Hallo,
Heb er al op diverse plaatsen op het forum over gelezen, maar ben nu wel erg droevig omdat mijn D5 GT het fenomeen van traag overschakelen en soms ook compleet mis schakelen nu al na slechts 72.000km vertoont!!
Auto met 52.000km gekocht. De eerste kilometers probleemloos gereden, maar nu deze problemen dus ook. Hij schakelt overigens wel normaal als je rustig rijdt, maar bij snel accelereren (kick down) gaat het vaak mis.
Ik lees veel over flushen. Is dit eenvoudig zelf te doen of is hier speciaal garage gereedschap voor nodig?
De meeste ervaringen die ik heb gelezen betreffen 5 traps automaten. Zijn er ook al positieve ervaringen met flushen van een 6 traps automaat?
De garage heeft vandaag ook gekeken en gaf aan dat het hydraulisch kleppenblok vervangen moest worden (ruim 2000 euries).
Iedere additionele info is welkom!
Groeten,
René
V70 D5 72.000km en al misschakelende automaat
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zou gezien de km. stand en leeftijd toch eens vragen wat Volvo hieraan doet
Volvo for life
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Zoals aangegeven heeft de Dealer waar de auto in onderhoud is proefgereden en op basis daarvan aangegeven dat het "Kleppenblok" voor de hydraulische bediening van de bak waarschijnlijk niet goed meer werkt. Kleppen blijven waarschijnlijk hangen.bart simpson schreef:zou gezien de km. stand en leeftijd toch eens vragen wat Volvo hieraan doet
Op mijn vraag hoe dit al kan gebeuren met slechts 72.000km, was het antwoord dat dit misschien al vanaf fabriek niet optimaal was waardoor het eerder dan normaal defect gaat. Het kon echter gezien de leeftijd (november 2005) geen garantie meer zijn, dus zou hier een rekening op volgen van 2200 - 2500 euro...
Dat deze auto maar 72.000km gelopen heeft, komt omdat de auto 1,5 jaar heeft stilgestaan. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Ik ga morgen even bij een andere Volvo dealer informeren en proberen de zin/onzin van het flushen te achterhalen. Echter als het goed zelf is te doen, dan is het die 100 tot 200 euro aan olie best waard om te proberen of het daarmee over is...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Zou anders ook even contact opnemen met Volvo Nederland.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de dealer al zelf aangeeft dat het probleem er vanaf het begin in zit lijkt me dit een typische geval van garantie. Daar is het immers voor bedoeld!
Probeer er met de dealer uit te komen.
Ik weet dat er wat problemen zijn rondom deze bak met misschakelen. Er zijn ook technische documenten over te vinden op internet. Volgens mij kost dit geen 2000 euro. Daar heb je bijne een bakrevisie voor!
Wat je ook nog kunt doen is voor second opinion naar een bakspecialist. Die weten er heel veel meer vanaf dan de dealer. Zij zullen zeker de bekende kwalen van elk type bak kunnen opzoeken in een database en daaraan een diagnose en kostenoverzicht hangen.
Probeer er met de dealer uit te komen.
Ik weet dat er wat problemen zijn rondom deze bak met misschakelen. Er zijn ook technische documenten over te vinden op internet. Volgens mij kost dit geen 2000 euro. Daar heb je bijne een bakrevisie voor!
Wat je ook nog kunt doen is voor second opinion naar een bakspecialist. Die weten er heel veel meer vanaf dan de dealer. Zij zullen zeker de bekende kwalen van elk type bak kunnen opzoeken in een database en daaraan een diagnose en kostenoverzicht hangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Na 15 jaar leasebakken rijden, is dit weer een heel nieuwe (minder prettige) ervaring...
...vooral de discussie met de Dealer over wel/niet garantie is nu natuurlijk is relevanter geworden
Heeft iemand misschien een goed adres van een "bak specialist" in de regio Utrecht?
Nog niemand een beschrijving hoe de versnellingsbakvloeistof te verversen/doorspoelen? Lijkt het een reele gedacht dat het lange stil staan hiermee temaken kan hebben?
Thx...
