Dit kwam ik tegen bij mijn zoektocht op het forum:
"Als de buitentemperatuur hoog genoeg is om de compressor in te laten schakelen, moet je, zeker bij een classic, de airco horen inschakelen. Als je naast de auto staat, hoor je om de 4 tot 10 seconden een duidelijke klik. Als je de schuifknop op "auto" zet en de regelaars op koud (blauw) dan moet er inderdaad ook koude lucht (ca 6 graden) uit de blaasopeningen komen."
Ik herken de duidelijke klik om de 4 to 10 seconden. Dat hoorde ik ook altijd. Vandaag van het een op het andere moment niet meer....... Ik hoor geen enkele klik meer terwijl de airco is ingeschakeld. Waar duidt dit op?
(betreft een v70 classic 1999)
airco
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 11:29
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik heb zeer weinig verstand van airco's maar denk er wel iets vanaf te weten. Hopelijk dat je er iets aan hebt. Indien het volledige onzin is zal ik wel gecorrigeerd worden door wat mede-forummers die er meer verstand van hebben.
Heb je de mogelijkheid om de temperatuur te meten die naar binnen geblazen wordt? Als je de airco op zo'n koudst zet en de auto is warm van binnen is mijn ervaring dat er inderdaad lucht van rond de 6 graden uit moet komen.
De klik die je hoort is zeer waarschijnlijk het inschakelen van je compressor. De pomp wordt ingeschakeld door een magneet-koppeling. Het inschakelen laat het geheel meedraaien over de distributie indien de pomp koele lucht moet maken.
Als je uberhaupt geen klik meer hoort bij in- of uitschakelen van de airco kan het zijn dat deze overleden is. Andere mogelijkheid is dat er teveel speling ontstaan is op de as van de magneetkoppeling waardoor deze niet meer aangrijpt en de pomp laat meedraaien.
Als je het steeds hoort blijven klikken... aan, uit, aan, uit kan dit duiden op een leeg systeem. De pomp wil dan koele lucht gaan maken, maar wordt steeds teruggefloten doordat er gemeten wordt dat je druk in het systeem te laag is, of gewoon leeg. Ik durf zo niet precies te zeggen wat voor sensor aanwezig is.
Dit is mijn beperkte kennis over airco's in onze V/S/XC70's...
Heb je de mogelijkheid om de temperatuur te meten die naar binnen geblazen wordt? Als je de airco op zo'n koudst zet en de auto is warm van binnen is mijn ervaring dat er inderdaad lucht van rond de 6 graden uit moet komen.
De klik die je hoort is zeer waarschijnlijk het inschakelen van je compressor. De pomp wordt ingeschakeld door een magneet-koppeling. Het inschakelen laat het geheel meedraaien over de distributie indien de pomp koele lucht moet maken.
Als je uberhaupt geen klik meer hoort bij in- of uitschakelen van de airco kan het zijn dat deze overleden is. Andere mogelijkheid is dat er teveel speling ontstaan is op de as van de magneetkoppeling waardoor deze niet meer aangrijpt en de pomp laat meedraaien.
Als je het steeds hoort blijven klikken... aan, uit, aan, uit kan dit duiden op een leeg systeem. De pomp wil dan koele lucht gaan maken, maar wordt steeds teruggefloten doordat er gemeten wordt dat je druk in het systeem te laag is, of gewoon leeg. Ik durf zo niet precies te zeggen wat voor sensor aanwezig is.
Dit is mijn beperkte kennis over airco's in onze V/S/XC70's...
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 11.06.2009 - 18:32
Dank voor je antwoord.
Nog wat aanvullende info: ik hoor (en zie op de meter) wel dat het toerental omhoog gaat met ongeveer 100. Dus blijkbaar gebeurt er wel iets.
Als je geen klik meer hoort wat in het systeem is dan waarschijnlijk overleden en wat kost de vervanging gemiddeld?
Nog wat aanvullende info: ik hoor (en zie op de meter) wel dat het toerental omhoog gaat met ongeveer 100. Dus blijkbaar gebeurt er wel iets.
Als je geen klik meer hoort wat in het systeem is dan waarschijnlijk overleden en wat kost de vervanging gemiddeld?
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 11:29
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik zou nog even op het 850forum kijken als ik jou was. Daar is ontzettend veel specifieke informatie te vinden over de airco-systemen in de 850's en V/S/XC70's...
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21562
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Volgens mij zijn de Volvo-airco's bescherm tegen te weinig koelmiddel door middel van een lagedrukschakelaar. Aanvullend op kr@mmetje: zeer waarschijnlijk geen koelmiddel meer in je systeem.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 11.06.2009 - 18:32
Aanvulling:
Gisteren op en neer naar groningen geweest vanaf delft en de hele rit heeft de airco het gedaan. Pas op de ring in groningen sloeg die af. Vreemd he?
Vandaag in de stad sloeg die ook af, paar minuutjes uitgedaan en vervolgens weer aan: kwam er eerst een wolkje witte rook of stoom uit. Iemand een idee?
Gisteren op en neer naar groningen geweest vanaf delft en de hele rit heeft de airco het gedaan. Pas op de ring in groningen sloeg die af. Vreemd he?
Vandaag in de stad sloeg die ook af, paar minuutjes uitgedaan en vervolgens weer aan: kwam er eerst een wolkje witte rook of stoom uit. Iemand een idee?
- raymond01
- 3rd Gear member
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
- Locatie: Arnhem/Zakynthos
Als er er witte rook uit je rooster komt dan is dat condens.
Dan zal waarschijnlijk je condensor kapot zijn en die zit voor je radiateur.
Dan zal waarschijnlijk je condensor kapot zijn en die zit voor je radiateur.
___________________________
Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Volvo V70 2.5T Aut bj 98
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Heb hetzelfde; volgens aircospecialist kan het geen kwaad (buiten warm, condensatie van het ijs op de leidingen buiten de auto). Men de recirculatieklep dicht is het over. Tenzij het niet reukloos is, dan kan er iets anders aan de hand zijn.
Zometeen rijdt ik zelf even naar de dealer om uit te sluiten dat het niet aan de anti-ijs-sensor ligt...
Mijn systeem is maandag bij aircospecialist voorzien van nieuwe pomp e.d. en functioneert geheel naar behoren.
Zometeen rijdt ik zelf even naar de dealer om uit te sluiten dat het niet aan de anti-ijs-sensor ligt...
Mijn systeem is maandag bij aircospecialist voorzien van nieuwe pomp e.d. en functioneert geheel naar behoren.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel