Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een V70 2.4d uit 2003. Hij rijdt fantastisch, maarrr... als ik de nog warme motor direct na uitschakelen weer start, loopt ie heel onregelmatig. Alsof slechts 4 van de 5 cylinders het doen. Even wachten en dan weer starten en het probleem is weg. Verbruik is verder normal en ik krijg ook geen storingsmeldingen. Een eerste signaal dat er nog meer ellende op komst is of is het onschuldig? En waardoor wordt het veroorzaakt? Wie weet het?
Jan
V70 met 2.4d motor loopt onregelmatig na warme start
-
- Starter
Bedankt voor je snelle reactie, Overdrive member 5000+.
Oeps, alle injectoren vervangen klinkt als een dure reparatie... Heb hem zonder garantie gekocht, dus dat wordt even pijnlijk. Maar ja, garantie was ook niet bepaald gratis. Helaas bij de proefrit niet opgemerkt, want dan had ik hem laten staan (of ze hadden het eerst moeten herstellen).
Ennuhhh, als ik er nog even mee doorrijd? Kan dat kwaad?
Gr.
Jan
Oeps, alle injectoren vervangen klinkt als een dure reparatie... Heb hem zonder garantie gekocht, dus dat wordt even pijnlijk. Maar ja, garantie was ook niet bepaald gratis. Helaas bij de proefrit niet opgemerkt, want dan had ik hem laten staan (of ze hadden het eerst moeten herstellen).
Ennuhhh, als ik er nog even mee doorrijd? Kan dat kwaad?
Gr.
Jan
- NOS
- 7th Gear member
(ervan uitgaande dat het idd de injectoren zijn)
Ja, dat is een vrij pijnlijke reparatie. (leidingen en alle injectoren), ik weet niet precies hoeveel het kost, maar zeker meer dan 1000,-
Bij ons startte de auto een keer niet omdat een injector kapot was....
Ja, dat is een vrij pijnlijke reparatie. (leidingen en alle injectoren), ik weet niet precies hoeveel het kost, maar zeker meer dan 1000,-
Bij ons startte de auto een keer niet omdat een injector kapot was....
-
- Starter
Netsurfer: Het kwam later nog een paar keer voor, maar heb het toen even gelaten voor wat het was. Begin 2008 begon ie te trillen en onregelmatig te lopen, alsof ie op 4 1/2 cilinder liep. Paar busjes injectorreiniger leek te helpen. Toen ook geen startproblemen meer gehad bij warme motor. In december 2008 / januari 2009 begon de ellende weer, maar zelfs vier busjes reiniger hielpen niet. Dus met bange vermoedens maar naar de garage gebracht. En inderdaad; één injector defect (liet maar 10% door van wat ie moest doen), één moest gereviseerd worden en de andere drie werden ultrasoon gereinigd. Daarna reed ie weer als een zonnetje en ook een stuk zuiniger. Ik heb de rekening nog niet binnen, maar ik denk dat het meer dan €1000,- wordt. Eén nieuwe injector was al meer dan €700,- als ik me niet vergis. Defecte injectoren schijnen wel vaker voor te komen bij common-rail diesels. En zeker bij de 2.4d of D5 motor van rond 2002/2003, als ik anderen mag geloven. Vooral bij meer dan 150.000km op de teller. Inderdaad worden dan vaak startproblemen genoemd. Als je auto nog niet veel km op de teller heeft (<150.000???) kun je misschien nog wat coulance krijgen. Maar de mijne heeft twee ton op de teller, dus dat heb ik niet eens geprobeerd.
Toen ik op het internet wat rondsnuffelde m.b.t. trillende 2.4d /D5 motor, kwam ik nog een andere standaardkwaal van deze motor tegen, namelijk een defecte bovenste motorsteun. Daar scheurt het rubber van. Bij inspectie bleek die van mij ook half doorgescheurd. Dus die heb ik maar vervangen. Bij het snel op laten komen van de koppeling voel ik niet meer de "boink" van het kantelen van de motor. Dus nu rijdt ie echt helemaal soepel.
