Beste leden van dit forum,
Ik ben sinds enige tijd de trotse bezitter van een knalrode 440 uit 1995 met nog geen 2 ton op de teller. De auto rijdt echt heerlijk maar heeft één naar trekje; hij hobbelt en trilt bij hogere snelheden. Nu hoor ik iedereen denken; balanceer dat ding dan uit! Dat heb ik meerdere malen laten doen (1x bij een kleine beurt en onlangs bij een APK). Zonder noemenswaardig resultaat. Volgens mij heb ik last van een kromme velg o.i.d. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand hier een adres waar ik dit goedkoop kan laten oplossen (ik heb helaas niet zo groot budget en nieuwe velgen/banden is meteen zo'n grote investering) Of is er iemand hier op dit forum die mij misschien kan helpen?
Ik hoor graag jullie reacties!
Groeten Leon (Overijssel)
auto rijdt hobbelig
- Iroll
- 6th Gear member
Als je de wielen hebt laten balanceren was de hoogte slag eruit gekomen. Je kan eventueel proberen om de wielen omtewisselen, achter voor zetten en andersom. Het zou ook kunnen komen door versleten draagarm rubbers. Dat had eruit moeten komen bij de apk, maar ze zien wel meer wat over het hoofd bij de apk.
-
- 1st Gear member
Degene die de banden gebalanceerd heeft zei dat de banden "excentrisch" waren er zat een afwijking in. Volgens hem lag het dus aan de banden, maar ik heb de achterbanden al eerder vervangen omdat deze zeer slecht waren. Met de 1e set banden had ik precies hetzelfde probleem vandaar dat ik dus aan een kromme velg denk. Is dit een reële gedachte?
Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen op een vrij goedkope manier? Weet iemand een adres waar ik dit kan laten doen?
@ Iroll Hoe kom ik er nou achter of het aan de velgen ligt of aan de draagarm rubbers?
Groeten Léon
Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen op een vrij goedkope manier? Weet iemand een adres waar ik dit kan laten doen?
@ Iroll Hoe kom ik er nou achter of het aan de velgen ligt of aan de draagarm rubbers?
Groeten Léon
-
- 2nd Gear member
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb het eerder meegemaakt met mijn BMW. Het probleem was toen WEL een velg.
Daar zaten 2 soorten slagen in. Een hoogteslag (dat is zeg maar een deuk in het velgbed.)
Maar er zat ook een slag in het hart van de velg. Als je bijv. de 6-spaaks velgen hebt (ik weet niet hoe die heten, maar ik heb ze ook), is bijv. 1 spaak verbogen. Dit is meestal niet zomaar te zien en dit probleem is er met balanceren NIET uit te krijgen...
Als ik zo naar mijn velg kijk, heb ik nu hetzelfde probleem weer.
Het kan gekomen zijn doordat een vorige eigenaar eens op een stoeprand of iets dergelijks is geknalt door een bijv. slippartijtje.
Ik heb het eerder meegemaakt met mijn BMW. Het probleem was toen WEL een velg.
Daar zaten 2 soorten slagen in. Een hoogteslag (dat is zeg maar een deuk in het velgbed.)
Maar er zat ook een slag in het hart van de velg. Als je bijv. de 6-spaaks velgen hebt (ik weet niet hoe die heten, maar ik heb ze ook), is bijv. 1 spaak verbogen. Dit is meestal niet zomaar te zien en dit probleem is er met balanceren NIET uit te krijgen...
Als ik zo naar mijn velg kijk, heb ik nu hetzelfde probleem weer.
Het kan gekomen zijn doordat een vorige eigenaar eens op een stoeprand of iets dergelijks is geknalt door een bijv. slippartijtje.
-
- 1st Gear member
Hoi Roderic,
Dus mijn vermoedens zijn waarschijnlijk terecht. Wat is een goedkope en goede oplossing hiervoor? Ik zit met een krap budget hiervoor. Ik doe al een tijdje een oproep voor een goedkope plek waar ik hiervoor terecht kan maar ik krijg hier helaas geen respons op.
Heeft iemand hier ervaring mee? kent iemand, iemand die dit kan/wil doen voor hobby o.id.?
