Teneinde alle bekende aircostoringen in kaart te brengen zou ik iedere S80 rijder willen vragen om zijn of haar airco problemen hier te melden (geen oplossingen plaatsen in dit topic, uitsluitende de kwalen).
Op deze manier kunnen we structurele problemen constateren en hiervoor de oplossingen gaan plaatsen!
Aircoproblemen; een opsomming!
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Zoemend geluid bij airco aan; na 2 seconden weg bij uitzetten van de airco.
Klikt alsof er een toerenteller meezoemt.
(lagers aircopomp).
Klikt alsof er een toerenteller meezoemt.
(lagers aircopomp).
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Witte rook / sneeuw uit de koelopeningen.
(airco volle kracht aan op koudste stand, fan in de lage stand, koude kan niet weg. Daarna fan vol aan).
(airco volle kracht aan op koudste stand, fan in de lage stand, koude kan niet weg. Daarna fan vol aan).
- Rob2u
- 5th Gear member
Ene kant koude lucht, andere kant warme lucht uit de ventilatie-openingen.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
-
javaman
- Starter
Hetzelfde als bovenstaande: de linker airco werkt een beetje (is wel koud maar lang niet koud genoeg) en de rechter blaast warme lucht.
Langs geweest bij de garage en daar konden ze me niet meer zeggen dan dat ze mijn dashboard moesten demonteren (een dag werk -> 400 euro :evil: ) en dat ze dan misschien het probleem zouden vinden.
Ze vermoeden dat het aan een klep ligt die geblokkeerd is maar ik denk dat ze geen idee hebben waaraan het ligt. Er is ondertussen een software update gebeurd voor de CCM (Climate Control Module) maar dat helpt blijkbaar niet.
Kostte wel 15 euro excl btw.
Langs geweest bij de garage en daar konden ze me niet meer zeggen dan dat ze mijn dashboard moesten demonteren (een dag werk -> 400 euro :evil: ) en dat ze dan misschien het probleem zouden vinden.
Ze vermoeden dat het aan een klep ligt die geblokkeerd is maar ik denk dat ze geen idee hebben waaraan het ligt. Er is ondertussen een software update gebeurd voor de CCM (Climate Control Module) maar dat helpt blijkbaar niet.
Kostte wel 15 euro excl btw.
- enzoman
- 2nd Gear member
@ javaman,
Zit te weinig koelmiddel in het systeem. Heb me hier ook een keer naar rot gezocht, er zat zogenaamd fluor in het systeem af-fabriek. Maar achteraf blijkt er bij sommige auto's te weinig koelmiddel of fluor is gedaan in de fabriek. Hierdoor kon ik niet direkt zien dat de condensor lek was
Bij deze auto was dat in ieder geval de oplossing voor het probleem wat je aangeeft.
De dealer waar jij bent geweest weet waarschijnlijk niet waar ze het over hebben, kleppen van de kachelbediening kun je ook zo contr. evt vervangen zonder dashboard demontage. Ik wordt er moe van hoe SOMMIGE dealers storingen trachten op te lossen >:-[
Suc6...
Zit te weinig koelmiddel in het systeem. Heb me hier ook een keer naar rot gezocht, er zat zogenaamd fluor in het systeem af-fabriek. Maar achteraf blijkt er bij sommige auto's te weinig koelmiddel of fluor is gedaan in de fabriek. Hierdoor kon ik niet direkt zien dat de condensor lek was
Bij deze auto was dat in ieder geval de oplossing voor het probleem wat je aangeeft.
De dealer waar jij bent geweest weet waarschijnlijk niet waar ze het over hebben, kleppen van de kachelbediening kun je ook zo contr. evt vervangen zonder dashboard demontage. Ik wordt er moe van hoe SOMMIGE dealers storingen trachten op te lossen >:-[
Suc6...
-
ChrisD.
- 1st Gear member
Witte rook/sneeuw uit de middenopeningen ,alleen waneer fan op full staat.
R2D2 geluiden(zuigende geluiden) uit het dashboard(alleen bij buitentemp boven 25gr).
Verdere werking is prima.
S80T6 '99
R2D2 geluiden(zuigende geluiden) uit het dashboard(alleen bij buitentemp boven 25gr).
S80T6 '99
S80 T6 : Best car ever
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ook (zuigende geluiden) uit het dashboard met klima/airco aan.
