v70 met caravan toerental

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

Hoezo heeft de dealer een uitdaging. Dit is een probleem die je toch voor de vakantie opgelost wil hebben. Misschien kun je de thermostaat eruit trekken dan heeft de motor altijd de volle koeling. Ik ben in de meivakantie met 1600 kg aan de haak naar het Gardameer geweest en full pull gereden cruiscontrol op 110 km/h en geen centje pijn. Alleen in de portemonee met de huidige benzineprijzen.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Er is een 2e software update gedaan na de meivakantie. Over 2 weken ga ik weer en weet ik of het geholpen heeft. Ik verwacht van niet heb nl een geartronic en mijn vermoeden is dat de automaatolie de koelvloeistof opwarmt. Dealer blijft erbij dat een extra oliekoeler niet nodig is. Het verhaal tot nu toe is dat de auto niet te warm wordt maar dat hij denkt dat hij te warm is. We zullen het zien. Ik heb vorig jaar zomer op de Brenner stil gestaan met een motor die enkel stationair wilde draaien met de melding motorservice vereist. De 1e software update heeft niet geholpen want in mei had ik dezelfde problemen. Zelfs vanaf de Rijn bij Koblenz omhoog naar de autobaan is teveel voor mijn XC.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20793
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En dat is niet goed Ikort. Dat moet zonder problemen kunnen. Ook met een Geartronic.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Dat het niet goed is weet ik ook, nu de dealer en Volvo Nederland nog zien te overtuigen. 1 ding is zeker als het komende week na de 2 software updates weer niet lukt ga ik echt op mijn strepen staan.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Echt jammer dat je met zo'n fraaie wagen zoveel pech moet hebben... :(
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Als ik achter de V70 een autoambulance hang (2.5m breed) voor mijn 360 cupauto weegt het hele geval ook zo'n 1700 a 1800kg.Dit is de max. belading voor afneembare trekhaak en werkt prima. Heb nog nooit problemen gehad met de koeling. Wel een paar keer rembekrachtigingsservice vereist maar das een ander topic. Moet wel zeggen dat zodra het heuvelachtig wordt, zoals bij Spa (B), dan zet ik de geartronic in 4. Draait de motor meer toeren waardoor deze thermisch mider wordt belast. Moet wel zeggen dat na het tunen (Rica) je de bak eigenlijk ook in D kan laten staan want met 380nm bij 2000 rpm merk je bijna niet dat er ook nog een trailertje achter hangt :)
En voor al jullie caravanners: Hierbij de snelheden voor aanhangwagens in het buitenland. Bron: ANWB theorie boek voor E rijbewijs (aanhang en caravan).
Belgie: 120 km/h
Frankrijk: 130 km/h
Duitsland: 90 km/h
Luxemburg: 90 km/h
Oostenrijk, Zwitserland Italie, Spanje: 80 km/h

PS 130 met trailer gaat prima in Belgie mits deze goed beladen is. :P
Fijne vakantie allemaal.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Daneel schreef:Yess en die 100km/h sticker moet ik alleen nog plakken.

/ontopic: De D5 (163pk/185pk?)heeft wel veel trekkracht onderin maar wat ook belangrijk is, is 1. hoe zwaar is de caravan 2. hoe is de stroomlijn van de caravan 3. helling op/af of op een vlak stuk 4. wind tegen?

Kortom, het hangt van te veel af om zo een duidelijk antwoord te geven. Probeer de auto niet te "wurgen" door bij de hoogste versnelling, bergop, met tegenwind een 1.800kg, hoekige caravan te slepen.

Eigenlijk rij ik, met mijn caravan (beladen 1.600 kg) altijd meer op gehoor en gevoel. Ik zorg ervoor dat de auto boven de 2.000 rpm blijft zodat het maximale koppel beschikbaar is. Als het bergop gaat en/of met flinke tegenwind, dan schakel ik eerder terug en hou het toerental wat hoger op minimaal 2.500 rpm. De 6e versnelling zit er voor mij (bij het rijden met de caravan) voor show op. Hoger dan de 5e versnelling ga ik niet, om de boel niet onnodig te forceren.
En inderdaad, de koeling van de motor heeft ook baat bij wat meer toeren.
UITSTEKEND helemaal mee eens. Zo werkt het zeer goed :P
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”