Hoezo vervuild....

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Wilde jullie deze beelden niet onthouden.

Net voordat men de motorkap wilde sluiten heb ik gevraagd of ze nog even konden kijken of er veel vervuiling was na de EGR klep.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

De EGR klep is niet verwijderd en schoongemaakt. Moet ik nog maar even laten doen toch?
Worden dit soort zaken nooit standaard schoongemaakt cq nagekeken bij een beurt?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Oops! Deste meer reden om hem met chippen dicht te laten zetten! Die rotzooi komt dus ook in je inlaatkanalen!

Hebben ze het meten schoongemaakt?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Wolfs XC schreef:De EGR klep is niet verwijderd en schoongemaakt. Moet ik nog maar even laten doen toch?
Worden dit soort zaken nooit standaard schoongemaakt cq nagekeken bij een beurt?
Haha tegelijkertijd geschreven!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Tarman T schreef:Oops! Deste meer reden om hem met chippen dicht te laten zetten! Die rotzooi komt dus ook in je inlaatkanalen!

Hebben ze het meten schoongemaakt?
Meteen schoongemaakt maar de EGR zelf niet. Auto heeft ook nergens last van.
Vertelde 'm van het via de computer afsluiten van de EGR maar daar wist hij niets van. Heb jij dat wel gedaan?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Met chippen tegelijkertijd! Maar ik heb de 2.5D he, dat is wat anders dan de D5. Maar gaat goed ten aanzien van roken, dit is minder geworden. Kan volgens mij niet bij de dealer....
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Da's toch vreemd dat dit niet standaard zou worden nagekeken bij een beurt. Je kunt van de consument toch niet verwachten dat hij/zij daar zelf om gaat vragen bij een garage? (net vandaag een probleemloze beurt achter de rug). Of kan het niet zoveel kwaad?

Meteen een vraag: is het gemakkelijk zelf te controleren, of komt er vakkennis aan te pas om te kijken naar de plaats waar de vervuiling zich ophoopt? Iemand een beschrijving of een paar foto's hoe je dit demonteert? (de foto's in dit item geven een prachtig beeld, maar ik weet niet waar ik de onderdelen kan vinden, misschien heeft iemand een overzichtsfoto waarop het is aangegeven?)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

olav schreef:Da's toch vreemd dat dit niet standaard zou worden nagekeken bij een beurt. Je kunt van de consument toch niet verwachten dat hij/zij daar zelf om gaat vragen bij een garage? (net vandaag een probleemloze beurt achter de rug). Of kan het niet zoveel kwaad?

Meteen een vraag: is het gemakkelijk zelf te controleren, of komt er vakkennis aan te pas om te kijken naar de plaats waar de vervuiling zich ophoopt? Iemand een beschrijving of een paar foto's hoe je dit demonteert? (de foto's in dit item geven een prachtig beeld, maar ik weet niet waar ik de onderdelen kan vinden, misschien heeft iemand een overzichtsfoto waarop het is aangegeven?)
Heel makkelijk te controleren.

*Haal de zwarte kap van de motorbehuizing. Aan beide zijkanten omhoog trekken (zit met 4 klemmetjes vast).
*Voor het blok zit een dikke zwarte rubberen buis die met een bocht omhoog aan het motorblok vastzit dmv een schroefring. Schroef deze los en de ring aan de onderzijde e voila. Aan de onderkant zit ie vast aan een metalen, ronde behuizing....zoals op mijn 2de foto.

Nog geen 10minuten werk.

Let er wel op bij het terugplaatsen dat je de ringen heeeel erg goed vastdraaid.

Suc6
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Bedankt, ik ga meteen even kijken!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Was zelfde verhaal bij mij: zowel zwart roet (?) als olieachtige zwarte smurrie. Ik heb alleen de slang eraf gehaald en de gaten zo goed mogelijk met een doek schoongemaakt, maar verder naar binnen zit vast nog meer meuk... Zal verder wel niet zoveel kwaad kunnen hoop ik, anders zou de dealer er toch bij de beurten toch ook wel naar kijken?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

@wolf XC: Zijn die foto's nou van je D5 of van de 2.5T. Heeft alleen een diesel hier last van (roet), of mag je dit ook met benzine verwachten. Ik heb al geen zwarte kap die ik eraf kan trekken volgens mij.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dat is alleen van de diesel mag ik aannemen. De benzine heeft als het goed is geen egr(?) en sowiezo geen roetaanslag erin! Dus alleen bij de diesel heb je last van de aanslag!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Kan iemand mij vertellen of die dikke smurie die in de aanvoerbuis zit ook bovenin de motor zit bij het kleppendeksel? Of verbrand deze door de hoge hitte aldaar?

Zit er aan te denken om als voorzorg de EGR te laten afsluiten (bij Fasttech).
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

edraket schreef:Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Is dat niet schadelijk voor de kleppen en of de motor?????

Als ik de EGR laat afsluiten verbrand deze troep dan na verloop van tijd?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Wolfs XC schreef:
edraket schreef:Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Is dat niet schadelijk voor de kleppen en of de motor?????

Als ik de EGR laat afsluiten verbrand deze troep dan na verloop van tijd?
Niemand een idee hoe dit zit?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dit is geen standaard procedure,het reinigen van de EGR klep,is ook meestal niet nodig als hij goed werkt.
Bij een Diesel zit er altijd drap in de aanzuigbuizen of olie resten,dat is normaal.
Ligt ook vaak aan wat je tankt,met BP Ultimate diesel en benzine heb je de minste problemen.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Sailor schreef:@wolf XC: Zijn die foto's nou van je D5 of van de 2.5T. Heeft alleen een diesel hier last van (roet), of mag je dit ook met benzine verwachten. Ik heb al geen zwarte kap die ik eraf kan trekken volgens mij.
@Sailor, foto's zijn van de D5. Een benzine heeft geen EGR klep.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ramon&Ramon schreef:Dit is geen standaard procedure,het reinigen van de EGR klep,is ook meestal niet nodig als hij goed werkt.
Bij een Diesel zit er altijd drap in de aanzuigbuizen of olie resten,dat is normaal.
Ligt ook vaak aan wat je tankt,met BP Ultimate diesel en benzine heb je de minste problemen.
BP Ultimate diesel heeft een reinigende werking net zoals de BP Ultimate benzine. Niet aan gedacht, bedankt.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wolfs XC schreef:
edraket schreef:Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Is dat niet schadelijk voor de kleppen en of de motor?????

Als ik de EGR laat afsluiten verbrand deze troep dan na verloop van tijd?
Uiteraard kan dit wel schadelijk zijn voor de motor. Er zijn motoren die echt stuklopen om deze reden. Bij de D5 heb ik er nog niet van gehoord.

Als je de EGR afsluit zal de rommel niet vanzelf verdwijnen. Maar de vraag is of het kwaad kan als je het laat zitten. Meestal gaat een motor hierdoor stuk omdat er zoveel troep in zit dat het de werking van het mechaniek gaat belemmeren. Zoals gezegd is het niet zop eenvoudig om dat bij een D5 te reinigen. De injectoren moeten worden afgekoppeld om het inlaatspruitstuk te kunnen reinigen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”