Nu zou ik alleen nog willen dat ie zo precies stuurt als de Fiat Doblo van m'n vrouw... Er zit geen ruimte op de rubbers en de ophanging, dus dat is't niet. Na montage van Dunlop Fast Response banden i.p.v. Michelin XH1 en Bridgestone ER300 werd het wel wat beter. Maar ideaal is't nog lang niet. Nou ja, geen auto is perfect zullen we maar denken.
Jan
Toen ik op het internet wat rondsnuffelde m.b.t. trillende 2.4d /D5 motor, kwam ik nog een andere standaardkwaal van deze motor tegen, namelijk een defecte bovenste motorsteun. Daar scheurt het rubber van. Bij inspectie bleek die van mij ook half doorgescheurd. Dus die heb ik maar vervangen. Bij het snel op laten komen van de koppeling voel ik niet meer de "boink" van het kantelen van de motor. Dus nu rijdt ie echt helemaal soepel.
Nu zou ik alleen nog willen dat ie zo precies stuurt als de Fiat Doblo van m'n vrouw... Er zit geen ruimte op de rubbers en de ophanging, dus dat is't niet. Na montage van Dunlop Fast Response banden i.p.v. Michelin XH1 en Bridgestone ER300 werd het wel wat beter. Maar ideaal is't nog lang niet. Nou ja, geen auto is perfect zullen we maar denken.
Jan
-
- Starter
Oei, dat is een prijzig verhaal! De mijne doet het soms, alleen met een warme motor, dan loopt hij even onregelmatig en pakt m daarna weer op. Tijdens rijden geen probleem, verbruik is c.a. 1:15 (5,7 in display) Ik vind wel dat de motor redelijk trilt, dit blijft gelijk of ik de koppeling intrap of niet...
Ze hebben de auto uitgelezen, geen storingen. trillen was normaal, de injectoren zijn op de retourleidingen getest met een soort maatbekertjes eraan, ze gingen allemaal gelijk op tijdens draaien motor. Er is nu een busje injectorreiniger ingegaan. Ik heb het nog niet weer gehad maar ben nog niet helemaal gerust... mijne heeft inmiddels meer dan 220000 km gelopen.
Hoe kwamen ze bij jou achter de lekke injector? liep je motor continue onregelmatig? of alleen bij starten.
Ze hebben de auto uitgelezen, geen storingen. trillen was normaal, de injectoren zijn op de retourleidingen getest met een soort maatbekertjes eraan, ze gingen allemaal gelijk op tijdens draaien motor. Er is nu een busje injectorreiniger ingegaan. Ik heb het nog niet weer gehad maar ben nog niet helemaal gerust... mijne heeft inmiddels meer dan 220000 km gelopen.
Hoe kwamen ze bij jou achter de lekke injector? liep je motor continue onregelmatig? of alleen bij starten.
-
- Starter
Bij mij hebben ze de werking ook getest door de diesel uit de retourleidingen op te vangen en metelkaar te vergelijken. Ik denk niet dat ik de afgelopen tijd een lekke injector had, maar bij de defecte kwam er praktisch niets meer uit. Wat de andere injector nog deed waarvan de nozzle vervangen was, weet ik niet. Misschien lekte die wel een beetje, ik weet het gewoon niet.
Dat ie van jou trilt lijkt me toch niet normaal. Misschien toch ook even de motorsteunen (laten) controleren? De bovenste motorsteun zelf controleren en vervangen is vrij makkelijk te doen, mits je over een weinig gangbare sleutelmaat 18 beschikt. Als de onderste steunen kapot zijn, wordt ook dat een dure grap, vrees ik. De bovenste steun kostte mij nog net geen €60, dus dat gaat nog.
