Hallo, ik heb pas een s40 1.9d uit 2003 gekocht. Geweldige auto, rijdt heerlijk zit geweldig.
Echter een probleem(pje), de tankwijzer werkt niet goed.
De wijzer blijft heel lang bovenin staan, als hij bijna leeg is begint hij te zakken en bij 3/4 gaat het lampje branden en is de tank leeg. Het lampje weet dus dat de tank leeg is en ook de boordcomp telt netjes af naar 0, alleen de wijzer doet raar. De dealer weet niet waar het aan ligt "je zou kunnen proberen de vlotter te vervangen" ik meen dat hij een bedrag van 200 euro noemde. Voor iets waarvan hij niet weet of het helpt wel erg duur.
Weet iemand wat dit kan zijn en heeft hier een oplossing voor? Het is niet heel erg maar dit is mijn eerste "goeie" auto en eigenlijk moet gewoon alles werken.
Tankwijzer storing
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33172
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Maar je hebt hem pas gekocht?
Ga je toch gewoon terug?
Ga je toch gewoon terug?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
opa
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13.03.2008 - 22:07
"pas" is begin november en ik kon wel drie maand garantie krijgen op de motor en transmissie, maar die gaan niet stuk dus heb ik 500 euro korting gekregen. Auto heeft inmiddels bijna 2ton op de teller.
Het is ook niet heel ernstig maar ik stoor mij er wel aan.
Het is ook niet heel ernstig maar ik stoor mij er wel aan.
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
goeie dealer dan,als ze hem aan de computer hangen kunnen ze zo zien waar het probleem zit.
-
opa
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13.03.2008 - 22:07
Dan blijft misschien de vlotter hangen. Bij mij is het altijd en al zolang als ik hem heb.
Auto heb ik gekocht bij een handelaar, informatie heb ik van de volvo-dealer. Ik mag aannemen dat die weet waar die het over heeft, hoewel ik daar eigelijk ook wel aan twijfel.
Auto heb ik gekocht bij een handelaar, informatie heb ik van de volvo-dealer. Ik mag aannemen dat die weet waar die het over heeft, hoewel ik daar eigelijk ook wel aan twijfel.
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
De vlotter zal de eerste 150km altijd bovenin blijven staan, omdat de vlotter in de tank niet de hele tank kan meten, zit na het tanken een hoeveelheid brandstof boven de vlotter. Pas als het niveau zakt zal de vlotter dat registreren en de naaldindicatie mee laten gaan. Dat is in principe normaal gedrag.
Als de naald pas gaat bewegen als hij bijna leeg is kunnen heb ik twee vragen :
1. Heeft deze auto een boordcomputer (infocentre) .Als dit het geval is, is de indicatie van de nog te rijden afstand wel goed gedurende het leeg rijden van de tank, of klopt deze ook niet (er staat dus tot dat deze bijna leeg is dat men nog 500, 600 of 700 km kan rijden ) ??
Indien ja, dan blijft de vlotter zeker hangen (elektrisch gezien) want de massa van de vlotter +arm zouden dat eigenlijk moeten voorkomen.
2. Indien de low fuel warning (reserve waarschuwing ) wel goed werkt, en dat kan men testen door bij lampje aan te tanken (lampje gaat aan bij 9 tot 12 L restbrandstof) en er kan dus 50 tot 54L in dan is er geen enkel probleem met de vlotter.
In dat geval blijft de draaispoelmeter in de combimeter (die voor brandstof indicatie) hangen.
Daar zijn verschillende oorzaken voor :
1. De draaispoelmeter krijgt onbetrouwbaar signaal d.m.v. een paar schroefjes direct op de PCB die de draaispoelmeter met de PCB verbinden. Er kan een schroefje los zitten. Dit kan men controleren bij uitbouw en demontage en eventueel extra vastdraaien.
2. Het draaispoel element op de printplaat heeft een blokkade rondom de beweging van de as. Er kan teveel of te weining dempingsolie in zitten dat in combinatie met stof de naald laat hangen op een bepaald punt.
Dit betekent reparatie .
3. De pointernaald die op de draaispoelmeter as gedrukt zit komt ergens in aanraking met de wijzerplaat. Dat is moeilijk te beoordelen.
Als het kontakt uitgezet wordt en de naald zakt keurig naar de -leeg- positie dan is er geen blokkade en lijkt het erop dat punt 1 van toepassing zou kunnen zijn.
Tot slot, werken alle andere meters in deze auto wel correct ?
