Beste mensen,
Altijd problemen maar altijd leuk... :help:
Net mijn verdelerkap en rotor vervangen en toen zag ik een metalen stang bij mijn oliefilter waar een beetje roest op zat (van t koelsysteem maar weet even niet welke buis dat is).
De foto zegt genoeg. Ik vond het al verdacht dat mijn toeter het laatst niet meer deed. Ik veeg een roestvelletje weg en zie een druppeltje... Ik dacht owh dat is koelvloeistof en zag dat het peil nogal laag stond. Dop los... En uiteraard dikke straal door de onderdruk en pist lekker alle koelvloestog uit die stang OVER DE CLAXON... Maar nu!
Uiteraard sta ik al bekend als sloeberige student maar ik denk dat die buis vervangen meer kost dan het dicht maken.
Hebben jullie tips voor wat voor materiaal ik zo bij Brezan kan halen (op de fiets) om die buis dicht te krijgen? En hoe heet die buis eigenlijk>?
Klik op de link voor de Foto!
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/qez ... directlink
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/6Gd ... directlink
Alvast super bedankt! Jullie hebben me echt al met heel veel super geholpen! Bedankt ervoor!
Lek in het koelsysteem
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Benzine
Bouwjaar '93
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Bekend probleempje bij de 400 serie, rotten dus wel meer door. Zoek op de sloop een nette op en dan ben je voor 5 @ 10€ klaar, nieuw kan je het natuurlijk ook kopen. Monteren van zon pijpje is een eitje.
Dichtmaken gaat echt niet..
Dichtmaken gaat echt niet..
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Oke... Maar volgens mij zit ie links ook op t blok gelast? Ik heb geen las aparaat. De rest lijkt me ook niet heel erg moeilijk ofzo. Heb wel een slijptol... Door er mee te rijden pist ie gewoon leeg... Is dat niet gevaarlijk>? En hoe heet dat pijpje?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
-
- 2nd Gear member
Het Volvo onderdeel heeft het partnummer 3462647. Je kan eerst kijken wat het nieuw kost, of gewoon gelijk bij de sloop er één halen. Volgens mij zit de buis alleen rechts (als je voor de auto staat), onder de verdelerkap, met een bout vast. Links zit de buis niet vast, misschien lijkt het zo, maar is het roest en geen las.
En als je een andere buis haalt, ook gelijk even nieuwe slangklemmen halen.
En als je een andere buis haalt, ook gelijk even nieuwe slangklemmen halen.
-
- 3rd Gear member
wat ook kan is een stuk rubber slang met de juiste diameter eroverheen schuiven, met klemmen er omheen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- dr hilus
- 2nd Gear member
Zou je koelvloeistof dan niet erg snel vervuilen (koelvloeistof blijft staan, roestdeeltjes in de vloeistof etc)?
Lijkt me dus een prima oplossing om een paar dagen verder mee te kunnen rijden, maar ik zou de buis daarna toch wel alsnog vervangen.
Lijkt me dus een prima oplossing om een paar dagen verder mee te kunnen rijden, maar ik zou de buis daarna toch wel alsnog vervangen.
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Echt super bedankt voor jullie advies, maar ik heb nog 2 vragen:
1. om didactische redenen? heet dat zo? Wil ik heel graag weten waar deze buis precies voor dient zodat ik ook weet welk onderdeeltje ik vervang, puur voor mijn eigen wikiP-info en 2. hoe heet dit onderdeel?!
Ik ga inderdaad ook zo even kijken of t geen roest is waar die mee vast zit!
Als ik zo die boel los ga koppelen komt de rest van het koelwater er ook wel uit zetten. Hoeveel liter moet ik ongeveer erin terug doen? Dan kan ik dat ook meteen even kopen!
1. om didactische redenen? heet dat zo? Wil ik heel graag weten waar deze buis precies voor dient zodat ik ook weet welk onderdeeltje ik vervang, puur voor mijn eigen wikiP-info en 2. hoe heet dit onderdeel?!
Ik ga inderdaad ook zo even kijken of t geen roest is waar die mee vast zit!
Als ik zo die boel los ga koppelen komt de rest van het koelwater er ook wel uit zetten. Hoeveel liter moet ik ongeveer erin terug doen? Dan kan ik dat ook meteen even kopen!
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
-
- 2nd Gear member
1) Die buis dient er gewoon voor om koelvloeistof naar de plek van bestemming te stromen. Deze metalen buis is makkelijker vast te zetten dan een rubberen slang. Bij mijn weten heet het gewoon koelvloeistofbuis..
2) Heb vanmorgen bij mijn eigen 460 het systeem ververst, en had 4L nodig. Meestal gaat het ook in jerrycans van 5L, heb je meteen een extraatje over.
2) Heb vanmorgen bij mijn eigen 460 het systeem ververst, en had 4L nodig. Meestal gaat het ook in jerrycans van 5L, heb je meteen een extraatje over.
-
- 2nd Gear member
@koelvloeistof, tap hem direct even helemaal leeg, dan heb je tenminste compleet schoon systeem...
in principe mag elke koelvloeistof erin als je hem helemaal leegt. eventueel kun je een tijdje spoelen met de tuinslang(twee kanten in is het best, komt veel zooi uit!!!)
owja, uiteraard vang je de vloeistof op en breng je die naar de afvalbrengstation
en niet zoals luie mensen die het gewoon in de put kieperen.(ben hier zelf uiteraard nooit :angel12: schuldig aan geweest)
in principe mag elke koelvloeistof erin als je hem helemaal leegt. eventueel kun je een tijdje spoelen met de tuinslang(twee kanten in is het best, komt veel zooi uit!!!)
owja, uiteraard vang je de vloeistof op en breng je die naar de afvalbrengstation