...vooral de discussie met de Dealer over wel/niet garantie is nu natuurlijk is relevanter geworden

Heeft iemand misschien een goed adres van een "bak specialist" in de regio Utrecht?
Nog niemand een beschrijving hoe de versnellingsbakvloeistof te verversen/doorspoelen? Lijkt het een reele gedacht dat het lange stil staan hiermee temaken kan hebben?
Thx...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Stuur me via pm even je mailadres dan stuur ik een handleidng op over het flushen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Echt betreurenswaardig dat je door je dealer met een kluitje in het riet wordt gestuurd! Voor een vier jaar oude auto met zo een lage km-stand, die ook nog bij betrokken dealer onderhouden is, zou de dealer in elk geval een coulance regeling moeten voorstellen, om ten minste 50% van de kosten op zich te nemen, maar eigenlijk vind ik dat dit 75% zou moeten zijn. Echt, mijn haren gaan overeind staan van het lezen van dit soort asociale dealer-praktijken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Oceanracer schreef:Echt betreurenswaardig dat je door je dealer met een kluitje in het riet wordt gestuurd! Voor een vier jaar oude auto met zo een lage km-stand, die ook nog bij betrokken dealer onderhouden is, zou de dealer in elk geval een coulance regeling moeten voorstellen, om ten minste 50% van de kosten op zich te nemen, maar eigenlijk vind ik dat dit 75% zou moeten zijn. Echt, mijn haren gaan overeind staan van het lezen van dit soort asociale dealer-praktijken.
Even voor de duidelijkheid:
Auto door mij van de eerste eigenaar (rechtstreeks) overgenomen en via de eerste eigenaar bij een andere dealer (in Nijmegen) onderhouden. De 60.000km beurt is gedaan door nieuwe dealer en deze kwam gisteren met deze conclusie...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
bij (+/-) 60.000km mag een particuliere koper echt meer verwachten van een dergelijk duurzaam product
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
In het huidige tijdperk is het ook niet meer denkbaar dat een auto vele jaren bij de zelfde dealer in onderhoud is/blijft als waar deze is aangeschaft. Dit ontneemt de dealers echter niet van de verplichtingen die zij volgens het consumentenrecht hebben. Bij normaal gebruik en het voorgeschreven onderhoud zou dit niet mogen gebeuren. Wanneer dit wel voorkomt, is de dealer het aanspreekpunt voor de consument en hoort deze met een gepaste oplossing te komen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zou dus (nog even) niet zelf aan het klooien slaan met flushen
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee, want dat kan in "een zaak" tegen je gebruikt worden. Ik zou (nogmaals) contact opnemen met de betrokken dealer en melden dat je niet akkoord gaat met het "voorstel" van de dealer. Wanneer deze niet met een beter voorstel over de brug komt, zou ik het verhaal voorleggen aan Volvo NL.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Bel Volvo Nederland en vraag wat ze hier van vinden en wat ze adviseren.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Hier weer een update...
...diverse specialisten gesproken, waarbij toch vaak de versnellingsbak olie (of iets daarmee verband houdend) als mogelijke oorzaak wordt gezien...
Ondertussen ook met analyse/reproduceerbaarheid van het probleem wel wat verder gekomen, wat ik even met jullie wilde delen:
Het lijkt erop dat eigenlijk alleen de stand van het gaspedaal steeds bepalend is. Bij meer dan (ongeveer) half gas, gaat het blijkbaar mis bij zowel het opschakelen als het terugschakelen. Het lijkt overigens alleen bij de hogere versnellingen te gebeuren (5 en 6 zeker, van de 4de weet ik het nog niet zeker).
Schakelen gaat wel goed bij snel accelereren vanuit (bijna) stilstand (alleen maar opschakelend). Ook als je door rustig het gaspedaal bedienend voorkomt dat teruggeschakeld wordt, kan meer dan half gas gegeven worden zonder problemen.