Als de naald pas gaat bewegen als hij bijna leeg is kunnen heb ik twee vragen :
1. Heeft deze auto een boordcomputer (infocentre) .Als dit het geval is, is de indicatie van de nog te rijden afstand wel goed gedurende het leeg rijden van de tank, of klopt deze ook niet (er staat dus tot dat deze bijna leeg is dat men nog 500, 600 of 700 km kan rijden ) ??
Indien ja, dan blijft de vlotter zeker hangen (elektrisch gezien) want de massa van de vlotter +arm zouden dat eigenlijk moeten voorkomen.
2. Indien de low fuel warning (reserve waarschuwing ) wel goed werkt, en dat kan men testen door bij lampje aan te tanken (lampje gaat aan bij 9 tot 12 L restbrandstof) en er kan dus 50 tot 54L in dan is er geen enkel probleem met de vlotter.
In dat geval blijft de draaispoelmeter in de combimeter (die voor brandstof indicatie) hangen.
Daar zijn verschillende oorzaken voor :
1. De draaispoelmeter krijgt onbetrouwbaar signaal d.m.v. een paar schroefjes direct op de PCB die de draaispoelmeter met de PCB verbinden. Er kan een schroefje los zitten. Dit kan men controleren bij uitbouw en demontage en eventueel extra vastdraaien.
2. Het draaispoel element op de printplaat heeft een blokkade rondom de beweging van de as. Er kan teveel of te weining dempingsolie in zitten dat in combinatie met stof de naald laat hangen op een bepaald punt.
Dit betekent reparatie .
3. De pointernaald die op de draaispoelmeter as gedrukt zit komt ergens in aanraking met de wijzerplaat. Dat is moeilijk te beoordelen.
Als het kontakt uitgezet wordt en de naald zakt keurig naar de -leeg- positie dan is er geen blokkade en lijkt het erop dat punt 1 van toepassing zou kunnen zijn.
Tot slot, werken alle andere meters in deze auto wel correct ?
-
joepdesign
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 06.09.2007 - 01:20
- Locatie: Swolgen
- Contacteer:
Bij mij is het juist net anders.
wijzer geeft leeg aan en boordcomputer zegt mij dat de resterende km 0 zijn. Als ik dan ga tanken zit er gewoon nog 12 liter brandstof in. Mijn dealer vertelde mij dat de vlotter niet meer goed zou zijn. Echter ben ik niet van plan deze nog te gaan vervangen. Ik heb de auto nu 2 jaar en ben eraan gewend dat ik nog wel een eindje door kan rijden terwijl de resterende km 0 zijn. Stel je voor, ik laat het nu maken, tsja dan heb ik wel een mooi probleem als ik er niet aan denk. Nee dan tank ik liever wat eerder en ach voor het idee is het toch lekkerder om 50 liter te tanken dan 60. Het betreft trouwens een phaseII 1.9D 115pk
wijzer geeft leeg aan en boordcomputer zegt mij dat de resterende km 0 zijn. Als ik dan ga tanken zit er gewoon nog 12 liter brandstof in. Mijn dealer vertelde mij dat de vlotter niet meer goed zou zijn. Echter ben ik niet van plan deze nog te gaan vervangen. Ik heb de auto nu 2 jaar en ben eraan gewend dat ik nog wel een eindje door kan rijden terwijl de resterende km 0 zijn. Stel je voor, ik laat het nu maken, tsja dan heb ik wel een mooi probleem als ik er niet aan denk. Nee dan tank ik liever wat eerder en ach voor het idee is het toch lekkerder om 50 liter te tanken dan 60. Het betreft trouwens een phaseII 1.9D 115pk
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Joepdesign : wat kun je tanken als het lampje voor low fuel aan gaat ?
Dus even los van wat de boordcomputer aangeeft, die geeft nooit aan dat de resterende afstand 0 is. onder de 4.5L komt er "FUEL" te staan.
In jouw geval is er een offset tussen werkelijk brandstofniveau en
gemeten brandstofniveau. Dus daarom mijn vraag.
Deze offset ligt niet aan de vlotter maar aan de tank zelf, de bodem van
de tank staat waarschijnlijk iets boller waardoor de vlotter, die op de bodem
rust, iets kantelt. Vervanging van de vlotter lost niets op.
Voor USA modellen is een aanpassing via toenmalig VADIS mogelijk gemaakt
om de offset te corrigeren. Ik weet niet of dat in NL ook door dealers gedaan kan worden.
Dus even los van wat de boordcomputer aangeeft, die geeft nooit aan dat de resterende afstand 0 is. onder de 4.5L komt er "FUEL" te staan.
In jouw geval is er een offset tussen werkelijk brandstofniveau en
gemeten brandstofniveau. Dus daarom mijn vraag.
