Hallo,
Ik wil mijn distributiesnaar van mijn Volvo 244 6 cyl diesel vervangen,
maar nu vraag ik mij af welke kant gaat de bout van de onderste pulley los. De pulley draait met de klok mee. Ik heb tegenstrijdige berichten gehoord. Wij heeft er ervaring mee?
De 4 inbusbouten gaan "gewoon" tegen de klok in los!
Alvast dank!
Bert
distributiesnaar vervangen
- Bert Zweden
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07.05.2009 - 17:51
- Locatie: Sunnemo Zweden
- Contacteer:
Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
In de 240 vraagbaak staat alleen maar: verwijder de krukaspoeliebout!
Dat betekent m.i. dat het gewoon tegen de klok in is?
Dat betekent m.i. dat het gewoon tegen de klok in is?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
normale rechtse draad dus,maar hij kan erg vast zitten!
- Bert Zweden
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07.05.2009 - 17:51
- Locatie: Sunnemo Zweden
- Contacteer:
Hartelijk dank voor jullie reacties!
De bout zit nog steeds vast, ik heb de auto naar een kennis gesleept
en we hebben het met een "luchtsleutel" (weet de origenele naam niet)
geprobeert. Alles bewoog aan de Volvo behalve de bout!
De kennis kan eventueel nog een zwaardere luchtsleutel lenen, maar ik
ben bang dat de bout gaat breken!!!
De bout zit nog steeds vast, ik heb de auto naar een kennis gesleept
en we hebben het met een "luchtsleutel" (weet de origenele naam niet)
geprobeert. Alles bewoog aan de Volvo behalve de bout!
De kennis kan eventueel nog een zwaardere luchtsleutel lenen, maar ik
ben bang dat de bout gaat breken!!!
Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Misschien kun je de startmotor verwijderen en dan de starterkrans laten tegenhouden met een schroevendraaier in de vertanding?
Dan kun je met een momentsleutel en dop de bout losdraaien.
Als je langer sleutelt weet je dat als er iets in het werkplaatshandboek staat als "verwijder dan de bout" dat dat wel eens langer kan duren dan je denkt!
Dan kun je met een momentsleutel en dop de bout losdraaien.
Als je langer sleutelt weet je dat als er iets in het werkplaatshandboek staat als "verwijder dan de bout" dat dat wel eens langer kan duren dan je denkt!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Bert Zweden
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07.05.2009 - 17:51
- Locatie: Sunnemo Zweden
- Contacteer:
Met de versnelling in de 1ste, draait de poelie niet mee. Dat is het probleem niet. Maar de bout opzich, zit totaal geen beweging in! Zelf geen mm. Als de bout ook maar een mm verdraait, dan heb je hoop en kun je doorgaan. Maar na een paar uur met de luchtsleutel zit de bout nog steeds op de zelfde plaats. ](*,)
Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Met de versnelling in de 1e zit er nog steeds teveel bewegingsruimte in.
Als je op mijn manier de krukas vastzet, kun je de bout laten schrikken.
Ik weet niet of je een poelie hebt zoals op de 2,3 motoren van de 940 zit met gaten erin: dan is er een tegenhouder voor te krijgen die in die gaten valt met een hefboom eraan.
Als je op mijn manier de krukas vastzet, kun je de bout laten schrikken.
Ik weet niet of je een poelie hebt zoals op de 2,3 motoren van de 940 zit met gaten erin: dan is er een tegenhouder voor te krijgen die in die gaten valt met een hefboom eraan.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Volgens http://www.vcoa.org/700-900-faq/EngineDiesel.html zit die bout met een aanhaalmoment van >250 ft.lbs vast, (350 Nm om precies te zijn), dat is totaal onvergelijkbaar met elke andere bout aan de 240. 2x zo veel als de vergelijkbare bout in de B21/23.
Daar mag je gerust met een meter lange hefboom met volle kracht aan trekken.
Anders zou je de Volkswagen garage kunnen proberen ('t is hun blok tenslotte) voor de speciale poelietegenhouder.
Daar mag je gerust met een meter lange hefboom met volle kracht aan trekken.
Anders zou je de Volkswagen garage kunnen proberen ('t is hun blok tenslotte) voor de speciale poelietegenhouder.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
je kan hem ook even met een brander heet stoken(niet zo heet dat je keerring smelt)en dan losdraaien,werkt 9 van de 10 keer.
een gewone 6 kant dop op de ratel en een stuk pijp van een meter.
appeltje eije
suk6
een gewone 6 kant dop op de ratel en een stuk pijp van een meter.
appeltje eije
suk6
- Bert Zweden
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07.05.2009 - 17:51
- Locatie: Sunnemo Zweden
- Contacteer:
ik zal het volgende week proberen. Hopen dat het lukt!
bedankt
bedankt
Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981
- Bert Zweden
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07.05.2009 - 17:51
- Locatie: Sunnemo Zweden
- Contacteer:
Het is gelukt!!!
Startmotor losgemaakt, dikke schroevendraaier in de vertanding
bout heet gestookt, daarna lange pijp om de ratel en zonder
al te veel moeite ging de bout los. Wat een opluchting
De rest was kinderspel. Direct waterpomp vervangen.
Hartelijk dank voor de tips en het meedenken!!!
Bert
Startmotor losgemaakt, dikke schroevendraaier in de vertanding
bout heet gestookt, daarna lange pijp om de ratel en zonder
al te veel moeite ging de bout los. Wat een opluchting
De rest was kinderspel. Direct waterpomp vervangen.
Hartelijk dank voor de tips en het meedenken!!!
Bert
Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Mooi Bert!
En zo kun je de meeste moeilijkheden overwinnen. We leren allemaal nog steeds!
Groeten, Tom
En zo kun je de meeste moeilijkheden overwinnen. We leren allemaal nog steeds!
Groeten, Tom
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Bert Zweden
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07.05.2009 - 17:51
- Locatie: Sunnemo Zweden
- Contacteer:
De spanrol heb ik ook direct vervangen. De 2e riem moet nog. Maar
ik zit eerst met een ander probleem. De carterpakking lekt. Nu heb ik alle
boutjes los, maar krijg de deksel niet los ::(
Je zou bijna een nieuwe auto kopen :help:
ik zit eerst met een ander probleem. De carterpakking lekt. Nu heb ik alle
boutjes los, maar krijg de deksel niet los ::(
Je zou bijna een nieuwe auto kopen :help:
Volvo 244 GL 2.4 6 cyl diesel 1981
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Bij een nieuwe auto krijg je er "gratis" electronica bij, waar je niets aan kunt doen en die ook nog stuk gaat!
Gewoon doorgaan joh!
Gewoon doorgaan joh!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
ja,de motor er uit of..........het met vloeibare pakking proberen.
wel even goed ontvetten en niet teveel gebruiken.
mijn ervaring is dat de lekkage vaak niet de carterpakking is,maar uit een andere (hoger gelegen) bron komt,bijv kruk of nokaskeerring,kleppendekselpakking,oliedruksensor,enz.
zo lijkt het de carterpakking te zijn maar is het wat anders.
wel even goed ontvetten en niet teveel gebruiken.
mijn ervaring is dat de lekkage vaak niet de carterpakking is,maar uit een andere (hoger gelegen) bron komt,bijv kruk of nokaskeerring,kleppendekselpakking,oliedruksensor,enz.
zo lijkt het de carterpakking te zijn maar is het wat anders.