Het lijkt er ook op dat het “zelf lerende” effect in schakelgedrag ook meespeelt. Immers na een periode van rustig rijden gaat het vaak goed. Echter na een periode van “sportief” rijden gaat het veel vaker mis. Ook olie temperatuur kan hier misschien meespelen. Ik heb ook in Vadis iets gelezen dat er bij activeren van het “sport programma” er een hogere druk in de bak ingesteld zou worden, wat de bediening sneller/sportiever zou maken? Misschien dat daar een link mee te leggen is…
Wat gaat er dan mis:
- Het gaat niet altijd mis, maar is wel goed reproduceerbaar (en dus ook goed te vermijden)…
- Soms gaat het terugschakelen alleen wat schokkerig. De te kiezen versnelling komt dan gewoon wat “lomp” in.
- In andere gevallen lijkt de bak mis te schakelen en lijkt de motor tijdelijk onbelast/vrij te draaien en komt de nieuwe versnelling er (als je geen gas terug neemt) met een flinke klap in.
- Als je die gevallen dat de bak volledig mis lijkt te schakelen direct het gas los laat, gaat de overgang naar de volgende/vorige versnelling wel geleidelijk en kan daarna weer gewoon (rustig) verder gereden worden.
Wordt vervolgd...
...diverse specialisten gesproken, waarbij toch vaak de versnellingsbak olie (of iets daarmee verband houdend) als mogelijke oorzaak wordt gezien...
Ondertussen ook met analyse/reproduceerbaarheid van het probleem wel wat verder gekomen, wat ik even met jullie wilde delen:
Het lijkt erop dat eigenlijk alleen de stand van het gaspedaal steeds bepalend is. Bij meer dan (ongeveer) half gas, gaat het blijkbaar mis bij zowel het opschakelen als het terugschakelen. Het lijkt overigens alleen bij de hogere versnellingen te gebeuren (5 en 6 zeker, van de 4de weet ik het nog niet zeker).
Schakelen gaat wel goed bij snel accelereren vanuit (bijna) stilstand (alleen maar opschakelend). Ook als je door rustig het gaspedaal bedienend voorkomt dat teruggeschakeld wordt, kan meer dan half gas gegeven worden zonder problemen.
Het lijkt er ook op dat het “zelf lerende” effect in schakelgedrag ook meespeelt. Immers na een periode van rustig rijden gaat het vaak goed. Echter na een periode van “sportief” rijden gaat het veel vaker mis. Ook olie temperatuur kan hier misschien meespelen. Ik heb ook in Vadis iets gelezen dat er bij activeren van het “sport programma” er een hogere druk in de bak ingesteld zou worden, wat de bediening sneller/sportiever zou maken? Misschien dat daar een link mee te leggen is…
Wat gaat er dan mis:
- Het gaat niet altijd mis, maar is wel goed reproduceerbaar (en dus ook goed te vermijden)…
- Soms gaat het terugschakelen alleen wat schokkerig. De te kiezen versnelling komt dan gewoon wat “lomp” in.
- In andere gevallen lijkt de bak mis te schakelen en lijkt de motor tijdelijk onbelast/vrij te draaien en komt de nieuwe versnelling er (als je geen gas terug neemt) met een flinke klap in.
- Als je die gevallen dat de bak volledig mis lijkt te schakelen direct het gas los laat, gaat de overgang naar de volgende/vorige versnelling wel geleidelijk en kan daarna weer gewoon (rustig) verder gereden worden.
Wordt vervolgd...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
ik lees wel vaker dat deze problemen bij de automaten van volvo wel meer voorkomen (o.a. ook bij mij) wat ik heel vreemd vind!renelle schreef: Wat gaat er dan mis:
- Het gaat niet altijd mis, maar is wel goed reproduceerbaar (en dus ook goed te vermijden)…
- Soms gaat het terugschakelen alleen wat schokkerig. De te kiezen versnelling komt dan gewoon wat “lomp” in.
- In andere gevallen lijkt de bak mis te schakelen en lijkt de motor tijdelijk onbelast/vrij te draaien en komt de nieuwe versnelling er (als je geen gas terug neemt) met een flinke klap in.
- Als je die gevallen dat de bak volledig mis lijkt te schakelen direct het gas los laat, gaat de overgang naar de volgende/vorige versnelling wel geleidelijk en kan daarna weer gewoon (rustig) verder gereden worden.
