440 doet 't niet meer op benzine, wel op LPG

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
badmuts
1st Gear member

Mijn 440 kan op LPG G3 en op benzine, tenminste, dat zou ie moeten kunnen. Toen ik 'm kocht werkte het benzinegebeuren nog vrij redelijk: viel me alleen op dat ie op benzine boven 120 km/u wat inhield. Dat interesseerde me verder niet want ik rijd toch altijd op LPG, en daarop rijdt ie goed.

Later werd het benzinegebeuren wat minder. Een volvomonteur zei dat het misschien kwam door oude benzine. Ik besloot de tank dus maar leeg te rijden en er verse benzine in te doen.

Tijdens het leegrijden viel me al op dat de wagen beter op benzine liep als ik startte op benzine ipv overschakelde van lpg naar benzine.
Ik kon het beter lopen op benzine ook forceren door onder het rijden even het contact af te zetten en dan weer aan! En het leek of hoe langer ik het contact uit liet, hoe langer ik daarna goed op benzine kon rijden.

Echter, sinds de tank helemaal leeg is geweest en ik er een liter of 20 verse benzine in heb getankt wil 'ie helemaal niet meer op benzine.
Ik ben bang dat er troep in de tank heeft gezeten en dat er nu iets verstopt zit ofzo.
Starten op benzine gaat ook niet, gevolg is dat ik nu moet starten op LPG door de startmotor te laten draaien en tegelijk het lpg-knopje in te drukken. Pas na een tiental seconden gaat dat en slaat de motor aan. Gevolg daarvan was dan weer dat de accu stuk ging van steeds dat lange starten, dus die heb ik noodgedwongen al vervangen.

Wat moet ik checken en kan ik daar zelf bij of moeten er dan eerst hele achterbanken gedemonteerd worden? (dat soort klussen zie ik als redelijk onhandige niet-monteur echt niet zitten)
Kan iemand me hier evt. mee helpen tegen redelijke vergoeding (ik zit in drenthe maar aangezien deze auto nog rijdt kan ik er ergens mee heen)
evanmandos2
2nd Gear member

beste badmuts, het lijkt mij dat je eerst je benzinepomp moet controleren.

als je de wagen op contact zet zou je enkele seconden deze pomp moeten horen lopen en dan afslaan.

Eventueel kun je even de achterbank demonteren, hieronder zit de pomp. de achterbank demonteer je door twee bouten(sleutel 17) los te draaien die onder de leuning van de bank zitten(via de achterbak bereikbaar, niet te missen). je trekt de zitting er dan zo af, en daaronder zit een rubber klep waar de benzinepomp onder zit. als dit gedemonteerd is en je zet de wagen op contact zou je dan sowieso de pomp moeten horen.

Door de grote (witte?) draairing eraf te draaien, kun je de hele pomp eruit pakken. onder aan de pomp zit een filterzak dit verstopt kan raken.

als dit het niet is, kan je benzinefilter ook nog verstopt zitten. als ik me niet vergis zit deze onder de auto tegen de benzinetank aan(1 slang in, 1 slang uit.) deze kun je het best vervangen, kost niet veel en moet toch zo nu en dan ververst worden.

als dit het niet oplost zal het in de inspuiting zitten, en wordt het allemaal toch wel ingewikkelder. zou bijvoorbeeld een plakkende injector kunnen zijn(single of multipoint injectie?)

Een long shot zou de bobine kunnen zijn, de problemen wijzen hier niet duidelijk op, maar mijn ervaring leert dat bobine's op benzine soms hele rare dingen kunnen doen die je op lpg dan niet merkt, of juist andersom :D

suc6, lijkt me een interessante klus om op te lossen, en ik zou zeggen, probeer eerst zo veel mogelijk zelf!

Owja, voor je iets doet, lees even de foutcode's uit, hierover staat veel geschreven op het forum
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
vin940
4th Gear member

hier wat enekele tips>>>>>>>
Wanneer een Volvo 440 bij hogere toerentallen gaat in houden (brandstof tekort), is het mogelijk dat er een verstopping zit in een restriktie van de vacuumslang naar de MAP-sensor. Het verdient aanbeveling om eveneens de twee slangen onder het inlaatspruitstuk op verstopping te controleren.

Wanneer een Volvo 440 bij hogere toerentallen gaat in houden (brandstof tekort), is het mogelijk dat er een verstopping zit in een restriktie van de vacuumslang naar de MAP-sensor. Het verdient aanbeveling om eveneens de twee slangen onder het inlaatspruitstuk op verstopping te controleren.

Indien de motor inhoudt is het raadzaam om te proberen of het resultaat geeft als de retourleiding wordt afgeknelt. Mocht dit helpen, is waarschijnlijk de drukregelaar defect.

Dit probleem kan worden veroorzaakt door de multistekker aan de rechterzijde van de motor. Door deze stekker loopt de bedrading van de injectoren en door kantelbewegingen van de motor kan deze stekker af en toe slecht contact maken. Inhouden en afslaan van de motor is het gevolg. Kabelboom verleggen en de contacten herstellen lost het probleem op.

Motor houdt in en valt stil. De oorzaak kan het aanzuigfiltertje in de tank zijn dat verstopt is geraakt. Terugblazen met voetpomp in de toevoerleiding heeft mogelijk reiniging van het filter tot gevolg. Het filter en de tank te laten reinigen.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

Misschien lees ik erover heen, maar welk type motor gaat het over ? Ik heb zelf dit soort problemen met een 2.0i. Zal de bovenstaande tips eens proberen.
ArjenM
3rd Gear member

Probeer ook de brandstoftoevoer te meten. Onder het dashboardkastje zit het relais van de brandstofpomp. Brandstofslang in een fles en brandstofpomp 30 sec aanzetten. In de fles moet dan minstens een halve liter zitten
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”