Hoe goed is RTI tov TomTom/Navigon?

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Mike Philippens
3rd Gear member

Aangezien mijn huidige leasekreng bijna 'op' is, denk ik aan een terugkeer naar Volvo (jaren geleden een S40 gereden) en wel een C30. Ik denk dat ik er ook al uit ben welke opties ik ga nemen. Struikelblok is nog de navigatie. Op zich kan ik nu goed uit de voeten met mijn PDA/Foon met TomTom of Navigon, maar ingebouwde navigatie heeft ook zo zijn voordelen.

Vooral het systeem dat Volvo heeft, met dat breedbeeldscherm dat uit het dashboard plopt vind ik erg mooi. RTI dus. Grote vraag is natuurlijk hoe goed dat systeem is. Zijn er mensen die met TomTom/Navigon én dit systeem ervaring hebben?

Mijn beperkte ervaring met navigatiesystemen dat in bepaalde auto's is ingebouwd is namelijk dat het niet altijd even geweldig is. En ik merk dat TomTom niet voor niets marktleider is: routeplanning is snel en correct. Zelden wordt ik 'om' gestuurd. Andere systemen hebben nog al eens de neiging om onhandige wegen te kiezen. Ook qua mogelijkheden zijn de verschillen groot.

Dus: is het de moeite waard om zo'n toch wel duur systeem te kiezen, of kan ik beter het geld in leren bekleding steken... ;)
NLMEERC
1st Gear member

Ik rijd sinds 2 maanden een V70 met navigatie (MY2009). Hiervoor had ik een Toyota Avensis met pijl navigatie.
Navigatie van Volvo is mooi maar ik vind dat het iets te veel fouten bevat. Zo kon de Toyota moeiteloos de weg naar mijn huis vinden terwijl ik met Volvo 8km moet omrijden
Volvo heeft nog steeds een bezine station die minimaal 15 jaar weg is op de kaart staan, Toyota hade deze niet (kaarten van 2004)
Verder vind ik de 3 DVD systeem erg omslagtig. Alle andere automerken doen het volgens mij met 1 DVD.
Volvo V70 D4 Nordic Plus Geartronic + Achteruit rij camera+Family Line
Volvo V70 2.0D LE - Stotterbak, geen oplossing voor gevonden
Toyota Avensis 2.2D Executive - Betrouwbaar maar geen emotie
Rover 75 2.0D - Wat een drama queen was dit zeg..
Rover 620 2.0D - 130000 km in 3 jaar
Nissan Sunny 1.6 - Veilige keuze na de GTI
Golf 1 GTI - Je moet maar van houden, had een 10cm diameter uitlaat
Fiat Uno 900cc (eerste auto) - Op VWO 6 ging ik met deze auto naar school
Max
7th Gear member

Mike Philippens schreef:Zijn er mensen die met TomTom/Navigon én dit systeem ervaring hebben?
Sinds dat ik een volvo met RTI heb, gebruik de TomTom niet meer en ook mijn PDA niet.
Mike Philippens schreef:En ik merk dat TomTom niet voor niets marktleider is: routeplanning is snel en correct. Zelden wordt ik 'om' gestuurd. Andere systemen hebben nog al eens de neiging om onhandige wegen te kiezen. Ook qua mogelijkheden zijn de verschillen groot.
Ik heb ze allebei een tijdje naast elkaar gebruikt en slechts incidenteel was er een verschil. Een voordeel bij de RTI is dat je ook meteen TMC hebt (die in de praktijk zeer goed werkt), bij de TT moet je dat er extra bijkopen.

Grootste nadeel van de RTI is dat er geen rijsnelheid in beeld gebracht wordt.
Daarnaast zit er geen geplande aankomsttijd bij. Wel reistijd, dus als je een beetje kan hoofdrekenen lukt dat wel.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gideon_XC90
5th Gear member

He Max,

de rijsnelheid kun je toch recht voor je aflezen, is even zoeken naar de afwijking van de teller maar daarna niks mis mee toch!