Alvast bedankt,
Leon
Dus mijn vermoedens zijn waarschijnlijk terecht. Wat is een goedkope en goede oplossing hiervoor? Ik zit met een krap budget hiervoor. Ik doe al een tijdje een oproep voor een goedkope plek waar ik hiervoor terecht kan maar ik krijg hier helaas geen respons op.
Heeft iemand hier ervaring mee? kent iemand, iemand die dit kan/wil doen voor hobby o.id.?
Alvast bedankt,
Leon
-
- 5th Gear member
De goedkoopste oplossing is even andere velgen (of 1 voor 1 ) monteren van een andere volvo 440 en kijken of het verdwijnt. Daarna gewoon via marktplaats of sloper andere velgen op de koptikken.
Je zou ook met het reservewiel dieze proef kunnen uitvoeren.
(thuiskomers mogen niet hard, dus even opletten als het probleem zich bij "hogere" snelheden voordoet)
Je zou ook met het reservewiel dieze proef kunnen uitvoeren.
(thuiskomers mogen niet hard, dus even opletten als het probleem zich bij "hogere" snelheden voordoet)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
Leon,Leon S. schreef:Hoi Roderic,
Alvast bedankt,
Leon
Je vermoedens kunnen terecht zijn. Helaas kan een velg waar het hart van krom is, niet gerepareerd worden. Een hoogteslag kan wel gerepareerd worden...
Goedkoopste manier is zoals hierboven is beschreven. Mijn beurs is momenteel ook heel krap... Ik weet niet welk type velg je hebt, maar als je dezelfde hebt als ik, wellicht samen een setje op de kop zien te tikken??
-
- 1st Gear member
Hoi Roderic,
Ik zou niet weten wat voor velgen ik onder mijn auto heb zitten. Volgens de autoweek site heeft een Volvo 440 1.8i uit 1995 deze bandenmaat:
175/65TR14. Dit zou betekenen dat ik 14" velgen onder mijn auto zou hebben. Ik heb geen spaken maar andere velgen. Zou toch wel leuk zijn als alle 4 de velgen hetzelfde zouden zijn
Groeten Leon
Ik zou niet weten wat voor velgen ik onder mijn auto heb zitten. Volgens de autoweek site heeft een Volvo 440 1.8i uit 1995 deze bandenmaat:
175/65TR14. Dit zou betekenen dat ik 14" velgen onder mijn auto zou hebben. Ik heb geen spaken maar andere velgen. Zou toch wel leuk zijn als alle 4 de velgen hetzelfde zouden zijn
Groeten Leon
-
- 7th Gear member
185/65/14 kan er ook onder zittenbij de latere types
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Volgens mij zijn veel lm velgen (iig cetus en pictor etc.) van de latere types ook in 15" geleverd.
Terug ontopic, ik vermoed dat er beter een paar tientjes geïnvesteerd kunnen worden bij de /betere/ bandenboer om de velgen stuk voor stuk even na te laten kijken. Dan weet je hopelijk direct of het aan je banden/velgen ligt of dat het iets aan je auto moet zijn.
Terug ontopic, ik vermoed dat er beter een paar tientjes geïnvesteerd kunnen worden bij de /betere/ bandenboer om de velgen stuk voor stuk even na te laten kijken. Dan weet je hopelijk direct of het aan je banden/velgen ligt of dat het iets aan je auto moet zijn.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 2nd Gear member
Hey allemaal,
Dit probleem heb ik ook.
Maar bij mij kan het niet aan mn banden/velgen liggen.
Want met mijn winterbanden op stalen velg had ik dit ook.
De draagarm rubbers zijn recent gecontroleerd en goed bevonden.
Zou het dan misschien zijn dat ik de auto uit zou moeten lijnen?
Dit probleem heb ik ook.
Maar bij mij kan het niet aan mn banden/velgen liggen.
Want met mijn winterbanden op stalen velg had ik dit ook.
De draagarm rubbers zijn recent gecontroleerd en goed bevonden.
Zou het dan misschien zijn dat ik de auto uit zou moeten lijnen?
-
- 2nd Gear member
Ik zou dan inderdaad eens een rondje laten uitlijnen... 
-
- 2nd Gear member
Na vanmorgen een lekke band te hebben gehad en dan wel de band waarvan ik al het vermoeden had dat die niet goed was, rijd ik nu met mijn reservewiel.
Problemen zijn opgelost.
Problemen zijn opgelost.