vervangen achterveren

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Hallo forumleden,

Ik wil binnenkort met het oog op de aanstaande vakantie, mijn verslapte achterveren vervangen voor een setje verzwaarde exemplaren.

Er zijn ongetwijfeld wel meer volvisten die hier ervaring mee hebben en mijn vraag is of jullie tips en tricks hebben om dit zo snel en eenvoudig mogelijk te doen.

Het betreft een v70classic met standaard vering (geen nivo).

Ik hoop op jullie reacties en eventueel visuele ondersteuning.

gr. Alfred
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Auto achter opkrikken. Schokbreker onder losdraaien, centrale moer in het schoteltje losdraaien en de veer zit los. Met wat geluk kun je ze er dan zo uitpakken. Als er nog voldoende voorspanning op de veer staat zul je de veer wat moeten indrukken met veerspanners. Ik heb dat bij de classic altijd gedaan met een breekijzer, er staat maar heel weinig spanning op.
Als je verzwaarde veren gaat kopen kan het zijn dat je wel veerspanners nodig hebt, maar mij is het achter altijd zonder gelukt.
Als de moer in de schotel onderaan meedraait (gebeurt regelmatig) moet je die even een laspuntje geven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21562
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Naar het schijnt moet je ook de bouten en eventuele moeren vervangen!
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Zo te lezen niet al te ingewikkeld.

Moeten de veren er nog op een bepaalde manier in (zit er een voor/achterkant aan of onder/bovenkant)?
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ze moetej er op dezelfde manier in als ze eruit komen, anders kunnen de veren gaan aanlopen in de draagarm. Komt vrij precies, dus van tevoren even een fotootje.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Foto maken is altijd OK,
Msuidgeest schreef:Naar het schijnt moet je ook de bouten en eventuele moeren vervangen!
Wat bedoel je hiermee???
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik snap wel waar die opmerking vandaan komt. De moer op de onderplaat wordt vanuit de fabriek voorzien van borgingsmiddel. Deze bout wil regelmatig loskomen. Ik zou zeker Loctite gebruiken op deze moer. Je hoeft hem echt niet te vervangen hoor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Ik zou gaan voor Monroe Ride Leveler....
V70ab99
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:55

Hoi Alfred,

Vorig jaar heb ik ook mijn achterveren vervangen door verzwaarde exemplaren gekocht bij Nordicar.

Zoals Ed al zegt kost het geen enkele moeite ze te vervangen. Onderste moer vd. schokbreker los en deze opzij eraf schuiven. Dan auto opkrikken (wiel eraf) en de draagarm zakt naar zijn uiterste lage punt.
Inderdaad de radiale positie vd. veer goed bestuderen voordat je 'm wegpakt anders gaat ie geheid aanlopen. Ben zelf een tijd aan t tobben geweest omdat ik hier niet op had gelet. Met Tippex twee corresponderende stippen boven elkaar op laagst zichtbare veerwinding en schotel zetten werkt prima.
Als je de nieuwe veer plaatst opletten dat ie goed centraal om de 'bult'in de veerschotel staat. Dan eerst in ontspannen toestand de veer onderin halfvast zetten met de centrale moer.
Auto iets opkrikken totdat je de bovenkant met het rubber eromheen netjes
centraal in de kom kan duwen.
Nu de onderkant zeer vast draaien en schokbreker terug zetten.
Dit herhalen voor de andere kant.
Het klusje is als je een beetje handig bent in een uurtje gepiept en goed te doen. Vergeet de Loctite niet!

Succes en als je vragen hebt hoor ik ze graag!

Groeten,
Ab
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Ik ga komende woensdag bij goed weer een poging wagen,zal even melden of het gelukt is.

Bedankt voor de tips.
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Beste forumleden,

Het doet mij groot plezier jullie te melden dat ik binnen 1,5 uur in nauwe samenwerking met mijn vader, de verzwaarde veren heb weten te monteren.
Ben benieuwd wat ik er van merk met het rijden etc.


Dank voor de tips, was simpel te doen!!
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Altijd een lekker gevoel als zo'n klus goed lukt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Ben zowiezo lekker bezig geweest,

ik heb ook mijn defecte kachelmotor uitgebouwd en schoongemaakt. Hierna een nacht lang in de smeerolie gezet en huup huup barbatruuk, hij doet het weer. Even inbouwen en ook weer gefixed.

Geeft idd een prima gevoel.
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
H.J. Biemond
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.09.2008 - 10:45
Contacteer:

Hallo Alfred,

Heb zelf een V70 uit '97 met dezelfde problematiek: licht doorhangen aan de achterzijde vooral met belading zoals bv. een caravan. Zit er aan te denken om verzwaarde achterveren te monteren. Wat zijn jouw ervaringen met de verzwaarde achterveren en staat de auto nu weer iets hoger aan de achterzijde ?

groeten, H.J.
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

H.J. Biemond schreef:Wat zijn jouw ervaringen met de verzwaarde achterveren en staat de auto nu weer iets hoger aan de achterzijde ?
Hallo H.J.

