Kachel blaast alleen nog maar warme lucht.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Sinds enige tijd blaast onze V40 alleen nog maar warme lucht. Het maakt niet uit hoe de temperatuurknop staat. Het inschakelen van de airco heeft geen tot nauwelijks effect.

Wij rijden een V40, 102 pk diesel, phase 2 uit 2001.

Na een tijdje (minuut of 10,15) gaat het over en blaast hij weer koude lucht.

Nu viel het mij altijd al op dat onze kachel niet echt goed te regelen was. In de zomer met airco aan moest hij om maximaal koud staan. 1 graad hoger en de lucht werd weer te warm.

Laatst had ik een storing van de airbag in de bijrijdersstoel en moest de auto naar de Volvo garage. Bij het uitlezen van het systeem gaf hij aan dat er een +30 voeding storing was op het kachelsysteem. De monteur deelde mij mede dat dit een veel voorkomend probleem is bij de V40.

Wie kan mij helpen en weet waar bij mijn auto mogelijk de fout zit? En wie weet wat de +30 voeding fout is? Ondanks deze fout deed de kachel het wel gewoon.

Wat zou evt een nieuwe kachelunit in het dashboard 2e hands mogen kosten als hier de fout in zit?

Bedankt.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Nu bleek gisteren dat hij zeker 30 minuten alleen koude lucht geblazen heeft. De temperatuurknop op max. zetten hielp niets.

Later deed hij het wel weer zoals het hoorde en kon ik de temp weer regelen.

Heeft er echt niemand een idee of een mogelijke oplossing?
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

ik heb de zelfde auto en het zelfde probleem... met de kachel

soms door auto opnieuw testarten of tik op de tempratuur knop tegeven wilt wel eens helpen maar als u weet wat het probleem is zou ik het graag horen
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Tot op heden weet ik nog steeds niet wat het is.

Het enige wat helpt is een klap op de middenconsole te geven boven de middelste blazers.
Tot mijn verbazing werkt daarna de regelknop weer en krijg ik warme/koude lucht.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Zou het kunnen dat de regelknop vervuild is geraakt, misschien eens demonteren en schoonmaken.
Als ik hoor dat die tik wel resultaat heeft denk ik in eerste instantie aan bovengenoemde.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
RobertV
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.03.2008 - 00:17

of een slechte soldering welke oiv temperatuur wel/geen contact maakt?
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Ik zal hem eens verwijderen en bekijken. Ben vrij technisch dus dat zal het probleem niet zijn.
Moet toch nog daar in de buurt zijn omdat het lampje achter mijn alarmlichtschakelaar niet meer brandt. Steeds meer lampjes gaan ineens de geest geven. Een paar weken ook al het lampje dat de cruise-control op "aan" staat.
Een tijdje geleden ook al de lampjes in de lichtschakelaar vervangen.

Valt me wel op dat bij meerdere de kachel of alleen warme of alleen koude lucht blaast.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Ik ben erachter.
Ik had al een 2e handse in huis om te wisselen.
Met het openmaken van de unit bleek dat er op de printplaat 2 slechte solderingen zaten. Deze zaten bij de stekker aansluiting.
Nu weet ik waarom een klap op het dashboard regelmatig werkte. En de garage een slechte +30 meting kreeg.

Als ik tijd heb zal ik een foto maken en plaatsen.

Belachelijk dat een unit van 650 Euro ex btw dit heeft en dat ik hier zelf zo lang mee rond gereden heb (en dat is mijn eigen schuld natuurlijk met een mts achtergrond).
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
maxpower
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.06.2009 - 21:43
Locatie: Uden

Mooi dat het nu is opgelost dan..
Ik weet dat er namelijk 2 of 3 voelers voor de ecc zitten waarvan degene bij de voetenruimte nogal eens van slag wil zijn.

Heb dezelfde problemen gehad met mijn vorige v40.
Bij de nieuwe gelukkig nog niet.

Soms wil er een voorschakelweerstand kapot zijn.

Mvg. Bjorn
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

maxpower schreef:Mooi dat het nu is opgelost dan..
Ik weet dat er namelijk 2 of 3 voelers voor de ecc zitten waarvan degene bij de voetenruimte nogal eens van slag wil zijn.

Heb dezelfde problemen gehad met mijn vorige v40.
Bij de nieuwe gelukkig nog niet.

Soms wil er een voorschakelweerstand kapot zijn.

Mvg. Bjorn
Wat had jij precies voor problemen? Te koude of te warme lucht?
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Ik vooral warme lucht. Airco op koud en nog warm. Ook zonder airco.
Klap op het dashboard en het werd weer kouder.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
maxpower
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.06.2009 - 21:43
Locatie: Uden

Ik had vooral warme lucht..

Na 15 minuten rijden trok het dan vaak weer bij en was het goed..
Soms wat draaien aan de knoppen en dan weer goed.
Maar meestal op de meest gangbare temperaturen.. 20, 21 en 22 graden..
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Hier eigenlijk altijd op max koud. 1 stand hoger en het werd veel te heet.
Vaak na een tijd rijden veranderde dat wel gelukkig. Misschien dus na een drempel of zo.
Nu nog steeds dat probleem?
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
maxpower
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.06.2009 - 21:43
Locatie: Uden

Nope.

Nou ja, soms wel maar de laatste tijd eigenlijk niet meer icm airco.
Heb het met de vorige meer gehad.
Heb nu een jongere gekocht en vooralsnog werkt alles beter..

Haha

Grtzzz. Bjorn
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Lijkt dan wel een productiefout. Want hij was al eerder vervangen volgens onderhoud historie.
Nu werkt hij weer. En kan de airco weer geregeld worden.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
maxpower
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.06.2009 - 21:43
Locatie: Uden

Ik heb bij de dealer wel gehoord dat het vaker voorkomt en dat er op een aantal series een terugroepactie op is geweest..

Maar dat geven ze liever niet toe natuurlijk..

Werkt hetzelfde bij VAG waar ik heb gewerkt..
golftouch
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.08.2005 - 00:29
Locatie: Waalwijk

Klopt. Deze sessie is niet terug geroepen begreep ik.
Misschien een brief sturen naar Volvo Nederland om een coulance aan te vragen.
Bij mijn Golf 4 had ik het bekende probleem dat de ruit in het portier viel. Via PON een coulance regeling gekregen.
Power is nothing without control !!!
Volvo V40, 1.9 D, 102 PK, Europe Sport Edition Phase 2, 2001
Volkswagen Golf 4, 1.8 T, 150 PK, Highline, 1998
Seat Cordoba, 2.0 16V, 150 PK, GTI, 1998
Volkswagen Golf, 1.6, 100 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.6, 75 PK, Milestone, 1997
Volkswagen Golf, 1.9 TD, 75 PK, CL, 1994
Volkswagen Golf, 1.6 GTD, 70 PK, 1989
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”