CO stationair en op toeren te hoog (4 gas meting)

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
smousset
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.02.2006 - 21:34
Locatie: Hoofddorp

Ik kom net van de kwikfit vandaan na de apk keuring.
Hij is afgekeurd op punt 304 CO stationair te hoog en CO op toeren te hoog (4 gas meting).
Mijn volvo 440 1.8i lpg is uit 95 en ik heb hem eigenlijk pas net en was niet echt op de hoogte van de technische staat dus op zich kan ik er nog wel mee leven, ik had ook niet verwacht dat hij gelijk goedgekeurd zou worden, dit valt me eigenlijk nog wel mee.

Ik heb verschillende verhalen gehoord over dit APK punt, het schijnt dat het af te stellen is, of dat het de lambda sonde zou kunnen zijn of wellicht de katalysator. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat punt het beste kan fixen.

Met vriendelijke groet,
Stephan
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat meten ze als hij op benzine draait neem ik aan? Ik dacht dat je met V-power en een goed warmgedraaide motor wel wat lagere waardes kon behalen.
smousset
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.02.2006 - 21:34
Locatie: Hoofddorp

Ik dacht dat ze die meting deden op LPG. Ik denk dat het echt iets is wat niet alleen op te lossen is door de brandstof
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Hmm, ik dacht dat LPG veel minder CO uitstoot dan benzine, dus dan zou er inderdaad wat mis zijn. Of zijn er voor LPG ook andere eisen aan de uitstoot?
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Hej de meteing wordt idd zowel op gas als op benzine uitgevoerd.
Maar als ik vragen mag weet je de waardes nog, was het alleen het Co wat te hoog was?

Ik heb namelijk het zelfde gehad toen ik een pre test liet doen. Echte bleek toen ook een tehoog Co een feit alleen kwam dit door een lekke spruitsstuk pakking en hier door liep het HC gehalte ook op.
Er zouden ook andere oorzaken kunnen zijn bv: een vervuild luchtfilter of slecht werkende lambda.

Ik weet niet wat voor gas systeem je hebt maar soms is er wel het een en ander aan af te stellen. Als je het zeker wil weten raad ik aan om even naar een Lpg specialist te gaan. (Kwitfit weet hier niet bijzonder veel van af :? )

Sterkte
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

(Kwitfit weet hier niet bijzonder veel van af )

Kwik fit weet hier helemaal niets van,ga ff naar een gasspecialist en laat hem daar ff aan een tester zetten, en laat je auto in het vervolg ergens anders keuren, voorkomt een berg narigheid.
Een auto die op kenteken op lpg staat mogen ze trouwens alleen op lpg testen.


Groeten Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Timen
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
Locatie: Vaassen
Contacteer:

Hoe hoog waren de CO waarden? Toelaatbaar is 0.5% bij stationeer en 0.35% bij ong 2500 toeren.
Heb je tijdens het testen naar het lambdagetal gekeken?
Een mogelijkheid is dat je Mapp sensor niet goed werkt ,vacuum vaak verstopt.
Ook aan de lambdasonde kan nog liggen.
Misschien is je katalysator wel stuk/leeg?
Timen
smousset
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19.02.2006 - 21:34
Locatie: Hoofddorp

Bedankt voor alle info. Ik weet helaas geen waardes, die stonden ook niet op het apk keuringsrapport. Ik breng hem van de week naar een gasboer om hem te laten nakijken.
1.7|T
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.12.2005 - 16:03

smousset schreef:Bedankt voor alle info. Ik weet helaas geen waardes, die stonden ook niet op het apk keuringsrapport. Ik breng hem van de week naar een gasboer om hem te laten nakijken.
als alleen het co niet goed is moet je en er staat lpg op kenteken dan moet ie op lpg het co getest worden. en dan kun je gewoon een handmatigekraan voor de gastoevoer monteren en schroef je die zover dicht totdat het co goede is dat de wagen bij apk maar 50 loopt maakt niet uit.
Timen
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
Locatie: Vaassen
Contacteer:

Als het een eenvoudig probleem was geweest heeft/had de APK- keurder de regelschroef van de LPG-toevoer wel iets geknepen.
Heb je van de APK-keurder niet gehoord wat er mogelijkerwijs niet goed zou zijn? Door de ervaring vooral met CO weten deze vaak waar het aan ligt.

Timen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Timen schreef:Als het een eenvoudig probleem was geweest heeft/had de APK- keurder de regelschroef van de LPG-toevoer wel iets geknepen.
Heb je van de APK-keurder niet gehoord wat er mogelijkerwijs niet goed zou zijn? Door de ervaring vooral met CO weten deze vaak waar het aan ligt.

Timen
Dat denk ik niet. Zoals al gememoreerd weten de meeste Kwik-fit monteurs niets van LPG af. Dus de raad om naar een LPG-specialist te gaan is ook de mijne. Deze kunnen je dan meteen ook goede raad geven als het ergens anders aan ligt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”