Vreemd tikkend geluid uit motor

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
DrBumQuist
1st Gear member

Omdat mijn motor niet lekker liep, ben ik langs de gasboer geweest om een check te laten uitvoeren. Deze constateerde aanzuiging van valse lucht ter hoogte van de verbinding tussen spruitstuk en carburateur. Dit heb ik opgelost m.b.v. vloeibare pakking. Het probleem bleef na vlakschuren en nieuwe pakking namelijk. Het aanzuigen van valse lucht is nu verholpen (plantenspuit ;))

Het vreemde is dat na deze actie er 'ergens' een vreemd tikkend geluid uit de motor komt. Je hoort het vooral wanneer deze stationair draait. Het geluid is behoorlijk hard en klinkt alsof je met een hamer op een stuk metaal slaat. Ik maak me dan ook enige zorgen.

Het kan natuurlijk toeval zijn dat dit na het verhelpen van het valse lucht probleem is ontstaan, maar het blijft vreemd en erg toevallig. Een vriend van me suggereerde dat het wel eens één van de lagers van de krukas kon zijn.

Iemand een clue?
frosty
1st Gear member

De valse lucht heeft niets te maken met het tikkende geluid uit de motor.Ik heb bij mijn amazon iets dergelijks gehad en dat begon ook met niet lekker meer draaien en een harde tik wat al erger werd.Het was bij mij achter af de distributie tandwielen.Nieuwe geplaatst ,tikkend geluid weg en weer draaien als een zonnetje.
DrBumQuist schreef:Omdat mijn motor niet lekker liep, ben ik langs de gasboer geweest om een check te laten uitvoeren. Deze constateerde aanzuiging van valse lucht ter hoogte van de verbinding tussen spruitstuk en carburateur. Dit heb ik opgelost m.b.v. vloeibare pakking. Het probleem bleef na vlakschuren en nieuwe pakking namelijk. Het aanzuigen van valse lucht is nu verholpen (plantenspuit ;))

Het vreemde is dat na deze actie er 'ergens' een vreemd tikkend geluid uit de motor komt. Je hoort het vooral wanneer deze stationair draait. Het geluid is behoorlijk hard en klinkt alsof je met een hamer op een stuk metaal slaat. Ik maak me dan ook enige zorgen.

Het kan natuurlijk toeval zijn dat dit na het verhelpen van het valse lucht probleem is ontstaan, maar het blijft vreemd en erg toevallig. Een vriend van me suggereerde dat het wel eens één van de lagers van de krukas kon zijn.

Iemand een clue?
Riemer Amazon
1st Gear member

klinkt inderdaad als een distributie tandwiel waar het kunsstof gedeelte los heeft gelaten van het metalen hart.
Je zou eens heel goed moeten luisteren waar het vandaan komt. let wel op de koelvin, niet met het hoofd er tegenaan gaan. :D
DrBumQuist
1st Gear member

Kan nog steeds niet goed peilen waar het nu precies vandaan komt, maar het lijkt vanaf de voorkant van het blok te komen. Als de motor wat warmer is, is het geluid het meest duidelijk.

Voor de rest loopt hij best lekker. Wellicht het distributietandwiel zoals hier gezegd wordt. Maar ik snap niet hoe een tandwiel half kapot kan zijn? Even in het boek gekeken en daar gezien dat het tandwiel verantwoordelijk is voor het aandrijven van de poelie voor V-snaar toch? Hoe moet ik dat dan zien? Dat het ding los zit ofzo??
Grijze144
2nd Gear member

Staal op staal geluid, vooraan of achteraan, en erger als het blok warmer is lijkt toch eerder een drijfstanglager, zelfs een B20 slijt jammergenoeg. Geluid van een distributietandwiel is meer tokkelend, en lastiger te plaatsen in het blok.

Het tandwiel is van geplastificeerde houtvezel (pertinax, tufnol), het drijft de nokkenas, stroomverdeler en de oliepomp aan. Het slijt en/of raakt los van de stalen kern. Daardoor verspringt het a.h.w. een paar keer per krukasomwenteling en dat is goed te horen.
Lastiger te zien, als je aan de krukaspoeliebout de krukas verdraait zou je de rotor en/of de tuimelaars net iets vertraagd op gang zien komen.