1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong

-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb altijd gedacht dat er 50% water en 50% antivries in een 440/460 moest en geen koelvloeistof.
-
- 2nd Gear member
@jef, aanbevolen, maar op dit vl;ak heb ik dan weer eens ruime ervaring
op zich maakt het niet uit, zolang je het hele koelsysteem maar goed leegt als je er iets anders in doet. ik heb zelf een voorkeur voor kant en klare koelvloeistof, maar dat is vooral een persoonlijke smaak.
voor 50/50 antivries geldt hetzelfde, even je koelsysteem aftappen, goed spoelen kan geen kwaad, en wederom even bij het chemisch afval.

voor 50/50 antivries geldt hetzelfde, even je koelsysteem aftappen, goed spoelen kan geen kwaad, en wederom even bij het chemisch afval.

- Diamondnick
- 2nd Gear member
Goeie tips! Tnx, en uiteraard vang ik het op!
:salute:
Als ik geen tuinslang heb, kan ik er dan ook gewoon even water in doen en dan alles aansluiten, (ga ik vanmiddag even doen, heb van t weekend alles losgehaald) dan even in die slangen knijpen en dan weer leeg laten lopen?
Of is dat dan weer geen goede optie?

Als ik geen tuinslang heb, kan ik er dan ook gewoon even water in doen en dan alles aansluiten, (ga ik vanmiddag even doen, heb van t weekend alles losgehaald) dan even in die slangen knijpen en dan weer leeg laten lopen?
Of is dat dan weer geen goede optie?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
-
- 2nd Gear member
dat kan, even vullen met water en een paar minuutjes laten lopen. wel de dop van het reservoir niet helemaal vastdraaien
water gaat koken nml.

- Diamondnick
- 2nd Gear member
Even een update!
De verkoper bij Brezan vroeg welke kleur koelvloeistof ik nodig had?! Hoe kan ik daarachter komen? Groen of Blauw vroeg die?
Foto van de oude stang (inderdaad met 1 boutje vast was roest geen laspunt)
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/BZa ... directlink
Oude thermostaat met behuizing
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/oOM ... directlink
Nu heb ik de volgende vragen:
1.) Groene of blauwe koelvloeistof en waarom?
2.) De thermostaten lijken wel verschillend!? Klopt dit of ligt het gewoon aan t merk? (Er lijkt een klein ontluchtingsballetje te zitten op de oude)
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/S8g ... directlink
3.) De pakking van de thermostaat gaat met een beetje proppen wel weer in de behuizing. Maar moet op de behuizing niet ook een pakking zitten? http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Hcm ... directlink
Ik vraag me af of dit de pakking is maar de gaatjes lijken niet op de behuizing te passen?!
4.) Op pakking van de foto hierboven zit een witte laag als bij een stickervel. Welke kant moet op het blok en welke op de behuizing van het thermostaat?
Nou een hoop vragen ik hoop dat jullie me met al deze info kunnen helpen zodat ik weer verder kan knutselen... :drunken:
De verkoper bij Brezan vroeg welke kleur koelvloeistof ik nodig had?! Hoe kan ik daarachter komen? Groen of Blauw vroeg die?
Foto van de oude stang (inderdaad met 1 boutje vast was roest geen laspunt)
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/BZa ... directlink
Oude thermostaat met behuizing
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/oOM ... directlink
Nu heb ik de volgende vragen:
1.) Groene of blauwe koelvloeistof en waarom?
2.) De thermostaten lijken wel verschillend!? Klopt dit of ligt het gewoon aan t merk? (Er lijkt een klein ontluchtingsballetje te zitten op de oude)
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/S8g ... directlink
3.) De pakking van de thermostaat gaat met een beetje proppen wel weer in de behuizing. Maar moet op de behuizing niet ook een pakking zitten? http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Hcm ... directlink
Ik vraag me af of dit de pakking is maar de gaatjes lijken niet op de behuizing te passen?!
4.) Op pakking van de foto hierboven zit een witte laag als bij een stickervel. Welke kant moet op het blok en welke op de behuizing van het thermostaat?
Nou een hoop vragen ik hoop dat jullie me met al deze info kunnen helpen zodat ik weer verder kan knutselen... :drunken:
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
-
- 2nd Gear member
vraag 1 kan ik eantwoorden met: maakt wederom niet uti
het idee is dat groen alleen bij groen mag, blauw alleen bij blauw en roze alleen bij roze. als je het hele spul ververst en spoelt maakt het absoluut niet uit.
op dit moment zit er waarschijnlijk volvo antivries inj je systeem, en daar mag denk ik alleen volvo antivries bij, maar nogmaals, als je helemaal ververst, mag in principe alles erin, desnoods pure methanol
thermostaat heb ik begrepen(horen zeggen) dat deze vaak verkeerd wordt meegegeven door de automaterialenboer, ik zou zeggen, neem je oude mee, en zorg dat je dezelfde krijgt, evt via volvo dealer. ook de openingstemperatuur verschilt(2 soorten beschikbaar)

