Intercooler vervangen
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Vandaag de grote beurt + APK. Net bericht gehad: intercooler is lek, en moet wel vervangen worden. 't Komt niet geheel als verrassing omdat ik wel licht fluitend geluid hoorde bij gas geven. 3 uur werk > 535 euro (ongeveer...) als prijsopgaaf. Tja...
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
- Locatie: Utrecht
Waarom is een licht fluitend geluid een teken dat de intercooler vervangen moet worden? Lijkt mij eerder een normaal bijgeluid van de turbo.
Weet je toevallig hoe de prijsopgave is opgebouwd? Dan kun je eventueel nog wat besparen door dit bij een universele garage te laten doen, op 3 uur werk is nog wel wat te besparen lijkt me.
Weet je toevallig hoe de prijsopgave is opgebouwd? Dan kun je eventueel nog wat besparen door dit bij een universele garage te laten doen, op 3 uur werk is nog wel wat te besparen lijkt me.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Omdat ik het idee had dat ik hoorde dat bij het aanzuigen van de lucht een klein lek zat. Maar ik ben geen techneut, maar had al wel het idee dat ik dat geluid nog niet eerder had gehoord.
Ik weet niet precies hoe het is opgebouwd. Wat is het uurloon van een Volvo-dealer-monteur? Dat zal niet gering zijn. Maar goed, ik heb hem hier al een paar jaar in onderhoud en tot nu toe tot volle tevredenheid dus ga hem nu ook niet voor deze fix naar een ander brengen terwijl zij het gediagnostiseerd hebben. Wat ik me nog wel afvroeg is: hoe en waarom gaat zo'n intercooler stuk?
Ik weet niet precies hoe het is opgebouwd. Wat is het uurloon van een Volvo-dealer-monteur? Dat zal niet gering zijn. Maar goed, ik heb hem hier al een paar jaar in onderhoud en tot nu toe tot volle tevredenheid dus ga hem nu ook niet voor deze fix naar een ander brengen terwijl zij het gediagnostiseerd hebben. Wat ik me nog wel afvroeg is: hoe en waarom gaat zo'n intercooler stuk?
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- Peterd54
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
- Locatie: Drenthe
Volgens mij gaat de intercooler gewoon 'rechts en links onderaan' de coolerradiateur olie lekken. net zoals als elke radiateur kan gaan lekken.
De olie lekt dan op de grond in plaats van dat deze olie weer in de turbo terecht komt. Tenminste dat heb ik me een keer laten uitleggen door een universele garage laten uitleggen toen ze deze cooler bij een VW passaat aan het vervangen waren. Deze lekte links en rechts onderaan.
Pas als de olielekkage erg fors is dan moet deze door een nieuwe cooler vervangen worden.
De olie lekt dan op de grond in plaats van dat deze olie weer in de turbo terecht komt. Tenminste dat heb ik me een keer laten uitleggen door een universele garage laten uitleggen toen ze deze cooler bij een VW passaat aan het vervangen waren. Deze lekte links en rechts onderaan.
Pas als de olielekkage erg fors is dan moet deze door een nieuwe cooler vervangen worden.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
zomaar een idee....
Als het gat oppervlakkig en klein is kun je het met epoxy voor metaal repareren. ~ 20 euro + 30 minuten, mits je er bij kunt. (wel de 125C bestendige gebruiken)
Als het gat oppervlakkig en klein is kun je het met epoxy voor metaal repareren. ~ 20 euro + 30 minuten, mits je er bij kunt. (wel de 125C bestendige gebruiken)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11.06.2008 - 22:51
Ik heb hetzelfd geintje gehad. De factuur (universeel bovag bedrijf)
Inlaatluchtkoeler Eur 212,-
Hogdrukluchtpijp onderkant blok Eur 34,20
O-ring oliekoeler aansl. automaat 4,60
Laatluchtkoeler turbo vernieuwd
Radiateur en aircocondensor gereinigd
afdichtingen automaatkoeler vernieuwd
Werkplaats tarief totaal: 140,-
BTW 74,25
Totaal: 465,05
Waarschijnlijk had alleen het vervangen van de intercooler Eur 400,- gekost.
Bij de Volvo garage kost alleen de intercooler ook Eur 212,- ex.
Groet,
WK
Inlaatluchtkoeler Eur 212,-
Hogdrukluchtpijp onderkant blok Eur 34,20
O-ring oliekoeler aansl. automaat 4,60
Laatluchtkoeler turbo vernieuwd
Radiateur en aircocondensor gereinigd
afdichtingen automaatkoeler vernieuwd
Werkplaats tarief totaal: 140,-
BTW 74,25
Totaal: 465,05
Waarschijnlijk had alleen het vervangen van de intercooler Eur 400,- gekost.