Wordt vervolgd...
bij een dergelijke km stand zou je dit toch niet mogen verwachten.
heb je software al laten verwijderen waarmee de automaat in zijn vrij komt bij stilstaan? door deze te verwijderen was het "klappen" bij mij weg. heb de automaat laten flushen en ook daardoor schakeld ie weer wat beter.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Update...
Inmiddels is de bak gerepareerd en rijd de auto weer (bijna 20k km) prima. Hopelijk wordt dit 200k km probleemloos...
Achteraf is het natuurlijk makkelijk om de conclusies over de juiste diganose te trekken. Wat dat betreft snap ik ook dat een monteur geen helderziene of alles wetende is. Feit blijft dat in geval van direct volgen van de eerste diagnose van de Dealer, er minimaal (ruim) 2200 euro extra was uitgegeven aan een reparatie die het probleem niet zou hebben opgelost -> kortom het "kleppenhuis" bleek achteraf een onjuiste diagnose.
De auto is uiteindelijk via een specialist in automaten gerepareerd. Ze hebben ruim de tijd genomen voor een proefrit en konden niet alleen aangeven wat de diagnose was, maar ook goed uitleggen waarom dit volgens hun het probleem was.
Volgens de monteur zou er een probleem zijn met een afdichting in de gecombineerde koppeling die de laatste 3 versnellingen (4, 5 en 6) bedient. Bij lage druk (=rustig rijden) werkte alles goed. Bij het opvoeren van de druk (bij kick down) werd de koppeling door interne lekage niet snel genoeg bediend en onstond het eerder beschreven fenomeen. Volgens deze monteur was het een bekend probleem bij de eerste generatie 6-traps automaten van Volvo (dus ook in de XC90 en de S80). Er zou daarna een ander type afdichting toegepast zijn...
Met dit verhaal ook terug naar de dealer gegaan. Na een korte discussie over deze diagnose, kwamen ze met een alternatief: onder coulance een nieuwe (ruil)bak monteren. Helaas was deze optie ondanks de korting die ze daarmee naar hun zeggen onder coulance konden geven toch nog een heel stuk duurder dan de revisie/reparatie.
Daarom uiteindelijk toch voor de revisie/reparatie gekozen door de specialist. Nadien kwam de monteur de kappotte koppeling trots laten zien. Dat geeft in ieder geval hoop dat de bak nu weer vele kilometers mee kan gaan.
Dan nog even over de reacties van Volvo en de Dealer. Vanuit daar niets over deze "bekende issue" met de eerste generatie 6-bakken. Ik heb de auto particulier gekocht met ruim 50k km op de teller (de auto heeft aantoonbaar 1,5 jaar van de 3 vrijwel niet gereden), dus vanuit dat oogpunt geen relatie met een dealer. Volvo verwijst je naar de dealer (en volgens mij is dat jurisch ook juist). Het gros van de wagens met de eerste generatie 6-bak, zal in de gerantieperiode van 2 jaar veel meer gereden zijn dan met de onze. Bij de probleemwagens zal dit dan ook waarschijnlijk wel onder garantie gerepareerd zijn. De coulance die men bij ons wilde/kon toepassen was daar de verlopen garantie èn ontbrekende relatie met een dealer beperkt, maar werd dan ook nog 50/50 gedragen door Volvo en de Dealer.
Het feit dat we nog 2,5 weken voor de zomervakantie zaten (met een lange rit naar Italië), geef weinig tijd voor andere acties...
Van het voordeel om particulier te kopen is nu een deel (gelukkig niet alles) weg. Ik ga dus maar uit van domme pech!!
(nu alleen nog het probleempje met de wervelklep oplossen)
Groeten!
Inmiddels is de bak gerepareerd en rijd de auto weer (bijna 20k km) prima. Hopelijk wordt dit 200k km probleemloos...
Achteraf is het natuurlijk makkelijk om de conclusies over de juiste diganose te trekken. Wat dat betreft snap ik ook dat een monteur geen helderziene of alles wetende is. Feit blijft dat in geval van direct volgen van de eerste diagnose van de Dealer, er minimaal (ruim) 2200 euro extra was uitgegeven aan een reparatie die het probleem niet zou hebben opgelost -> kortom het "kleppenhuis" bleek achteraf een onjuiste diagnose.
