Onderhoud airco

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Zomeractie bij de dealers:
  • Airco check: 20 euro
  • Airco onderhoud met bijvullen: 49 euro
  • Airco fresh treatment: 49 euro
De laatste 3 jaar is de airco niet nagekeken. Ik heb de wagen ongeveer anderhalf jaar, de vorige eigenaar ook zoiets, maar die verwaarloosde alle onderhoud. Dus ik nam contact op met een dealer in de buurt met de vraag voor een airco onderhoud. Ze vielen daar een beetje uit te lucht: "we kijken enkel maar naar de airco als hij niet goed meer koelt."

De site van Volvo heeft het over hoger brandstofverbruik en snellere slijtage van de compressor en raadt aan om tweejaarlijks de airco af te laten, te controleren op lekkages en bij te vullen.

Wat is nu wijsheid? Volg ik het advies van de dealer en blijf ik gewoon doorrijden tot de airco het niet goed meer doet of volg ik het advies op de website van Volvo?

Ik vind het wel vreemd dat de website van Volvo me naar de dealer lokt voor een airco onderhoud, maar dat de dealer me dan afscheept.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Gast

Van bijvullen kan men niet stellen dat het 49 euro kost.
Koudmiddel kost ongeveer 15 euro per 100 gr.
Na 3 jaar zal je ongeveer 200 à 250 gr. kwijt zijn.
Apparaat doet alles, kleurstof toevoegen ivm opsporen (mogelijke) lekkage en olie verversen.
Dus wat ze precies willen controleren? Tja hij staat een tijdje te pompen, maar daar hoeft de monteur niet op te staan wachten.

Airco fresch treatment kan je zelf, spuitbusje bij de groothandel ± € 20,- en hoe te handelen staat op het busje.
Gebruikersavatar
Jan W
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
Locatie: Oosterhout NB

Het advies van de dealer lijkt me een beetje kort door de bocht en ook een beetje naïef.

Hij heeft weliswaar een punt te pakken indien er bedoeld wordt dat een airco "het doet of niet doet".... Aan een installatie die het doet, valt doorgaans weinig aan te repareren. Maar komt de dealer met dat advies wel weg? Ik geloof het niet: preventief onderhoud is doorgaans het beste -geldt overigens voor àlle apparatuur....

Bij een airconditioningsinstallatie geldt dat des te méér: er is altijd iets verlies aan koudemiddel en -buiten het feit dat bij verlies het koelend vermogen fors afneemt- is het ook zo dat het slangenwerk dan aan de binnenzijde uitdroogt en (vervolgens èn als gevolg daarvan) snel kapot gaat. Ook de compressor houdt er niet van om "droog te staan" en voor de kostprijs voor vervanging van dàt essentiële apparaat kun je zowat elk kwartaal je installatie na laten kijken (kostte mij destijds bij een USA Jeep een g@dsvermogen).

Kortom: voor onderhoud aan de airco geldt het devies dat de kost wel degelijk voor de baat uit gaat!

Ga voor een onderhoudsbeurt het liefste naar een "echte" airco specialist.
In NL in Breda zit overigens een hele goede maar ik neem aan dat in de nabijheid van Gent ook wel zo'n specifieke techneut gevestigd is.

Succes!
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dit blijkt eens te meer dat deze dealer weinig verstand van zaken heeft, wat betreft een aircoinstallatie!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voor een airco ga ik altijd naar een specialist. Is beduidend goedkoper, en heeft meer verstand van zaken!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Ok, geen dealer meer. Ik was er toch al niet meer tevreden van. Voor mijn laatste auto-onderhoud ging ik daarom gewoon bij een universele garage om de hoek. Sympathieke garagist die met hart en ziel aan auto's sleutelt en in zijn vrije tijd aan rallyrijden doet.

Iemand weet van een goede aircospecialist in Oost-Vlaanderen, ruime omgeving rond Gent?
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Vandaag naar een Bosch Car Service Center geweest voor het onderhoud van mijn airco. Aflaten, vacumeren, lektest, druktest, diagnose en hervullen met zo maar eventjes 700 gram koudemiddel. Dat kostte me 55 euro in totaal. Bij de dealer zou ik hiervoor 70,25 euro kwijt geweest zijn, maar die achtte het dus niet nodig, gezien de airco toch nog voldoende koelde.

De wagen is 8 jaar lang door de dealer onderhouden. Gezien de hoeveelheid koudemiddel die er toegevoegd moest worden, zit de airco blijkbaar niet in het standaard onderhoud.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Gast

Bijvullen op niveau van 700 gram denk ik. Want dat hoort erin.
Zoals je het nu schrijft zou die leeg zijn geweest.
Heb je de bon die uit het apparaat kwam ook mee gekregen?
Daat staat namelijk op wat er uit is gehaald en weer in is gedaan.
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bij zijn auto hoort er 1000 gram in volgens mij.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Volgens de garagehouder zat er nog 300 gram in en heeft hij 700 gram moeten bijvullen, dus in totaal bevat de airco nu 1000 gram aan koelmiddel.

