Hallo iedereen,
Even een vraagje. De temperatuurmeter van mijn 440 staat altijd ongeveer op 3/4 van de teller, dus nog ruim voor het rode deel, maar wel over de helft. Dit is zo op de snelweg, en ook bij filerijden.
Vandaag merkte ik opeens het volgende. De temperatuurmeter stond als normaal op 3/4 van de teller na 20 km gereden te hebben, incl. snelweg. Ik zet de motor uit. En moest direct daarna weer even het contact aandoen, zónder de motor te starten. De meters gaan dan natuurlijk omhoog. Maar nu zag ik dat de temp. meter helemaal in het rood kwam te staan. Toen ik echt startte en een stukje reed, ging 'ie weer terug naar 3/4 van de stand.
Is dit normaal??
Groeten, Martijn
temperatuur motor 440
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41
Nee, de benzinemeter blijft gewoon normaal doen...
En het probleem doet zich dus alleen voor als ik de motor uitzet, en dan contact maak zonder te starten... dan gaat de temp. meter hard richting het rood. Tijdens het rijden blijft de temp meter op 3/4 staan, zoals 'ie altijd gedaan heeft...
En het probleem doet zich dus alleen voor als ik de motor uitzet, en dan contact maak zonder te starten... dan gaat de temp. meter hard richting het rood. Tijdens het rijden blijft de temp meter op 3/4 staan, zoals 'ie altijd gedaan heeft...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
de sensor kost 19.50 bij de dealer, en is in 1minuut te vervangen.
heb het laatst ook gedaan, bij mij was dit echter niet het probleem. heb van andere forumleden begrepen dat het inwendig in de tellerbak fout kan zitten, vuile contactjes of slechte soldeerpuntjes.
heb het laatst ook gedaan, bij mij was dit echter niet het probleem. heb van andere forumleden begrepen dat het inwendig in de tellerbak fout kan zitten, vuile contactjes of slechte soldeerpuntjes.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je kan heel simpel de klok checken.
Trek het kabeltje van de sensor af (achterop het blok) hou die aan massa (blok) en nu zou je meter oneindig ( 110 graden+) moeten aangeven mits de klok in orde is.
Trek het kabeltje van de sensor af (achterop het blok) hou die aan massa (blok) en nu zou je meter oneindig ( 110 graden+) moeten aangeven mits de klok in orde is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
Was in een ander topic ook begonnen met dit probleem. ( kwam samen met waterpomp probleem na boven )
Had de tellerbak uit mekaar gehaald, zag er allemaal goed uit. Had de tip van poika even gedaan, de meter gaf inderdaad 110gr aan. De sensor in het blok heb ik al vervangen. Gezien de bekabeling dan goed is, en een nieuwe sensor ook, zou het wellicht in het a&p contact op de sensor kunnen zitten. Dat die af en toe slecht contact maakt. Deze ga ik morgen of overmorgen even vervangen voor een strak passend exemplaar.
Had de tellerbak uit mekaar gehaald, zag er allemaal goed uit. Had de tip van poika even gedaan, de meter gaf inderdaad 110gr aan. De sensor in het blok heb ik al vervangen. Gezien de bekabeling dan goed is, en een nieuwe sensor ook, zou het wellicht in het a&p contact op de sensor kunnen zitten. Dat die af en toe slecht contact maakt. Deze ga ik morgen of overmorgen even vervangen voor een strak passend exemplaar.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Veel voorkomend probleem met de 400 series... benzine meter en temperatuur meter werken nooit 100% dus vertrouw hier nooit op!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- jerryx
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
- Locatie: Noord nl
maar wat is dan de normale temperatuur voor een 440/460 1.8??
Als ik bij mijn werk vertrek richting huis duik ik meteen de snelweg op, de temperatuur meter loopt dan op tot iets onder de helft. Als ik vervolgens na een halfuurtje in stad geraak en voor de stoplichten moet wachten loopt de temperatuur op tot iets boven het midden.
Na veel stoplichten slaat overigens de fan gewoon aan, na alleen snelweg ritje niet..
Als ik bij mijn werk vertrek richting huis duik ik meteen de snelweg op, de temperatuur meter loopt dan op tot iets onder de helft. Als ik vervolgens na een halfuurtje in stad geraak en voor de stoplichten moet wachten loopt de temperatuur op tot iets boven het midden.
Na veel stoplichten slaat overigens de fan gewoon aan, na alleen snelweg ritje niet..
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Naald hoort in het midden te staan (bedrijfstemperatuur +- 90graden)
Vermoedelijk is de thermostaat niet meer 100%.
Kost een paar tientjes nieuw, let wel effe op bij het vervangen of het huisje nog heel is (corrosie)
Vermoedelijk is de thermostaat niet meer 100%.
Kost een paar tientjes nieuw, let wel effe op bij het vervangen of het huisje nog heel is (corrosie)