Bij de Volvo garage kost alleen de intercooler ook Eur 212,- ex.
Groet,
WK
V70 2.5D 2001
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 16:30
Bij mij moest de intercooler vervangen worden om dat het lek een storing geeft "Motor service vereist". Het lek was bij mij niet te horen maar wel zichtbaar door de vette troep in de condensor van de airco vlak voor het gat in de laadluchtkoeler.
De turbodruk en brandstofhoeveelheid verhouding klopt dan niet en de motor valt in storing (limp home)
Ik heb zelf de intercooler (€125 2e hands) vervangen. Het is een beetje passen-en-meten maar het lukt goed in 3 uur.
Opgave Volvo was €800.
De turbodruk en brandstofhoeveelheid verhouding klopt dan niet en de motor valt in storing (limp home)
Ik heb zelf de intercooler (€125 2e hands) vervangen. Het is een beetje passen-en-meten maar het lukt goed in 3 uur.
Opgave Volvo was €800.
- Satwilly
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09.01.2009 - 16:20
Mijn intercooler is ook lek, gescheurt bij de aansluiting richting de gasklep. Daar waar ook de druksensor zit. Hoe kan ik m t makkelijkste uitbouwen? Hoop eigenlijk niet dat de hele bumper etc eraf moet.
Ford Escort 1300
Golf Diesel 1500
Alfa Romeo Alfetta 2 liter, 2 stuks
Alfa Romeo 75 2.0 TS 2 stuks
Alfa Romeo 164 2,4 TD 2 stuks, 450.000 km
Alfa 156 2,4 JTD 412.000 km
Alfa 166 2,4 JTD 287.000 km
Zwarte Volvo V70R, met donkere 5 spaaks vind ik m toch net ff iets mooier
Golf Diesel 1500
Alfa Romeo Alfetta 2 liter, 2 stuks
Alfa Romeo 75 2.0 TS 2 stuks
Alfa Romeo 164 2,4 TD 2 stuks, 450.000 km
Alfa 156 2,4 JTD 412.000 km
Alfa 166 2,4 JTD 287.000 km
Zwarte Volvo V70R, met donkere 5 spaaks vind ik m toch net ff iets mooier
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Denk wel dat je bumper er af moet maar dat is hooguit 15-20 minuten werk.Satwilly schreef:Mijn intercooler is ook lek, gescheurt bij de aansluiting richting de gasklep. Daar waar ook de druksensor zit. Hoe kan ik m t makkelijkste uitbouwen? Hoop eigenlijk niet dat de hele bumper etc eraf moet.
Staat ergens uitgebreid omschreven.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk niet dat de bumper eraf moet. Hoeft namelijk ook niet voor de radiator. Als het goed is kun je hem er aan de onderkant tissenuit schuiven als je de bevestigingsschroeven los haalt. Heb hem zelf nog nooit los gehad, dus als iemand dat nog even kan bevestigen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Gaat niet helemaal lukken je zult het cplte pakket los moeten nemen en iets laaten zakken het grootste probleem schuilt in de intercooler aansluiting aan de rechterzijde deze zit boven de steun waar de radiator op vastzit het is mogelijk op de brug om het pakket te lossen (met koelvan verwijdert)iets naar onderen te trekken en dan de intercooler er tussenuit te wurmen maar dan is het ZEER goed oppassen dat je niet een radiator of een condensor beschadigt met twee stukken op maat geknipt karton welke je hier tussenin schuift gaat het al een stuk beter maar het blijft trickie
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Ikzelf zoals hierboven maar loop al wat langer mee en heb een hekel aan teveel losnemen maar de zekere manier is om de radiatuer zelf los te nemen dus slangen/intercoolerslangen en oliekoelerleidingen en koelfan ,vervolgens het pakket met dus condensor rad. en int. cooler laten zakken onder de auto de vier boutjes die het pakket verbinden los en dan de radiateur er vanaf nemen vervolgens kun je dan de intercooler verwijderen enigste oppasen is dan nog de leidingen van de airco die blijven vastzitten.
Uiteraard niet, maar ik begrijp dat het nogal eens voor komt. Dus.....hadico schreef:Je zit er toch niet op te wachten hoop ik :roll:AlexV70 schreef:Als ie bij mij lekt kom ik er op terug.