airco

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
klepel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 11.06.2009 - 18:32

Dit kwam ik tegen bij mijn zoektocht op het forum:

"Als de buitentemperatuur hoog genoeg is om de compressor in te laten schakelen, moet je, zeker bij een classic, de airco horen inschakelen. Als je naast de auto staat, hoor je om de 4 tot 10 seconden een duidelijke klik. Als je de schuifknop op "auto" zet en de regelaars op koud (blauw) dan moet er inderdaad ook koude lucht (ca 6 graden) uit de blaasopeningen komen."

Ik herken de duidelijke klik om de 4 to 10 seconden. Dat hoorde ik ook altijd. Vandaag van het een op het andere moment niet meer....... Ik hoor geen enkele klik meer terwijl de airco is ingeschakeld. Waar duidt dit op?

(betreft een v70 classic 1999)
Gebruikersavatar
KR@MMETJE
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 11.01.2006 - 11:29
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ik heb zeer weinig verstand van airco's maar denk er wel iets vanaf te weten. Hopelijk dat je er iets aan hebt. Indien het volledige onzin is zal ik wel gecorrigeerd worden door wat mede-forummers die er meer verstand van hebben.

Heb je de mogelijkheid om de temperatuur te meten die naar binnen geblazen wordt? Als je de airco op zo'n koudst zet en de auto is warm van binnen is mijn ervaring dat er inderdaad lucht van rond de 6 graden uit moet komen.

De klik die je hoort is zeer waarschijnlijk het inschakelen van je compressor. De pomp wordt ingeschakeld door een magneet-koppeling. Het inschakelen laat het geheel meedraaien over de distributie indien de pomp koele lucht moet maken.
Als je uberhaupt geen klik meer hoort bij in- of uitschakelen van de airco kan het zijn dat deze overleden is. Andere mogelijkheid is dat er teveel speling ontstaan is op de as van de magneetkoppeling waardoor deze niet meer aangrijpt en de pomp laat meedraaien.

Als je het steeds hoort blijven klikken... aan, uit, aan, uit kan dit duiden op een leeg systeem. De pomp wil dan koele lucht gaan maken, maar wordt steeds teruggefloten doordat er gemeten wordt dat je druk in het systeem te laag is, of gewoon leeg. Ik durf zo niet precies te zeggen wat voor sensor aanwezig is.

Dit is mijn beperkte kennis over airco's in onze V/S/XC70's...
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
klepel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 11.06.2009 - 18:32

Dank voor je antwoord.

Nog wat aanvullende info: ik hoor (en zie op de meter) wel dat het toerental omhoog gaat met ongeveer 100. Dus blijkbaar gebeurt er wel iets.

Als je geen klik meer hoort wat in het systeem is dan waarschijnlijk overleden en wat kost de vervanging gemiddeld?
Gebruikersavatar
KR@MMETJE
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 11.01.2006 - 11:29
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ik zou nog even op het 850forum kijken als ik jou was. Daar is ontzettend veel specifieke informatie te vinden over de airco-systemen in de 850's en V/S/XC70's...
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21562
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Volgens mij zijn de Volvo-airco's bescherm tegen te weinig koelmiddel door middel van een lagedrukschakelaar. Aanvullend op kr@mmetje: zeer waarschijnlijk geen koelmiddel meer in je systeem.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
klepel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 11.06.2009 - 18:32

Aanvulling:
Gisteren op en neer naar groningen geweest vanaf delft en de hele rit heeft de airco het gedaan. Pas op de ring in groningen sloeg die af. Vreemd he?
Vandaag in de stad sloeg die ook af, paar minuutjes uitgedaan en vervolgens weer aan: kwam er eerst een wolkje witte rook of stoom uit. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Tijd voor een ritje naar de aircoboer?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

Lijkt me tijd om eerst even de speling op de magneet koppeling te meten ;)
als deze te groot is dan slaat je pomp ook niet altijd aan
is goed zelf af te stellen.
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Als er er witte rook uit je rooster komt dan is dat condens.
Dan zal waarschijnlijk je condensor kapot zijn en die zit voor je radiateur.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Heb hetzelfde; volgens aircospecialist kan het geen kwaad (buiten warm, condensatie van het ijs op de leidingen buiten de auto). Men de recirculatieklep dicht is het over. Tenzij het niet reukloos is, dan kan er iets anders aan de hand zijn.

Zometeen rijdt ik zelf even naar de dealer om uit te sluiten dat het niet aan de anti-ijs-sensor ligt...

Mijn systeem is maandag bij aircospecialist voorzien van nieuwe pomp e.d. en functioneert geheel naar behoren.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”