Versleten drijfstanglager zou je kunnen zien aan metaalresten in de olie, geeft een metallic glans. En door het gat vd bougie, als je de zuiger omhoog hebt en weer iets naar beneden doordraait, loopt-ie iets achter (de zuiger volgt de krukas niet meer 1:1 = drijfstanglager). En een oplichtend oliedruklampje bij hoge toeren.
Maar als je dit zou kunnen zien is het al behoorlijk ver gesleten (nog een paar honderd km doorrijden en je bent zover).
DrBumQuist
1st Gear member

Gisteren zijn door een mede Amazon expert de kleppen opnieuw gesteld en de ontsteking gecontroleerd. Ook na deze actie is het geluid gebleven. Hij gaat er vanuit dat er iets mis is met de nokkenas, bijvoorbeeld doordat er een stukje metaal afgeslagen is. Ook de bougies er nog uit gehad en de uitlaat open gehouden en doorgespoten met lucht. Mocht niet baten.

Duidelijk is in ieder geval dat ik er niet verder mee ga rijden. De motor gaat eruit. Nu het ding er toch uit is gaan we gelijk maar een totaal revisie doen. Zo vaak doe je dat immers niet.

Tips zijn welkom. Wat zijn belangrijke zaken om te vervangen (ook uit voorzorg, heb geen zin om 'm een half jaar later weer uit elkaar te halen).

Ik hoop dan op een gegeven moment een lijst met onderdelen te hebben die ik nodig heb. Waarschijnlijk zal dat behoorlijk in de papieren lopen. Suggesties op economisch vlak zijn dan ook welkom. Vooralsnog heb ik alles bij Dries Bakkenes en Scandcar gekocht, maar wellicht zijn er nog andere kanalen om goedkoper aan materiaal te komen.
admiral
5th Gear member

DrBumQuist schreef:Gisteren zijn door een mede Amazon expert de kleppen opnieuw gesteld en de ontsteking gecontroleerd. Ook na deze actie is het geluid gebleven. Hij gaat er vanuit dat er iets mis is met de nokkenas, bijvoorbeeld doordat er een stukje metaal afgeslagen is. Ook de bougies er nog uit gehad en de uitlaat open gehouden en doorgespoten met lucht. Mocht niet baten.

Duidelijk is in ieder geval dat ik er niet verder mee ga rijden. De motor gaat eruit. Nu het ding er toch uit is gaan we gelijk maar een totaal revisie doen. Zo vaak doe je dat immers niet.

Tips zijn welkom. Wat zijn belangrijke zaken om te vervangen (ook uit voorzorg, heb geen zin om 'm een half jaar later weer uit elkaar te halen).

Ik hoop dan op een gegeven moment een lijst met onderdelen te hebben die ik nodig heb. Waarschijnlijk zal dat behoorlijk in de papieren lopen. Suggesties op economisch vlak zijn dan ook welkom. Vooralsnog heb ik alles bij Dries Bakkenes en Scandcar gekocht, maar wellicht zijn er nog andere kanalen om goedkoper aan materiaal te komen.
Zelf doen is altijd het goedkoopste immers het arbeidsloon is 2/3 v/d prijs die je voor een revisie betaald, maar dan moet je ook beschikken over het machine arsenaal die een revisie bedrijf heeft anders is het moeilijk om weer een gezond blok te krijgen, en dit heb ik van dichtij mee mogen maken. Om een lang verhaal kort te houden, ik wil je niet ontmoedigen maar kijk naar een ruilblok die heb je al en zeker nu in deze tijd voor +/- 1250 euro.
Grijze144
2nd Gear member

Lucht door het bougiegat door de uitlaatklep naar buiten blazen, wat kan je daarmee verbeteren of aantonen?
Ik denk niet dat er stukken van de nokkenas afbreken, of dat-ie in tweeën breekt (ook al eens gehoord), dat ding is massief gehard gietstaal. Dat je de kleppen kan stellen betekent al dat er niks met de nokkenas aan de hand is.