De auto is uiteindelijk via een specialist in automaten gerepareerd. Ze hebben ruim de tijd genomen voor een proefrit en konden niet alleen aangeven wat de diagnose was, maar ook goed uitleggen waarom dit volgens hun het probleem was.
Volgens de monteur zou er een probleem zijn met een afdichting in de gecombineerde koppeling die de laatste 3 versnellingen (4, 5 en 6) bedient. Bij lage druk (=rustig rijden) werkte alles goed. Bij het opvoeren van de druk (bij kick down) werd de koppeling door interne lekage niet snel genoeg bediend en onstond het eerder beschreven fenomeen. Volgens deze monteur was het een bekend probleem bij de eerste generatie 6-traps automaten van Volvo (dus ook in de XC90 en de S80). Er zou daarna een ander type afdichting toegepast zijn...
Met dit verhaal ook terug naar de dealer gegaan. Na een korte discussie over deze diagnose, kwamen ze met een alternatief: onder coulance een nieuwe (ruil)bak monteren. Helaas was deze optie ondanks de korting die ze daarmee naar hun zeggen onder coulance konden geven toch nog een heel stuk duurder dan de revisie/reparatie.
Daarom uiteindelijk toch voor de revisie/reparatie gekozen door de specialist. Nadien kwam de monteur de kappotte koppeling trots laten zien. Dat geeft in ieder geval hoop dat de bak nu weer vele kilometers mee kan gaan.
Dan nog even over de reacties van Volvo en de Dealer. Vanuit daar niets over deze "bekende issue" met de eerste generatie 6-bakken. Ik heb de auto particulier gekocht met ruim 50k km op de teller (de auto heeft aantoonbaar 1,5 jaar van de 3 vrijwel niet gereden), dus vanuit dat oogpunt geen relatie met een dealer. Volvo verwijst je naar de dealer (en volgens mij is dat jurisch ook juist). Het gros van de wagens met de eerste generatie 6-bak, zal in de gerantieperiode van 2 jaar veel meer gereden zijn dan met de onze. Bij de probleemwagens zal dit dan ook waarschijnlijk wel onder garantie gerepareerd zijn. De coulance die men bij ons wilde/kon toepassen was daar de verlopen garantie èn ontbrekende relatie met een dealer beperkt, maar werd dan ook nog 50/50 gedragen door Volvo en de Dealer.
Het feit dat we nog 2,5 weken voor de zomervakantie zaten (met een lange rit naar Italië), geef weinig tijd voor andere acties...
Van het voordeel om particulier te kopen is nu een deel (gelukkig niet alles) weg. Ik ga dus maar uit van domme pech!!
(nu alleen nog het probleempje met de wervelklep oplossen)
Groeten!
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je bent helaas niet de enige met dit probleem,in je eigen woonomgeving zijn er vier Volvo,s met hetzelfde probleem,deze week wordt bij twee van deze auto,s de bak vervangen..
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Ik heb laatst bij ATR in Montfoort m'n bak laten flushen. Dit vanwege een foutmelding in de bak. Na het flushen is de foutmelding niet meer teruggekeert.renelle schreef:Na 15 jaar leasebakken rijden, is dit weer een heel nieuwe (minder prettige) ervaring...
...vooral de discussie met de Dealer over wel/niet garantie is nu natuurlijk is relevanter geworden![]()
Heeft iemand misschien een goed adres van een "bak specialist" in de regio Utrecht?
Nog niemand een beschrijving hoe de versnellingsbakvloeistof te verversen/doorspoelen? Lijkt het een reele gedacht dat het lange stil staan hiermee temaken kan hebben?
Thx...
Er is zo'n 12 liter olie doorheen gegaan. Ik was iets van 273 euro kwijt.
Hun website: www.transmissies.nl
Ze hadden bij mij het ook over die module waar jij het over hebt. Die zou eventueel niet goed meer zijn. Hij heeft voorgerekend wat dat zou gaan kosten om te reviseren. Dat bedrag was wel over de 1000 euro, maar lang niet die 2000 euro die jouw dealer er voor vraagt!
Edit: oops, niet opgelet. Was al een oud topic. Sorry

V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001