stabilisator stangetjes

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Na dat mijn 460 toch al een jaartje aan het kraken en kreunen was rechtsvoor, heb ik er eergisteren toch maar eens naar laten kijken. Uitkomst was dat het stabilisator stangetje rechts voor de boosdoener was.IK heb ze allebei laten meteen laten vernieuwen en kraken en kreunen is helemaal verdwenen.Nou heb ik het idee dat dit toch wel voelbaar is met rijden of denk ik dat maar?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Nou heb ik het idee dat dit toch wel voelbaar is met rijden of denk ik dat maar?
Wat is er dan voelbaar?
Autoshampoo
4th Gear member
Berichten: 632
Lid geworden op: 15.02.2009 - 12:20
Locatie: Leiderdorp

Nieuwe stabilsatorstangen kan zich inderdaad uiten in een beter bochtengedrag. Zelfde met de Fabia gehad, aldus m'n ouders.
Arnoud
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Sturen zal wat strakker gaan. Alles hangt in rubbers, en ja wat doen rubbers. Slijten. Dus een keer vervangen is nodig.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Precies ,wat strakker sturen,als of ie wat steviger stuurt niet dat losse.
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Hoeveel was je daarvoor kwijt, Jef, voor die 2 stangetjes?
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Inderdaad wel benieuwd naar de kosten, linksvoor moet bij mij ook worden vervangen.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Volgens mij is dit al een paar keer genoemd op het forum; zo uit het hoofd rond de 25-30 euro per stabilisatorstang. Ze zijn als je het wiel in de uiterste stuuruitslag zet makkelijk te bereiken, dus volgens mij kun je ze zo zelf vervangen.
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Ik heb het laten(moeten) doen en was incl.2 stangetjes 100 euro kwijt. en zoals ik al zei : het is voelbaar en hoorbaar beter.
Gebruikersavatar
Diamondnick
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 27.01.2009 - 13:32

Heb dit zelf ook laten doen links voor. Met 120kmh trilde bijna het stuur uit mijn handen (overdreven maar de trilling was behoorlijk) 140kmh hoefde ik niet te proberen. Links voor miste de stab.stang helemaal, laten vernieuwen en de bak ook helaas... en hij reed weer perfect!
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Dat trillen zou waarschijnlijk meer uit de bak gekomen zijn (aandrijassen) dan uit de stangetjes.
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

jef schreef:Precies ,wat strakker sturen,als of ie wat steviger stuurt niet dat losse.
Nou en of merk je dat. Na ze beide vervangen te hebben stuurde mijn Volvo 440 weer als een scheermes. Kosten: 18,22 euro excl. per stuk bij Nordicar (webwinkwl voor Volvo onderdelen)

Gr. Vosje.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Gewoon het wiel erafhalen en vervangen, het is poepsimpel, heb het zelf al gedaan...
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

klopt ja het is ook simpel,,alleen als je het lichaamelijk niet kunt,,moet je het wel laten doen,en dan koste het een paar euro's meer.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Oesje, dan moet het wel serieus zijn? Ik heb het met een hernia in mijn rug gedaan, had er wel veel pijn van, gewoon van mij te bukken, maar cava nog :)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

wow 100 piek. stangetje kost 16 euro p stuk. voorkant op bokken en 4 bouten los en zo dr op. Uitlijnen hoeft niet eens dat hoeft alleen als de stuurkogels worden vervangen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

mightyspawn schreef:wow 100 piek. stangetje kost 16 euro p stuk. voorkant op bokken en 4 bouten los en zo dr op. Uitlijnen hoeft niet eens dat hoeft alleen als de stuurkogels worden vervangen.
Offtopic: Uitlijnen hoeft volgens jou alleen als de stuurkogels zijn vervangen. Ik ga binnenkort mijn schokdempers vervangen. Dan is uitlijnen dus niet nodig? Ik lees hier namelijk verschillende dingen over.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Gezien je schokdemper vaste montage punten heeft is het uitlijnen niet nodig.
Zelfs bij het vervangen van een stuurkogel is uitlijnen niet nodig. Is heel eenvoudig op te meten hoe de oude gezeten heeft, dan monteer je de nieuwe ook op die manier terug. Uitlijnen zou puur zijn voor een controle of alles nog wel echt 100% goed staat. Absoluut niet noodzakelijk.

Heb achter de stabilisatorstangetjes vervangen, alleen rammelt er nog vanalles. Verdere controle levert op dat de remblokken ( imitatie ) liggen te rammelen in de klauw. Stangetjes bij dealer met korting 18e.
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

ach,,, soms is leven en laten leven..........
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

btw wielen hoeven er niet perse af voor stabistangetjes, beetje pielen kunnen ze erop blijven :P

uitlijnen zou ik persoonlijk alleen laten doen als je stuurkogels of fuseekogels hebt gedaan, hoewel dit allemaal redelijk op de gemeten gok gedaan kan worden, is het erg jammer van je pilot exalto of P Zero bandjes als het niet zuiver staat :F met mooie wanli banden zou ik het dan weer laten en gewoon voelen hoe het stuurt en kijken hoe de bandjes slijten :)

Overigens vindt ik zelf dat de 440 erg tolerant is op het gebied van slechte uitlijning, moet wel heel erg briek(sorry friese achtergrond) staan voor het echt vervelend stuurt.

@460Volvo, imitatieremblokken, wat een prut, heb ik mijn mondeo 'kloink' blokken omdat ze net 0,2 mm te kort zijn :D klinkt wel vreemd bij het remmen.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”