De auto staat netjes recht en is wat minder onder de indruk van belading en verkeersdrempels etc. Echte aanrader!! :wink:
Het is ook een klus die eenvoudig zelf te doen is met de "how to" van het forum.
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Renze TDI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.06.2009 - 08:14

Mijn 850 hing te laag, en de S70 (donderdag ingeruild) heeft de trekhaak ook 3 cm te laag staan. Probleem is dat bij een lege aanhanger, de achterwielen blokkeren en de banden oproken omdat die niet voldoende contact met de weg hebben als je remt, doordat de aanhanger voorover hangt.

Ik wil ook verzwaarde veren zodat ik 250kg op de trekhaak kan leggen, zodat hij lekker stabiel is met de 2.5 tons aanhanger. (ik weet, hij mag maar 1600kg trekken, maar dezelfde motor mocht in de VW LT ook 7.5 ton GVW meenemen: beetje rustig aan doen in de 1e en 2e om de homokineten en het differentieel te sparen, dan gaat dat prima)
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

@ Renze

Dit meen je toch niet serieus????

Er zijn meer factoren die bepalen hoeveel gewicht je mag trekken. De belangrijkste factor is je chassis. Het chassis van een Volvo is niet gelijk aan die van een VW LT. En 250 kg kogeldruk? Kom op zeg... Ik hoop niet dat je zo de weg op gaat, dat is vragen om problemen.
Renze TDI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.06.2009 - 08:14

Hoezo ? De maximale toelaatbare massa van de S70 is 1960 kg: met ik erin zit je aan 1600 kg dus houd je theoretisch 360kg over die je als kogeldruk zou mogen toevoegen... Hiermee overschrijd je wel de maximale achterasbelasting, dus met 200 a 250 kg zit je nog mooi binnen het wettelijk en technisch toelaatbare.

Inderdaad zal het trekgewicht overschreden worden als ik de 2.5 tons aanhanger vollaad, maar daar lig ik niet zo wakker van. Heb wel eens eerder een trekker van 1700kg op een aanhanger met een leeggewicht van 600kg, uit limburg gehaald. Gewoon cruise control op 115 km/h en met 2000 toeren een ritgemiddelde (leeg heen, beladen terug) 1 op 10 rijden.

Een collega van me wil een Daihatsu Terios kopen, zo'n Suzuki Viagra imitatie, om de paardentrailer te trekken: Die mag iets van 1500 kg trekken, met een leeggewicht van 1200 kg. Geloof je nu echt dat zo'n 1.3 benzine het even lang volhoudt als de 2.5 TDI ookal liggen de trekgewichten dicht bij elkaar ?
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Ga jij nu eerst maar eens de basis van het trekken van een aanhanger doornemen, verdiep je eens in de term "maximale kogeldruk" en hang niets anders aan je trekhaak dan een fietsendrager zonder fietsen tot dat je begrijpt waar je het over hebt. Ik heb helemaal niets tegen jou persoonlijk maar wat jij hier schrijft slaat werkelijk alles. Ik wens je heel veel wijsheid toe en ga in vredesnaam niet met de door jou genoemde combinatie de weg op!!
Renze TDI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.06.2009 - 08:14

Kerel, kerel, wat ben je benauwd !! Bij trainingscentra voor brandweerlieden vertelt men, "niets is echt gevaarlijk zolang je precies weet waar je mee bezig bent"

....is het verstandig om het 50% overschrijden van de trekgewichten te promoten op internet, waar de willekeurige amateur die een keer per jaar een caravan trekt, het leest ?? ...nee... daar heb je gelijk in.....

Die VW LT of Crafter waar we het al eerder over hadden, mag plotseling 1.75 ton meer trekken als je er verzwaarde achterveren op bestelt. Dat heeft niks met het frame of kogel- of schoteldruk te maken.

Je rijdt gewoon veiliger als je een procentueel hoger aanhangwagengewicht op het trekkend voertuig kunt overbrengen, in combinatie met voldoende stijve achterveren. Geen enkele B-E combinatie, die legaal 10 ton treingewicht mag trekken, weegt 3500kg op het trekkend voertuig in beladen toestand: ze wegen allemaal 4500 kg omdat je anders onmogelijk zo'n combinatie in bedwang houdt. Het is nu eenmaal de praktijk. Als Oom Agent er op letten gaat, kan hij 95% van de B-E combi's op de bon slingeren omdat de trekker meer dan 3.5 ton weegt.

Trouwens, iemand die trekhaakconstructies, aanhangers, opleggers en opleggerstuursystemen ontworpen (en ook RDW typegoedkeuring gekregen) heeft, hoef je de basis echt niet meer voor te houden.... ;-)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”