Mike,

Het oog wil natuurlijk ook wat, daarnaast is het wel een mooie optie mocht je hem ooit weer kwijt willen.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Max
7th Gear member

V70_Bifuel schreef:de rijsnelheid kun je toch recht voor je aflezen, is even zoeken naar de afwijking van de teller maar daarna niks mis mee toch!
Dat heb ik al moeten ervaren. De teller van de S80 wijkte nogal af, van de XC70 nauwelijks. Het rijden met de gebruikelijke marge (van de S80) heeft mijn vrouw helaas 2 prenten opgeleverd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Johan
5th Gear member

In het begin, na 5 jaar TT moest ik wel wennen maar alle plussen en minnen opgeteld ben ik meer tevreden over het RTI systeem.
Met name de TMC is perfect in vergelijking met TT. Ook de splitscreen mogelijkheid is erg handig.
Ik heb altijd een straal van 50 km om de auto heen op de linker schermhelft zodat zelfs als je geen route hebt ingepland je toch kan zien waar de problemen zijn. Per incident kan je dit aanklikken en je krijgt dan ter zake doende en heldere informatie.
Ik vindt hoe goed het ene of het andere systeem is v.w.b. de correcte route niet zo heel belangrijk. Je plant een route krijgt de reistijd en weet dan hoe laat je aankomt zodat je hiermee ook voorbereid op weg kan.

Het niet weergeven van de snelheid vindt ik overbodig. Ik heb zo'n metertje naast mijn toerenteller en daar kijk ik altijd op. ;-)

Uiteraard ook handig; Mooi weggewerkt en prima geintegreerd met het audio systeem.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Carel
2nd Gear member

Reimerink schreef:Daarnaast zit er geen geplande aankomsttijd bij. Wel reistijd, dus als je een beetje kan hoofdrekenen lukt dat wel.
In plaats van de reistijd kan de aankomsttijd (ETA) worden weergegeven. Je kunt dat zelf via het menu instellen.
Volvo C70 Tourer 2.4i geartronic Magic blue pearl (juni 2009)
Volvo C70 2.4 momentum geartronic Zilvergrijs (januari 2007)
Johan
5th Gear member

Niet met mijn RTI. In de S60 zit nog de vorige generatie zelfs in MY09.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

jeroen cc70
2nd Gear member

Heb je deze optie al overwogen:

Een after-market navi systeem van VDO-Dayton, maar wel met vast DVD computer, heel europa op DVD. onder de stoel of in de kofferbak, groot scherm, split window, TMC, etc. Koop je tweedehands (zelfs vaak nieuw in een doos!) op bijv. marktplaats voor een paar honderd. Kostte nieuw ooit wel rond de € 5K. Zoek op VDO-Dayton MS 5500 of 5700 bijv. Koop nieuwe software (supercode om vrij te schakelen bij www.navco.nl. Voordeel is als je least dat het van jou is en blijft en je hebt een super systeem. Heb mijn systeem ooit in een lease A4 gehad en nu in de prive XC70 gebouwt. Werkt echt perfect. Voordeel tov TomTom is dat vanwege pulse aansluiting het systeem veel nauwkeuriger is, sneller opstart, sneller sattelliten vind vanwege geheugen etc. Ik heb wel eens met TT gereden en vind het helemaal niks, traag, geen kaart met files etc. Ik wil alleen maar EXW of VDO.

Succes!
XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
Daneel
3rd Gear member

Voordelen RTI: TMC (groot voordeel) / niet lopen slepen met schermen of computertjes / makkelijke stuurbediening (als je het eenmaal gewend bent) / met een inruilactie zijn de kaart-DVD's relatief goedkoop!
Nadelen RTI: TMC is vaak erg traag cq laat en sta je al in de file / navigatiemodel is geschreven door een analfabeet (snelste route is heel vaak niet de snelste route, maar bevat de meeste snelwegkilometers) / alternatieve routes (a.g.v. TMC meldingen) moeten over snelweg lopen, terwijl vaak de afrit af, over de provinciale weg en na 2 afritten de snelweg weer op, heel veel tijd bespaart / DVD-shuffelen is erg onhandig en onprettig.

Voordelen TT: Goedkoop, mee te nemen om in een vreemde stad je auto weer terug te kunnen vinden / Touchscreen! / vaak nieuwe kaarten enne zei ik al dat TT goedkoop was?
Nadelen TT: Mijn systeem vind pas laat een juiste plaatsbepaling o.b.v. GPS / plaatsbepaling is niet helemaal exact / geen TMC (voor mijn systeem) / "neem mij mee" staat op de auto geschreven als je hem ergens parkeert

Voor deze systemen had ik een Kenwood DV2200 met een los scherm (beide zijn nu nog in gebruik bij mijn ouders). Door het losse scherm was het niet helemaal handig, maar dat systeem navigeerde als de beste! Altijd -echt- de snelste route (zo kwam je nog eens ergens), altijd nuttige alternatieve routes waarbij de provinciale wegen niet geschuwd werden en heel Europa op één DVD... Alleen is de laatste jaren geen nieuw kaartmateriaal uitgebracht. Jammer.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Johan
5th Gear member