Voor de prijs van een revisie of ruilblok kan je een dozijn B18/20's van Marktplaats halen en er zit er altijd wel een goeie bij.
Deze lijkt aardig: http://link.marktplaats.nl/231135315
DrBumQuist
1st Gear member

admiral schreef:
Zelf doen is altijd het goedkoopste immers het arbeidsloon is 2/3 v/d prijs die je voor een revisie betaald, maar dan moet je ook beschikken over het machine arsenaal die een revisie bedrijf heeft anders is het moeilijk om weer een gezond blok te krijgen, en dit heb ik van dichtij mee mogen maken. Om een lang verhaal kort te houden, ik wil je niet ontmoedigen maar kijk naar een ruilblok die heb je al en zeker nu in deze tijd voor +/- 1250 euro.
Wat bedoel je precies met machine arsenaal? Ik heb een takel tot mijn beschikking en een motormontage steun. En een boel gereedschap. Wat bedoel je precies?
DrBumQuist
1st Gear member

Grijze144 schreef:Lucht door het bougiegat door de uitlaatklep naar buiten blazen, wat kan je daarmee verbeteren of aantonen?
Ik denk niet dat er stukken van de nokkenas afbreken, of dat-ie in tweeën breekt (ook al eens gehoord), dat ding is massief gehard gietstaal. Dat je de kleppen kan stellen betekent al dat er niks met de nokkenas aan de hand is.

Voor de prijs van een revisie of ruilblok kan je een dozijn B18/20's van Marktplaats halen en er zit er altijd wel een goeie bij.
Deze lijkt aardig: http://link.marktplaats.nl/231135315
We zagen wat rotzooi tussen de olie zitten toen we de klepdeksel eraf hadden. Een soort vezelachtige substantie. Omdat dat eventueel een te vroege verbranding zou kunnen opleveren hebben we de boel ff leeg geblazen. Dat was de gedachtengang ;)
admiral
5th Gear member

DrBumQuist schreef:
admiral schreef:
Wat bedoel je precies met machine arsenaal? Ik heb een takel tot mijn beschikking en een motormontage steun. En een boel gereedschap. Wat bedoel je precies?
Een motor reviseren is het aanpakken van de hele motor dus ook het honen v/h onderblok, slijpen en balanceren v/d krukas etc etc dat bedoel ik met het machine arsenaal, dat zijn machines die alleen een revisie bedrijf heeft. Zelf reviseren van een blok is in mijn ogen geen revisie maar een opknap beurt die tijdelijk is en overigens ook honderden euro's kost en geen garantie geeft. Dan is het ff slikken als je een gereviseerd blok koopt maar dan heb je wel een blok met garantie dat ie er weer jaren tegen aan kan.
DrBumQuist
1st Gear member

admiral schreef:
DrBumQuist schreef:
admiral schreef:
Een motor reviseren is het aanpakken van de hele motor dus ook het honen v/h onderblok, slijpen en balanceren v/d krukas etc etc dat bedoel ik met het machine arsenaal, dat zijn machines die alleen een revisie bedrijf heeft. Zelf reviseren van een blok is in mijn ogen geen revisie maar een opknap beurt die tijdelijk is en overigens ook honderden euro's kost en geen garantie geeft. Dan is het ff slikken als je een gereviseerd blok koopt maar dan heb je wel een blok met garantie dat ie er weer jaren tegen aan kan.
Nou ja, ik doe dit vooral voor de hobby en om er wat van te leren. Het is namelijk totaal niet mijn vakgebied (radiologie). Noem het een opknapbeurt, maar wel met de beste bedoelingen en resultaat gericht. ;)
admiral
5th Gear member

DrBumQuist schreef:
admiral schreef:
DrBumQuist schreef: Wat bedoel je precies met machine arsenaal? Ik heb een takel tot mijn beschikking en een motormontage steun. En een boel gereedschap. Wat bedoel je precies?

