benzine meter schommelt

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
basbb
1st Gear member

nu een paar dagen mijn volvo in bezit het volgende valt mij op:

de meter van het benzine niveau loopt heel er langzaam op en nimmer tot 100% tevens na het nemen van een bocht staat het wijzertje veel hoger of bij een bocht de andere kant op lager.

is hier iets aan te doen?
mvg

bas
IkeV70
5th Gear member

Altijd handig te vermelden wat voor Volvo het precies betreft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
roever
4th Gear member

Gokje... Een 400 serie?

Als je idd een 400 hebt zit het waarschijnlijk in de meter in je dashboard. Is relatief makkelijk op te lossen. Als je je dashboard (ding waar de klokken in zitten) eruit haalt kun je ook de unit met benzine-, en temperatuurmeter demonteren.

Je zult dan zien dat hier 4 messing busjes / ringetjes in zitten (aan de schroefjes waarmee de meter vast zit) deze maken het contact tussen de 'printplaat' van het dashboard en de metertjes. Na verloop van tijd worden deze echter vuil en dan krijg je problemen met de meters.

Gewoon even de busjes licht opschuren met een stukje schuurpapier en goed schoon weer terug plaatsen. Dan moet je probleem opgelost zijn.

ps.: je meter zal niet met een rotvaart naar boven knallen, en de verschillen in bochten blijf je een beetje houden....
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
basbb
1st Gear member

excuus.. haha zat net in het andere forum al wat te vragen dat was 400 serie forum.

idd trotse bezitter van een 460 :-)

oke.. dan heb ik vant weekend wat te doen...
er zitte namelijk ook nog originele boxen in... dat is ook niet alles :D
dashboard moest er toch nog uit.. kan ik dat ook mooi doen

ik laat et nog wel ff weten!

bedankt :D
Volvo s80 2.4 170pk aut :-)
Volvo 460 - 2.0i topline
S.Brouwer
2nd Gear member

geld dit reinigen van de busjes ook voor de snelheids meter?

Deze schommelt bij mij namelijk ook.
roever
4th Gear member

Heb je een dashboard met "info-center"? Dus met boordcomputer (dat is alleen de 440/460 Turbo en sommige GLT's)?

Dan heb je namelijk een digitale / electronische snelheidsmeter, die mag niet wiebelen, anders zit er wat in de electronica niet goed.

Als je een gewoon dasboard hebt, met 2 meters aan de rechter kant voor benzine en temperatuur heb je waarschijnlijk ook een analoge snelheidsmeter (dus met kabel), dan kun je het wiebelen waarschijnlijk verhelpen door een nieuwe kabel te monteren. Die verslijt na een tijdje ook en dan loopt hij niet meer soepel in zijn buitenkabel, waardoor de meter gaat wiebelen.

Volgens mij geldt dit alleen voor de 440/460, dacht dat alle 480's een digitaal dashboard hadden met een electronische snelheidsmeter (dus ook de ES-en zonder infocenter).

EDIT: zie nu je signature, waarschijnlijk heb je geen infocenter en dus een snelheidsmeter met kilometertellerkabel...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
S.Brouwer
2nd Gear member

ja klopt, ik heb er 1 met een kabel.

Zal is kijken of ik nog zo'n kabel heb liggen, dan zet ik die er tussen.

Laat wel weten of dat het was
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”