Volgens mij hoef je helemaal niet zo vaak DVD's te wisselen.
Op iedere DVD staan alle wegen van Europa. Er is daarnaast ook veel overlap.
De speciefike DVD's bevatten alleen de POI's voor de landen die daar op genoemd zijn.

blomme.arch
2nd Gear member

Wij hebben RTI in de XC90 en Tom Tom in de C30.
TomTom is leuk, bevat heel wat gadgets, mogelijkheden om zelf zaken op te laden, flitscamera-posities,... kortom, veel toeters en bellen. Werkt bovendien aardig. Wij hebben hem eigenlijk gekocht om met een huurcamper op stap te gaan (inladen van POI's en vooraf uitgestippelde routes).
RTI werkt m.i. veel stabieler en is puur, een navigatiesysteem tout court. Heb al overal mee rondgereden en nog nooit in de problemen gekomen. TMC werkt prima, als die ook up-to-date wordt verspreid. Persoonlijk vind ik de dual-screenmode super handig.
Je hoeft je ook geen zorgen te maken voor diefstal.
Het enige wat ik zou kunnen missen is de aanpasbaarheid (inladen routes, poi's,...).
Zowel de RTI als de TomTom hebben fouten in de database zoals omgekeerde éénrichtingsstraten, snelheidsbeperkingen,...
Volgende week rijd ik met de nieuwe XC60, eveneens met RTI, maar de vernieuwde versie. Ben benieuwd naar de grote verschillen...
VW California 180 pk DSG7 4/2015 - Toffeebrown
XC60 D5 205 pk GT 7/2009 - Savile Grey - Full Option
C30 1.6D man. 3/2007 - Electric Silver - Summum
XC90 D5 185 pk GT 11/2005 - Black Sapphire - Full Option incl. Inscription Interior
XC90 D5 163 pk GT 9/2004 - Black Sapphire - Full Option / Total Loss (hagel)
S80 2.4 benz. autom. 2000
Mike Philippens
3rd Gear member

Zooo...veel reacties. Wat ik uit de antwoorden filter is dat het niet perfect is, maar niet heel slecht en vooral handig omdat het ingebouwd zit. En natuurlijk de TMC. Last but not least: mooi!

Ik heb nu een telefoon/pda (zo'n HTC ding, straks iPhone 3Gs) met TomTom en ik heb daar ook Navigon bij gezet om te testen. Niet zo'n enorm scherm dus, maar wél iets dat ik toch al bij me heb (telefoon) dus het is niet zeulen enzo. Alleen moet je wel weer zo'n houdertje ergens monteren en dat is niet altijd even mooi.

Dus ik zou op zich wel zo'n ingebouwde navi willen, maar ik ga me gruwelijk ergeren als ie me steeds om laat rijden of als het systeem onhandig werkt. Op zich vind ik dat TMC ook niet een enorme must, want Nederland heeft niet een dermate uitgebreid wegennet dat je makkelijk een andere weg kan nemen. Uiteindelijk ben je dan toch nog even lang onderweg. Dat is tenminste mijn ervaring.

Andere optie is het losse Garmin systeem. Is voor de lease een tientje per maand goedkoper en dan krijg ik er leer bij (business line tov professional line). Garmin is van bekend dat het goed is, heeft ook TMC. Nadeel is dat het steeds erop geklikt moet worden en er een beetje gammel uit ziet.

Ik ga zaterdag wel even bij de dealer kijken. Zien wat ze te zeggen hebben... Ik ben nl ook benieuwd hoe (en of) ik een iPhone via BT kan bedienen en de telefoonnummers kan zien op een van de vele schermen in de auto.
Afbeelding
Daneel
3rd Gear member

@VolvoPa: Ik weet niet welke DVD je gebruikt, maar als ik de 3e DVD van de nieuwe set in het systeem schuif, zie ik geen wegen in NL en kan ik ook niet navigeren in NL (NL staat er dan trouwens behoorlijk misvormt op).
Maar het is wel waar dat elk land op meer dan 1 DVD voorkomt, om zo iets meer navigatie mogelijk is, zonder van schijf te wisselen. Daardoor hoeven wij maar 2x te wisselen (1x op de heenweg en 1x op de terugweg van Kroatië), maar met een volle kofferruimte vind ik het toch niet makkelijk.
Het betekent trouwens niet, dat ik mijn RTI voor een TomTom zou omruilen.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Johan
5th Gear member

@Daneel

OK. Mijn reactie is gebaseerd op wat mijn dealer mij ooit heeft verteld. Ik heb het zelf idd niet geprobeerd maar gewoon hem gepapagaaid.
Weer iets geleerd ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”