op dit moment zit er waarschijnlijk volvo antivries inj je systeem, en daar mag denk ik alleen volvo antivries bij, maar nogmaals, als je helemaal ververst, mag in principe alles erin, desnoods pure methanol

thermostaat heb ik begrepen(horen zeggen) dat deze vaak verkeerd wordt meegegeven door de automaterialenboer, ik zou zeggen, neem je oude mee, en zorg dat je dezelfde krijgt, evt via volvo dealer. ook de openingstemperatuur verschilt(2 soorten beschikbaar)

-
- 7th Gear member
Je kunt in een motor met alluminium kop niet alle soorten vloeistof door elkaar kieperen,dan vreet alles weg.
Volvo vloeistof kun je 1 op 1 mengen met water....
Volvo vloeistof kun je 1 op 1 mengen met water....
- SchoutenCC
- 5th Gear member
1) Maakt niet uit, zolang je maar 1 kiest en niet gaat mengen.
2) Haal 'm gewoon bij de dealer. Kost niet zo veel meer en dan heb je in 1x de goede en hoef je niet te knippen/puzzelen, kan je het niet verkeerd doen.
3) zie 2
4) zie 2
Met andere woorden, als je nog niet geknipt hebt of anderszins de thermostaat vies gemaakt, breng hem gewoon terug en haal "de echte". Dan hoef je niet te twijfelen over pakkingen etc.
2) Haal 'm gewoon bij de dealer. Kost niet zo veel meer en dan heb je in 1x de goede en hoef je niet te knippen/puzzelen, kan je het niet verkeerd doen.
3) zie 2
4) zie 2
Met andere woorden, als je nog niet geknipt hebt of anderszins de thermostaat vies gemaakt, breng hem gewoon terug en haal "de echte". Dan hoef je niet te twijfelen over pakkingen etc.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Beste mensen,
Alles is vervangen, de nieuwe vloeistofpijp, nieuw thermostaat op blok en systeem met water gespoeld en daarna nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Even met de dop open de motor laten draaien en nog even wat bijgevuld.
Dus Nu dacht ik! Wat is ie lekker snel warm. En toen dacht ik wat wordt ie lekker heet. En het laatste resultaat is op de volgende foto te vinden:
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/rqC ... directlink
Zo heet is dat ding nog nooit geweest op de snelweg... (foto is door de bijrijder gemaakt)
Wat kan er nu aan de hand zijn?
Alles is vervangen, de nieuwe vloeistofpijp, nieuw thermostaat op blok en systeem met water gespoeld en daarna nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Even met de dop open de motor laten draaien en nog even wat bijgevuld.
Dus Nu dacht ik! Wat is ie lekker snel warm. En toen dacht ik wat wordt ie lekker heet. En het laatste resultaat is op de volgende foto te vinden:
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/rqC ... directlink
Zo heet is dat ding nog nooit geweest op de snelweg... (foto is door de bijrijder gemaakt)
Wat kan er nu aan de hand zijn?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Zo hoort de meter te staan !
Als het zo blijft staan, werkt het koelsysteem prima.

- Diamondnick
- 2nd Gear member
Owh? Betekend dat dat ie nu dan beter warm wordt ofzo? Want voorheen kwam die echt een klein stukje van ze plek af (onderaan).
Jah voor t verkeerslicht wordt ie wel ietsje hoger maar niet veel.
Jah voor t verkeerslicht wordt ie wel ietsje hoger maar niet veel.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93