Nou ja, ik doe dit vooral voor de hobby en om er wat van te leren. Het is namelijk totaal niet mijn vakgebied (radiologie). Noem het een opknapbeurt, maar wel met de beste bedoelingen en resultaat gericht. ;)
Daar is ook niets verkeerd aan en daar leer je veel van, zelf heb ik voor het eerst een auto gespoten zie projecten "restauratie volvo amazon combi '66 "

Als ik jou was zou ik wel het werkplaats handboek erbij houden dit ivm de slijtage toleranties, moment krachten etc etc.

Veel succes
Grijze144
2nd Gear member

Ligt het blok er al uit? Dan zou ik de oliepan eerst eraf halen (leg het blok gerust op z'n kant), als je de pakking rondom lossteekt en heel eraf krijgt kan je hem weer gebruiken.
Wat je dan ziet is de krukas, de oliepomp en de drijfstangen. Ws. zie je dan dat de eerste of de vierde drijfstang wat lossig aan de krukas zit. Dat is je tik.

Die drijfstang haal je los, hopelijk is de krukas nog glad en glanzend, dan koop je een setje STD drijfstanglagers, vervangt ze allemaal, steekt een pijperager door de oliegangen en draait de boel weer in elkaar.

Dit is een houtjetouwtje "revisie", kost bijna niks, de oorzaak van het uitgelopen drijfstanglager vind je nooit meer en was ws. van voorbijgaande aard. Je blok is weer net zo goed/slecht als voorheen.
Is de krukas niet meer glad en glanzend, dan kom je aan uitbesteden (slijpen, polijsten naar de eerste ondermaat) en hoedanook veel meer kosten. Dan zou ik een ander blok gaan zoeken.
DrBumQuist
1st Gear member

Nou, het blok ligt er helemaal uit. Het was inderdaad het distributietandwiel wat op de krukas zat. Voor de rest ziet alles er netjes uit. Nu ga ik de boel weer netjes en schoon maken. Mijn voorlopige to-do lijst:
  • - er is in het verleden door de vorige eigenaar nogal wat vloeibare pakking gebruikt, dit verwijderen
  • - olieresten en residu verwijderen en alles schoonmaken
  • - kleppen netjes maken
  • - keerring aan de voorkant vervangen voor een plastic variant, want dat ding lekte altijd al.
  • - alle pakkingen vervangen
  • - alles poetsen/ verven
Voor de rest ziet alles er zeer goed uit. Geen schade in de zuigerkanalen en de ringen zien er goed uit.

Oud plastic distributietandwiel:

Afbeelding
dopdedouwer
3rd Gear member

volgens mij heb ik over die rubberen keerringen alleen nog negatieve ervaringen gelezen. Zou even kijken voordat je die vervangt. grotere bron van informatie wat betreft een b20 is het forum van V44.nl
DrBumQuist
1st Gear member

dopdedouwer schreef:volgens mij heb ik over die rubberen keerringen alleen nog negatieve ervaringen gelezen. Zou even kijken voordat je die vervangt. grotere bron van informatie wat betreft een b20 is het forum van V44.nl
Heb niet echt veel schokkends kunnen vinden. Alleen dat de vilten keerring juist problemen zou geven. Aan de achterzijde van de krukas heb ik 'm ook vervangen door een rubberen variant en daar sindsdien geen lekkages meer gelukkig!
Grijze144
2nd Gear member

Toch het distributietandwiel, mooie foto.
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

bij mij is ook alles rubber

en alu distributie tandwiel
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
DrBumQuist
1st Gear member

Tijdens de demontage kwam ik erachter dat er nog best wat moeren en bouten in slechte staat zijn. Volgens mij gaat het allemaal om metrische maten toch? Weet iemand een webshop waar ik die eventueel kan bestellen, of een assortiment daarvan? Vind het namelijk wat onverantwoordelijk om roestige bouten terug te zetten. Heb liever nieuwe.

Bij scandar hebben ze wel e.e.a, maar vind het erg duur, drie euro per bout.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”