Deze offset ligt niet aan de vlotter maar aan de tank zelf, de bodem van
de tank staat waarschijnlijk iets boller waardoor de vlotter, die op de bodem
rust, iets kantelt. Vervanging van de vlotter lost niets op.
Voor USA modellen is een aanpassing via toenmalig VADIS mogelijk gemaakt
om de offset te corrigeren. Ik weet niet of dat in NL ook door dealers gedaan kan worden.
-
joepdesign
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 06.09.2007 - 01:20
- Locatie: Swolgen
- Contacteer:
Als bij mij het lampje aangaat, dan kan ik gemiddeld tussen de 45 en de 48 liter tanken. Ik weet niet of de boordcomputer los staat van de meter, maar weet wel dat als er "FUEL" staat er nog meer dan 10 liter in de tank aanwezig is i.p.v. de gesuggereerde 4,5L. Ik tank meestal 30km nadat de boordcomputer "FUEL" aangeeft en zelfs dan kan ik niet meer tanken dan tussen de 48/50liter in. Het maximale wat ik getankt heb nadat ik echt niet meer verder durfde te rijden is 54 liter geweest.
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Als er FUEL in het infocenter staat zit er theoretisch nog 4.5L in de tank.
Als je , door vulmetingen, vaststeld dat er maar 45 tot 48 L in de tank kan
is er een reden om aan te nemen dat de vlottermodule (dus de hele pot waar
de arm aanhangt) gekanteld is met een kleine hoek.
Kijk eens onder de auto of de bodem van de tank BOL staat, het is makkelijk te zien.
Als je , door vulmetingen, vaststeld dat er maar 45 tot 48 L in de tank kan
is er een reden om aan te nemen dat de vlottermodule (dus de hele pot waar
de arm aanhangt) gekanteld is met een kleine hoek.
Kijk eens onder de auto of de bodem van de tank BOL staat, het is makkelijk te zien.
-
joepdesign
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 06.09.2007 - 01:20
- Locatie: Swolgen
- Contacteer:
Gisteren weer getankt. Wederom langer doorgereden terwijl er FUEL stond. Tankmeter ook onder het rood (in het zwart). Ik heb gisteren precies 51L getankt (tot aan het randje dat je de diesel kunt zien) Dus eigenlijk meer dan in de tank zou passen. Valt mij ook op dat de meter na 50km al begint te zakken, en als ie echt vol zit zoals gisteren hij maar net het streepje vol aanraakt.
Verder zal ik zo eens even onder de auto gaan liggen om te kijken of dat de tank inderdaad bol staat.
Verder zal ik zo eens even onder de auto gaan liggen om te kijken of dat de tank inderdaad bol staat.
-
joepdesign
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 06.09.2007 - 01:20
- Locatie: Swolgen
- Contacteer:
Heeft even geduurd, maar heb zojuist even onder de volvo gekeken. En inderdaad staat de tank in het midden/achter bol. vreemd en raar maar waar!
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
OK, door deze bolling staat de de brandstofpompmodule iets gekanteld, daaraan vast zit de vlotterarm+weerstandskaart.
Hierdoor denk het instrument dat er in minder brandstof in de tank zit dan werkelijk het geval.
Er is een softwarematige oplossing voor dit probleem echter ik weet dat deze in de USA is vrijgegeven maar ik weet niet zeker of dit ook voor EU is
gedaan. Die oplossing kan (kon, nu VIDA) eenvoudig met VADIS aangebracht worden.
Ga in ieder geval niet buigen aan de vlotterarm, want dan verandert de hele relatie tussen tank inhoud en weergave in het instrument.
Ter info : de tank heeft een absolute inhoud van 63L, echter niet elke pomp is in staat dit absolute niveau te halen omdat de vuldruk per pomppistool
erg varieert en dus de ene pomp eerder afslaat dan de andere.
Hierdoor denk het instrument dat er in minder brandstof in de tank zit dan werkelijk het geval.
Er is een softwarematige oplossing voor dit probleem echter ik weet dat deze in de USA is vrijgegeven maar ik weet niet zeker of dit ook voor EU is
gedaan. Die oplossing kan (kon, nu VIDA) eenvoudig met VADIS aangebracht worden.
Ga in ieder geval niet buigen aan de vlotterarm, want dan verandert de hele relatie tussen tank inhoud en weergave in het instrument.
Ter info : de tank heeft een absolute inhoud van 63L, echter niet elke pomp is in staat dit absolute niveau te halen omdat de vuldruk per pomppistool
erg varieert en dus de ene pomp eerder afslaat dan de andere.















