Beste Volvo-liefhebbers,
Sinds vorige week zijn wij eigenaar van een fraaie XC70 2.4t geartronic uit 2001. Nu hebben wij iets raars:
Na ongeveer een half uur rijden gaat de auto een 'woesj-woesj' geluid maken wat afhankelijk van de snelheid (niet van de toeren) sneller of langzamer gaat. In dit zelfde ritme gaat het gaspedaal licht trillen.
Ook is het zo dat er na de rit een 'raar luchtje' rond de auto hangt.
Wie herkent deze symptomen? Ik hoop op goede tips, zodat ik enigszins beslagen ten ijs kom als ik de dealer hiermee ga lastigvallen.
Bij voorbaat dank,
Michael
Vreemd geluid en rare lucht na 1/2 uur rijden
- mickeymouse
- Starter
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Krijg je geen melding op de boordcomputer?
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- mickeymouse
- Starter
Neen, en juist daarom ben ik er niet gerust op... Een duidelijke melding is makkelijk met de dealer te bespreken, dit 'vage' maar zeer zeker aanwezige symptoom laat zich een stuk lastiger duiden...
-
- 4th Gear member
beschrijf de geur eens,....? ik denk aan koppeling, aanlopende rem,....
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- mickeymouse
- Starter
De lucht laat zich het best omschrijven als 'chemisch' het is een penetrante lucht, die overigens snel na het stoppen verdwijnt.
Ik denk (en hoop) eigenlijk ook dat het haast iets in de remmen moet zijn, maar geen van de velgen loopt warm.
Vanmorgen de auto maar bij de dealer gezet, deze had het over het 'beroemde schoepgeluid'. Of beroemd een indicatie is dat men dan ook weet wat het is kan ik nog niet bevestigen...
Nieuwe inzichten zijn nog steeds welkom...
Ik denk (en hoop) eigenlijk ook dat het haast iets in de remmen moet zijn, maar geen van de velgen loopt warm.
Vanmorgen de auto maar bij de dealer gezet, deze had het over het 'beroemde schoepgeluid'. Of beroemd een indicatie is dat men dan ook weet wat het is kan ik nog niet bevestigen...
Nieuwe inzichten zijn nog steeds welkom...
- mickeymouse
- Starter
De dealer heeft inmiddels (na een eerst het geluid niet te hebben geconstateerd) sterk de indruk dat het wel een het "ondersteuningslager van de aandrijfas" kan zijn. Volgende week weer terug...
XC70 (MY:2001) - 2.4T - GearTronic - HU803 - RTI CD - iMIV
- mickeymouse
- Starter
Inmiddels weer twee bezoeken verder aan de dealer... In eerste instantie heeft men de rechtervoorband vervangen, wat het probleem niet heeft verholpen.
Nu is het lager van het rechter voorwiel vervangen en lijkt (nog geen lange rit gemaakt) het woesj-woesj geluid te zijn verdwenen.
Mijn vragen nog:
-Maakt een kapot lager inderdaad het genoemde wosj-woesj geluid of geeft dit een meer gierend/huilend geluid?
-Is het logisch dat een lager aan de rechtervoorkant opspeelt bij bochten naar links?
-Als inderdaad het lager de oorzaak was, ga ik dan op korte termijn meer kapotte lagers krijgen?
Dit om mij toch een beetje gerust gesteld te krijgen...
Nu is het lager van het rechter voorwiel vervangen en lijkt (nog geen lange rit gemaakt) het woesj-woesj geluid te zijn verdwenen.
Mijn vragen nog:
-Maakt een kapot lager inderdaad het genoemde wosj-woesj geluid of geeft dit een meer gierend/huilend geluid?
-Is het logisch dat een lager aan de rechtervoorkant opspeelt bij bochten naar links?
-Als inderdaad het lager de oorzaak was, ga ik dan op korte termijn meer kapotte lagers krijgen?
Dit om mij toch een beetje gerust gesteld te krijgen...
XC70 (MY:2001) - 2.4T - GearTronic - HU803 - RTI CD - iMIV