En gij geleuft het?Battlecruiser S80 schreef:En natuurlijk toont een Volvo zich superieur t.o.v. (bijna) alle andere merken door automatisch de lampen aan en uit te laten gaan bij starten en uitzetten. Die andere automobilisten met die andere prutsmerken kijken vol ontzag en bewondering naar die altijd alerte Volvomobilist, terwijl ze denken: "Licht aan, ja, goed idee, moet ik ook eens doen..."
Automatische dimlicht uitschakelen?
-
Carlsson 900
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Feit is dat er steeds meer auto'skomen met dagrijverlichting (bijv. Audi).
Dit is toch een van de meest simpele oplossingen om de veiligheid te verhogen.
Dit is toch een van de meest simpele oplossingen om de veiligheid te verhogen.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
M@rcel
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik meen me ter herinneren van vroegah tijdens een vakantie in Scandinavië dat vrijwel iedereen daar reed met speciale dagrijlichten. Het lijkt me logisch dat, tenminste de Zweedse merken, inmiddels deze dagrijlichten in hun koplampunits geïntegreerd hebben.
Of denk ik dat fout?
Of denk ik dat fout?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Daarom konden vroeger al in de stadslichten van een Volvo 240 20w-lampjes. Hier in NL werd er gewoon de standaard 5W in gedaan, maar met 20W werd je nog beter gezien.M@rcel schreef:Ik meen me ter herinneren van vroegah tijdens een vakantie in Scandinavië dat vrijwel iedereen daar reed met speciale dagrijlichten. Het lijkt me logisch dat, tenminste de Zweedse merken, inmiddels deze dagrijlichten in hun koplampunits geïntegreerd hebben.
Of denk ik dat fout?
In zweden gebruikte men dus vaak het stadslicht als dagrijlicht.
Momenteel is alleen de XC60 met speciale led-dagrijverlichting uitgerust, volgens mij.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
M@rcel
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Maar hoe doen de Zweden dat dan nu? En kan dat dan hier niet?Battlecruiser schreef:Daarom konden vroeger al in de stadslichten van een Volvo 240 20w-lampjes. Hier in NL werd er gewoon de standaard 5W in gedaan, maar met 20W werd je nog beter gezien.M@rcel schreef:Ik meen me ter herinneren van vroegah tijdens een vakantie in Scandinavië dat vrijwel iedereen daar reed met speciale dagrijlichten. Het lijkt me logisch dat, tenminste de Zweedse merken, inmiddels deze dagrijlichten in hun koplampunits geïntegreerd hebben.
Of denk ik dat fout?
In zweden gebruikte men dus vaak het stadslicht als dagrijlicht.
Momenteel is alleen de XC60 met speciale led-dagrijverlichting uitgerust, volgens mij.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Tot voor een jaar of 20 hadden alle niet-Volvo's en niet-Saabs in Zweden extra "daylight-running-systems" in de vorm van lelijke extra 20w-lampunits op de voorzijde van de auto geschroefd.
Maar uiteindelijk heeft men gekozen voor het verplichten van óf dimlicht aan óf speciale "drs"-lampunits aan.
Tot op de dag van vandaag hebben de meeste auto's daar dus gewoon dimlicht aan, overigens zonder dat men daar merkbaar vaker lampjes moet wisselen dan hier. Een lamp vaak aan laten staan verlengt nl. de levensduur, i.t.t. lampen die erg weinig aanstaan. En dat laatste is de instinker voor veel mensen die zelf beslissen om hun lichten aan te zetten. Als je bv. 's avonds weinig rijdt (en ook overdag die dingen niet aanzet), dan is de levensduur korter of nagenoeg evenlang als lampen die altijd aanstaan.
Maar uiteindelijk heeft men gekozen voor het verplichten van óf dimlicht aan óf speciale "drs"-lampunits aan.
Tot op de dag van vandaag hebben de meeste auto's daar dus gewoon dimlicht aan, overigens zonder dat men daar merkbaar vaker lampjes moet wisselen dan hier. Een lamp vaak aan laten staan verlengt nl. de levensduur, i.t.t. lampen die erg weinig aanstaan. En dat laatste is de instinker voor veel mensen die zelf beslissen om hun lichten aan te zetten. Als je bv. 's avonds weinig rijdt (en ook overdag die dingen niet aanzet), dan is de levensduur korter of nagenoeg evenlang als lampen die altijd aanstaan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
Carlsson 900
Battlecruiser schreef: [...] Een lamp vaak aan laten staan verlengt nl. de levensduur, i.t.t. lampen die erg weinig aanstaan. En dat laatste is de instinker voor veel mensen die zelf beslissen om hun lichten aan te zetten. Als je bv. 's avonds weinig rijdt (en ook overdag die dingen niet aanzet), dan is de levensduur korter of nagenoeg evenlang als lampen die altijd aanstaan.
Het spijt mij bijzonder, maar deze verklaring begrijp ik niet,
is daar ergens een verklaring voor vinden?
Alvast bedankt voor de info.
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
En je dashboardverlichting brandt niet op standje 0, wel op standje Dimlicht.Oceanracer schreef:Ehm, zelf al eens geprobeerd? Dan blijft het dimlicht namelijk ingeschakeld. Het enige verschil met de normale stand is dat in stand 0 het grootlicht niet ingeschakeld blijft. Je kunt dus alleen seinen.Fabian schreef:Ehm grote draaiknop aan de linker kant op 0 zetten ?
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Als je je stadslicht eruit trekt, gaat er een controlelampje op het dashboard branden, dat je licht stuk is. Eruit trekken constateert de computer dus als stuk.Laurent schreef:welke foutmelding?
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
Carlsson 900
The Volvoboy schreef:En je dashboardverlichting brandt niet op standje 0, wel op standje Dimlicht.Oceanracer schreef:Ehm, zelf al eens geprobeerd? Dan blijft het dimlicht namelijk ingeschakeld. Het enige verschil met de normale stand is dat in stand 0 het grootlicht niet ingeschakeld blijft. Je kunt dus alleen seinen.Fabian schreef:Ehm grote draaiknop aan de linker kant op 0 zetten ?
Bij mijn auto (C30) heb ik de software laten aanpassen, zodat op stand "0" alle buitenverlichting uit is.
Alle dashboard verlichting gaat echter, wanneer het contact is ingeschakeld wel gewoon aan, wel opletten dus!
.
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Weer wat geleerd! Bij onze V70 is dat namelijk niet zo... :oops:Carlsson 900 schreef:The Volvoboy schreef:En je dashboardverlichting brandt niet op standje 0, wel op standje Dimlicht.Oceanracer schreef: Ehm, zelf al eens geprobeerd? Dan blijft het dimlicht namelijk ingeschakeld. Het enige verschil met de normale stand is dat in stand 0 het grootlicht niet ingeschakeld blijft. Je kunt dus alleen seinen.
Bij mijn auto heb ik de software laten aanpassen, zodat op stand "0" alle buitenverlichting uit is.
Alle dashboard verlichting gaat echter, wanneer het contact is ingeschakeld wel gewoon aan, wel opletten dus!
.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
Leo7
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20.07.2009 - 22:59
Na de 360, 440 en S70 sinds kort in het bezit van een S60. In stand 0 waren de lichten uitgeschakeld. Omdat ik vind dat het met lichten rijden veilig is en bij een Volvo hoort, heb ik bij de dealer laten herstellen dat de lichten weer branden bij het rijden in stand 0. Kon alleen met behulp van een computer en leverde een kostenpost op van €15,-. Viel onder de garantie.















