Geacht publiek,
Ik ben even de kluts kwijt. Toen ik m'n V50 ophaalde (MY08), zaten er geen voorste mistlampen in, en zat er op de console voor de bediening van de lichten een regelwiel om de hoogte van de voorste lampen te regelen.
Een maand geleden heb ik dan de voorste mistlampen laten installeren. Toen kwam ik tot de vaststelling dat het wieltje voor de hoogteregeling niet aanwezig was op het nieuwe bedieningspaneel. Ik ging er toen vanuit dat dit was omdat de voorste mistlampen niet mee regelbaar zijn. Ik werd in dit idee gesterkt toen op het foto's ook vaak óf voorste mistlampen óf hoogteregeling was.
Maar dan zie ik vandaag het topic van TaverzoT (link), en dan zie ik dat die beide heeft! Met andere woorden: wat is hier mogelijk en wat niet? Hangt dit soms af van het MY?
't Zou handig zijn moest ik ook de hoogteregeling hebben, omdat ik van tijd tot tijd wel eens zwaar materiaal in m'n bolide ga meenemen, en het is dan eens zo handig dat je de lichtspiegel kan laten zakken.
Wie o wie helpt me uit dit probleem? :?
Hoogteregeling lichten voor?
- Fredhead
- Geartronic member
Volgens mij hoort er gewoon een wieltje op te zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Bart
- 8th Gear member
Ben bang dat je een verkeerd paneeltje hebt. Alleen als je xenon hebt, heb je geen wieltje meer om de hoogte van de koplampen aan te passen. Jij zou dus ook gewoon het paneeltje met zowel het wieltje als de knop voor de mistlampen moeten hebben.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Fredhead
- Geartronic member
Weet niet anders dat xenon ook gewoon 3 standen heeft, vrees dat het net als wat Bart zegt het verkeerde paneeltje is dat jij hebt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
xenon mist dat wieltje idd, er is immers een automatische hoogte compensatie
Volvo for life
- Bart
- 8th Gear member
Ik had in mijn vorige V50 geen xenon, nu wel (en in allebei mistlampen). Het enige dat verschilt is dat ik nu geen draaiwieltje meer heb...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
draaiwieltje hoort er inderdaad te zitten, ik heb mistlampen (af-fabriek) en heb ook gewoon een wieltje voor de hoogteregeling...
Blijkbaar is er bij jou het verkeerde paneel gestoken dan...
Blijkbaar is er bij jou het verkeerde paneel gestoken dan...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- hans98
- 4th Gear member
Meesturende Xenon heeft draaischakelaar met 4 standen:
- uit
- stadslicht
- dimlicht zonder meesturende koplampen
- dimlicht met meesturende koplampen
Garage zei dat je het meesturen van de lichtbundel kon uitschakelen omdat er wel eens mensen misselijk worden van het "zwaaien" van de lichtbundel als je een bochtig parcours hebt.
- uit
- stadslicht
- dimlicht zonder meesturende koplampen
- dimlicht met meesturende koplampen
Garage zei dat je het meesturen van de lichtbundel kon uitschakelen omdat er wel eens mensen misselijk worden van het "zwaaien" van de lichtbundel als je een bochtig parcours hebt.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- Chemzy
- 4th Gear member
Kan ik het dus het best samenvatten als ik zeg dat standaard voorlampen altijd hoogteregeling heeft, en dat Xenon in een 'drie- en vierknops'versie bestaat?
Over een tweetal weken moet m'n wagen binnen voor onderhoud, 'k denk da'k eens iemand aan de oren ga trekken... :x
Over een tweetal weken moet m'n wagen binnen voor onderhoud, 'k denk da'k eens iemand aan de oren ga trekken... :x
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
- Chemzy
- 4th Gear member
Even dit topic in stijl afsluiten:
Ik heb deze avond m'n auto afgegeven voor onder andere een onderhoud, en het schakelpaneel is gratis en voor niets vervangen, zonder dat er ook maar ergens moeilijk over gedaan is (hoewel het dus al ruim een maand geleden geplaatst was).
Iedereen bedankt om dit uit te klaren!
Ik heb deze avond m'n auto afgegeven voor onder andere een onderhoud, en het schakelpaneel is gratis en voor niets vervangen, zonder dat er ook maar ergens moeilijk over gedaan is (hoewel het dus al ruim een maand geleden geplaatst was).