S80 2.9L exec. '99
Ik heb dit geluid dus ook, is dat wel normaal of is dit een teken van iets?
S80 2.9L exec. '99
Ik heb dit geluid dus ook, is dat wel normaal of is dit een teken van iets?
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
-
ChrisD.
- 1st Gear member
@Wimmel,
Als de buitentemp 25+ is,zijn dit 'normale' geluiden.
Als het daaronder al gebeurd ,heeft je airco een beurtje nodig.
Ik heb ermee(zuigende geluiden) doorgereden tot de lucht een beetje begon te stinken.
Toen een beurt gegeven en weer heppie de peppie nix aan de hand.
Als de buitentemp 25+ is,zijn dit 'normale' geluiden.
Als het daaronder al gebeurd ,heeft je airco een beurtje nodig.
Ik heb ermee(zuigende geluiden) doorgereden tot de lucht een beetje begon te stinken.
Toen een beurt gegeven en weer heppie de peppie nix aan de hand.
S80 T6 : Best car ever
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dan heeft mijn airco een beurtje nodig, hij doet het altijd...... even kijken wat het gaat kosten.
Af en toe ruik ik ook iets mufs, dacht dat ik het was hahaha!
Thanks!
Af en toe ruik ik ook iets mufs, dacht dat ik het was hahaha!
Thanks!
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
-
Draadjelos
- 1st Gear member
heey mijn rechterzijde is oo kwarmer dan links en de prestaties van de airco vind ik ook matig, kunnen die kleppen afgesteld bijgesteld oid worden, dat zuigende (decompressie) geluid heb ik ook altijd...is het koudemiddel dan (bijna) op.
Hoe check je een condensor makkelijk op lekkage?
S60 D5 2002
Hoe check je een condensor makkelijk op lekkage?
S60 D5 2002
Draadjelos tegen zijn S60 D5 Edition 2002:
";als jij nou eens wat minder vaak kapot gaat, hou ik eindelijk wat geld over en krijg je misschien een keer een leuke accesoire ingebouwd";
";als jij nou eens wat minder vaak kapot gaat, hou ik eindelijk wat geld over en krijg je misschien een keer een leuke accesoire ingebouwd";
-
Cor M
- 2nd Gear member
Allereerst wordt er bij het vullen (ten minste als dat goed gedaan wordt) gekeken of het systeem na het vullen op druk blijft. Dit wordt gedaan met stikstof. In mijn geval was sprake van drukverlies :-x
Ik weet niet of het gemakkelijk is vanwege de bereikbaarheid, maar het testen van een condensor op lekkage gebeurt door het A/C systeem af te vullen met stikstof en vervolgens met zeepsop of iets dergelijks controleren op lekkage. Zo heb ze het in ieder geval bij mij gedaan.
Moet nog steeds de condensor vervangen. Nou maar hopen dat de pomp, door het niet gebruiken, naar z'n grootje gaat. Weet iemand trouwens nog een voordelig adres voor een condensor van een S80 2.5T van 2005?
Ik weet niet of het gemakkelijk is vanwege de bereikbaarheid, maar het testen van een condensor op lekkage gebeurt door het A/C systeem af te vullen met stikstof en vervolgens met zeepsop of iets dergelijks controleren op lekkage. Zo heb ze het in ieder geval bij mij gedaan.
Moet nog steeds de condensor vervangen. Nou maar hopen dat de pomp, door het niet gebruiken, naar z'n grootje gaat. Weet iemand trouwens nog een voordelig adres voor een condensor van een S80 2.5T van 2005?
-
Draadjelos
- 1st Gear member
ik kan het nniet laten, waarom hoop je dat haha
Nou maar hopen dat de pomp, door het niet gebruiken, naar z'n grootje gaat.
maar anyhow thanks voor de info
Nou maar hopen dat de pomp, door het niet gebruiken, naar z'n grootje gaat.
maar anyhow thanks voor de info
Draadjelos tegen zijn S60 D5 Edition 2002:
-
Cor M
- 2nd Gear member
Ik zal vanaf nu elk te posten bericht goed op fouten beoordelen voordat ik op de button "verstuur" druk. Gelukkig begrijp je dat ik niet hoop dat de pomp kapot is of gaat.