Onderhoud van een V70 is misschien niet goedkoop, maar dit hoor ik ook van andere "kwaliteitsmerken" zoals b.v. Audi. Duizenden euro's aan extra reparaties zijn daar ook niet ongewoon. Maar ik was misschien ook wat verwend met m'n vorige auto, een V40. Daar heb ik in 5 jaar tijd maar voor zo'n €200 aan extra onkosten mee gehad. Gewoon geluk mee gehad, denk ik.
Afijn, succes ermee en hopelijk doet de reiniger wonderen!
Jan
Dat ie van jou trilt lijkt me toch niet normaal. Misschien toch ook even de motorsteunen (laten) controleren? De bovenste motorsteun zelf controleren en vervangen is vrij makkelijk te doen, mits je over een weinig gangbare sleutelmaat 18 beschikt. Als de onderste steunen kapot zijn, wordt ook dat een dure grap, vrees ik. De bovenste steun kostte mij nog net geen €60, dus dat gaat nog.
Onderhoud van een V70 is misschien niet goedkoop, maar dit hoor ik ook van andere "kwaliteitsmerken" zoals b.v. Audi. Duizenden euro's aan extra reparaties zijn daar ook niet ongewoon. Maar ik was misschien ook wat verwend met m'n vorige auto, een V40. Daar heb ik in 5 jaar tijd maar voor zo'n €200 aan extra onkosten mee gehad. Gewoon geluk mee gehad, denk ik.
Afijn, succes ermee en hopelijk doet de reiniger wonderen!
Jan
- edraket
- 7th Gear member
Zo duur zijn injectoren niet hoor. Ik heb begrepen dat ze inmiddels ook in prijs zijn verlaagd, dus de rekening kan meevallen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
Ik hoop dat je gelijk hebt, edraket, maar de garagehouder had het over ca. €180 voor revisie (nozzle vervangen) en ruim €700 voor een nieuwe. Als ik de rekening heb, geef ik de prijs wel door.
M'n buurman die bij een VAG dealer werkt, schrok hier nog niet eens van. Volgens hem waren Audi injectoren van hun 6-cilinder motoren wel €1000. Duur is dus ook maar relatief.
Jan
M'n buurman die bij een VAG dealer werkt, schrok hier nog niet eens van. Volgens hem waren Audi injectoren van hun 6-cilinder motoren wel €1000. Duur is dus ook maar relatief.
Jan
- edraket
- 7th Gear member
Audi injectoren zijn injecor en pompje ineen. Is dus niet te vergelijken.
Een injector heeft altijd 250 euro gekost, dus waar die 700 euro vandaan komt is mij een raadsel. Ze zouden nu nog onegveer de helft kosten...
Een injector heeft altijd 250 euro gekost, dus waar die 700 euro vandaan komt is mij een raadsel. Ze zouden nu nog onegveer de helft kosten...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
edraket schreef:Audi injectoren zijn injecor en pompje ineen. Is dus niet te vergelijken.
Niet alle Audi/Volkswagen motoren hebben pompverstuivers. De 2.7 en 3.0 liter hebben b.v. common rail. Maar ik weet niet precies naar welke motor m'n buurman refereerde.Audi injectoren zijn injecor en pompje ineen. Is dus niet te vergelijken.
Maar als ik de rekening eenmaal heb, praten we wel verder. Ik hoop natuurlijk wel dat je gelijk hebt...
Jan
-
- Starter
Nou, eindelijk na 3 maanden de rekening ontvangen! Volgens de nota was er geen nieuwe injector geplaatst, zoals de garagehouder mij vertelde. Twee stuks waren gereviseerd à €200,-/stuk (incl. BTW) en drie ultrasoon gereinigd. Nu weten we dus nog niet wat een nieuwe injector kost... Maar de totale rekening viel hierdoor wel goedkoper uit dan ik had verwacht, dus dat is weer mooi meegenomen.
Jan
Jan