Iedereen bedankt om dit uit te klaren!
Volvo 440 1.9 TD 1995
-
- 3rd Gear member
Heel mooi dat het bij je opgelost is. Bij heb ik de schakelaar laten vervangen omdat de mistlampen er wel inzaten maar het knopje voor ze aan te zetten zat er niet.
Is bij de vorige dealer waar hij in onderhoud was waarschijnlijk na een storing vervangen voor het verkeerde schakelpaneel.
Het koste me slechts 136 euro voor het juiste schakelpaneel, software en installatie
Ik heb nu dus een schakelpaneel, met alles erop, behalve het mistlampknopje te koop staan op MP.
Is bij de vorige dealer waar hij in onderhoud was waarschijnlijk na een storing vervangen voor het verkeerde schakelpaneel.
Het koste me slechts 136 euro voor het juiste schakelpaneel, software en installatie

Ik heb nu dus een schakelpaneel, met alles erop, behalve het mistlampknopje te koop staan op MP.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
- Chemzy
- 4th Gear member
Lijkt me raar dat je dan ook software hebt moeten betalen. Bij mij was het ongeveer 15 seconden werk (verkeerd paneeltje eruit wippen, connector los, connector vast aan het juiste paneeltje, vastzetten, werking checken).
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar als de software inderdaad nog niet geïnstalleerd was, heeft de vorige eigenaar misschien voorste mistlampen laten steken voor de uiterlijke show? En was het hem/haar blijkbaar te duur om alles te bestellen van de set?
In ieder geval, als de voorste mistlampen ooit gewerkt hebben, zat volgens mij de juiste software er al op; en het vervangen van een fout paneeltje zou hier geen invloed op moeten hebben.
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar als de software inderdaad nog niet geïnstalleerd was, heeft de vorige eigenaar misschien voorste mistlampen laten steken voor de uiterlijke show? En was het hem/haar blijkbaar te duur om alles te bestellen van de set?
In ieder geval, als de voorste mistlampen ooit gewerkt hebben, zat volgens mij de juiste software er al op; en het vervangen van een fout paneeltje zou hier geen invloed op moeten hebben.
Volvo 440 1.9 TD 1995
-
- 3rd Gear member
Ja ik vond het ook vreemd. De auto is Volvodealer onderhouden, en daar heb ik ook de hele historie van. Er is een storing geweest met de verlichting. Welke opgelost is. Het preciese verhaal erachter weet ik ook niet, maar volgens de dealer was het heel ongebruikelijk bij ze om alleen de lampen te plaatsen, en vermoedde hij een vergissing.
Maar dit is natuurlijk niet meer na te gaan.
Mijn S40 heb ik (bewust) zonder aflevering en garantie gekocht bij een autobedrijf (Dit omdat ik deze volvo een buitenkans vond, welke ik bij de volvodealers niet tegenkwam) en gelijk bij mijn huidige Volvodealer een afspraak gemaakt voor de 80.000 beurt en de mistlampen.
Dit om hem gewoon helemaal dealer onderhouden te houden en de historie is overgenomen van de vorige dealer naar mijn dealer.
Dus ja wieweet hebben de lampen nooit gewerkt of is er bij het verhelpen van de storing een vergissing gemaakt. Het was een leaseauto, dus of de eigenaar maakte het niet uit wat de rekening werd ( dan verwacht je dat het werkt) of hij dacht laat maar hij gaat er toch binnenkort uit en je mag ze officieel zelden aanzetten.
Maar dit is natuurlijk niet meer na te gaan.
Mijn S40 heb ik (bewust) zonder aflevering en garantie gekocht bij een autobedrijf (Dit omdat ik deze volvo een buitenkans vond, welke ik bij de volvodealers niet tegenkwam) en gelijk bij mijn huidige Volvodealer een afspraak gemaakt voor de 80.000 beurt en de mistlampen.
Dit om hem gewoon helemaal dealer onderhouden te houden en de historie is overgenomen van de vorige dealer naar mijn dealer.
Dus ja wieweet hebben de lampen nooit gewerkt of is er bij het verhelpen van de storing een vergissing gemaakt. Het was een leaseauto, dus of de eigenaar maakte het niet uit wat de rekening werd ( dan verwacht je dat het werkt) of hij dacht laat maar hij gaat er toch binnenkort uit en je mag ze officieel zelden aanzetten.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009