Wat ik je nog wil meegeven is dat je er voor moet waken dat men het A/C systeem niet domweg met een koudemiddel vult zonder te kijken of er in lek in het systeem aanwezig is.
Wat ik je nog wil meegeven is dat je er voor moet waken dat men het A/C systeem niet domweg met een koudemiddel vult zonder te kijken of er in lek in het systeem aanwezig is.
- toppertje
- 6th Gear member
met zeepsop?Cor M schreef:Allereerst wordt er bij het vullen (ten minste als dat goed gedaan wordt) gekeken of het systeem na het vullen op druk blijft. Dit wordt gedaan met stikstof. In mijn geval was sprake van drukverlies :-x
normaal wordt er fluor aan het koedemiddel toegevoegd,zodat met een
neon lamp evt. lekkages opgespoord kunnen worden
geen glans zonder wrijving
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
een airco testen op lekkage doe je niet met zeepsop,het systeem leeghalen en afpersen met de airco machine.
Bij het opnieuw afvullen wordt er een beetje fluor bijgevoegd om lekkages op te kunnen sporen,dit door middel van een speciale lamp.
Bij het opnieuw afvullen wordt er een beetje fluor bijgevoegd om lekkages op te kunnen sporen,dit door middel van een speciale lamp.
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Heb mijn airco laten doen! ze halen hem leeg daarna volgt er een vacuum test en een druk test. Als dit goed is vullen ze hem weer. Pas als er een lek is en ze kunnen hem niet localiseren gaan ze met fluor aan het werk.
Gelukkig was bij mij alles goed, maar het was wel nodig. Er zat nog maar 275 gram in en er is 1000 gram terug gegaan. Olie van de compressor word automatische weer aangevult.
Zuigende geluiden zijn nu weg waar ik eerder last van had.
Gelukkig was bij mij alles goed, maar het was wel nodig. Er zat nog maar 275 gram in en er is 1000 gram terug gegaan. Olie van de compressor word automatische weer aangevult.
Zuigende geluiden zijn nu weg waar ik eerder last van had.
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Sinds vandaag een nieuwe aircopomp en toebehoren; nog steeds even witte sneeuw af en toe. Zou het fannetje vastvriezen ofzo?? Erg vaag...
Edit: 31e grote beurt; men checkt dan de anti-ijs-sensor op werking. Mogelijk dat dit het probleem oplost. Jullie gaan het horen!
Edit: 31e grote beurt; men checkt dan de anti-ijs-sensor op werking. Mogelijk dat dit het probleem oplost. Jullie gaan het horen!
-
stingray5
- 1st Gear member
Om terug te keren naar deze vraag:denkweb schreef:Teneinde alle bekende aircostoringen in kaart te brengen zou ik iedere S80 rijder willen vragen om zijn of haar airco problemen hier te melden (geen oplossingen plaatsen in dit topic, uitsluitende de kwalen).
Op deze manier kunnen we structurele problemen constateren en hiervoor de oplossingen gaan plaatsen!
Mijn S80 nov 2002 had dit jaar voor het eerst probleempjes met de airco. Deze onstonden bij de tolpoortjes in Frankrijk. Je staat dan enige tijd stil, de motor loopt stationair en af en toe rijd je een paar meter. Op een gegeven moment merkten we dat het warmer begon te worden en de uitgeblazen lucht uit de roosters niet meer koud was. Ook na het verlaten van de tolpoort, op de snelweg kwam de airco niet meer tot leven. Wel toen we bij de eerstvolgende 'aire' even stopten om de boel te inspecteren: motor uit, opnieuw staren, en daar was ie weer!. Dit nog ean paar keer meegemaakt. Op de terugweg was het minder warm (buiten, zo'n 22 graden). Toen geen last meer gehad.
Bij een recente inpectie met de OBD gaf deze foutmeldingen aan mbt de "luchtkwaliteitsensor". Kan dat een/de oorzaak zijn?
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dit lijkt bij het 'witte rook'-verhaal ook te gebeuren. Het wordt warmer. Als je dan de knop een zwiep geeft dan komt er een witte ijs-waas naar binnen.
De 31e staat de auto voor een beurt; zal er eens naar vragen + de genoemde sensor en anti-ijs-sensor na laten lopen.
De 31e staat de auto voor een beurt; zal er eens naar vragen + de genoemde sensor en anti-ijs-sensor na laten lopen.