destijds € 100,- uurloon; € 366,- voor condensor, € 10,- kleinmateriaal en € 65,- hervullen etc.

Geen mooie bedragen maar de airco heeft het nog nooit zo fijn gedaan :-)

Ps. Temp. meting in ventilatieopening tijdens een eerdere aircocheck was 9.4 graden Celsius; na bovenstaande reparatie waarbij een koelcertifuicaat werd geleverd was de temperatuur 6 graden Celsius
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Die van mij koelt goed ,alleen slaat ie wel veel aan
ik heb gehoort dat ie ongeveer 3 tot 4 x aan moet slaan p.m. en hij doet het wel 7/8 x
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hangt ook van de temperatuur af. Veel aanslaan kan op een te leeg systeem duiden, maar hoeft niet zo te zijn. Ik heb de mijne net laten vullen maar slaat ook redelijk vaak aan. Ik heb nog een Volvo gehad waar de compressor om de 15-20 seconden aanslaat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”