Bon heb ik niet meegekregen. Ook niet gevraagd natuurlijk.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14950
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Onze nieuwe C30 ook even nagekeken bij bevriende garage; 3 weken na de koop.
Moest 200gram bijvullen.

Mijn XC 70 af showroom moest 600gr bijvullen binnen 2 maanden..

Beide keren dus onvoldoende of minimaal koudemiddel aanwezig.
Hoop niet dat alle nieuwe auto's.....

De dealers kijken vaak alleen of de airco voldoende koelt.
Zegt natuurlijk niets over de hoeveelheid koudemiddel aanwezig in systeem.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
MaartenV70D5
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 18.03.2009 - 15:54

Ik heb nog steeds uitstekende ervaringen met http://www.deautoaircospecialist.nl/. Dit is autobedrijf Willy Harberink in Oldenzaal. Woon je enigszins in het oosten van het land (NL), dan moet je daar zeker heengaan.

Een echte aircospecialist. Je krijgt netjes een rapport erbij met daarop de bijgevulde hoeveelheiden, mogelijke problemen etc. Inclusief filter, schoonmaken, lekker luchtje blablabla voor € 135,- inclusief BTW. Zonder filter is het € 99,-. Na 45 min sta je buiten. Heb het nu met mijn 760, 940 en recentelijk met de V70 gedaan. Iedere keer is de ervaring goed.

Niets ten nadele van de dealer, maar voor sommige zaken heb je nu eenmaal een specialist nodig.
V70 D5 GT Summum Black Sapphire Edition, Rica 210PK, 475NM, 162.000KM
Volvo1080
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:45

Jan W schreef: preventief onderhoud is doorgaans het beste -geldt overigens voor àlle apparatuur....
Jan W
Stel: Airco pomp zonder onderhoud gaat 5 jaar mee. (denk zelfs langer). Een jaarlijkse onderhoudsbeurt kost ca, 150 euro. Zou je in 5 jaar 750 euro kwijt zijn. Dit terwijl ik voor de vervanging van de pomp incl montage 650 euro heb betaald. Simpel rekensommetje geeft aan dat je zonder onderhoud 100 euro goedkoper uit bent. Elk jaar dat de pomp langer mee gaat is pure winst.
240 GLT
940 2.3 lpt
960 3.0
V70 awd
V50 2.0D (lease)
S80 2.9 executive

XC70 2.5T
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Mijn airco ging blijkbaar al bijna 9 jaar mee zonder onderhoud, dus een jaarlijks onderhoud lijkt me overdreven. Om de 3 jaar een onderhoud lijkt me redelijker.

En 150 euro voor een onderhoud is een fortuin. Zo uitgebreid hoeft het heus niet en zeker al niet jaarlijks. In zo'n uitgebreid onderhoud zit blijkbaar ook het vervangen van de interieurfilter (ongeveer 35 euro). Klopt helemaal, want na zo'n "fris luchtje" behandeling mag je die weggooien. Heb ik in ieder geval nog nooit laten doen en mijn wagen reukt nog steeds fris genoeg. Het vervangen van de interieurfilter zit trouwens ook in je regulier auto-onderhoud.

Kortom, om de 3 jaar pakweg 55 euro aan onderhoud voor je airco lijkt me niet op te wegen tegen de mogelijke herstellings- of vervangingskosten van een kapotte airco.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

waarom laat je je auto wel een beurt geven dan kan ook 9 jaar mee gaan zonder onderhoud.
Onderhoud loont altijd,als je je airco regelmatig onderhoud had gegeven had de pomp niet stuk gegaan

gr

martin
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Verdiep je eerst is in de werking van een airco installatie,misschien wordt dan het een en ander duidelijker.
Regelmatig onderhoud is gewoon nodig,net als de rest van de auto dat nodig heeft.
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Verdiep je eerst is in de werking van een airco installatie,misschien wordt dan het een en ander duidelijker.
Regelmatig onderhoud is gewoon nodig,net als de rest van de auto dat nodig heeft.
Waarom wordt dit dan niet opgenomen in het onderhoudsschema? Net als motorolie/remolie/koelvloeistof enz. ::idea:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het antwoord op je vraag moet ik je helaas schuldig blijven!

Veel dealers begrijpen zelf weinig van een airco,misschien is dat de reden?
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

de airco is een los onderdeel van de auto, de klant dient zelf aan te geven dat hij of zij de airco wil laten servicen.
als het standaard in een onderhouds beurt zit,zou de beurt ineens een stukje duurder worden,ik denk dat het er nog wel van komt bv bij de apk of jaarlijks je airco moet laten controleren en testen op dichtheid

gr

martin
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De airco hoort gewoon bij de auto en de dealers moeten zelf het onderhouds schema van de airco installatie uitvoeren.
Je argument dat de airco niet bij de auto hoort is volkomen uit de lucht gegrepen.
Het is een vast onderdeel wat bij 95% van de auto,s is inbegrepen.Dus ook daar dient de dealer zorg voor te dragen net als de rest van de auto..
Er zijn trouwens wel meer onderhoudswerkzaamheden die dealers niet doen,om de simpele reden dat de tijdsdruk te hoog is in de werkplaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”