Ik heb sinds een paar weken een bijzonder geluidje in mijn dashboard. Het klinkt alsof er een kaboutertje met een typemachine bezig is. Het geluid is heel zacht en het getik onregelmatig. Ik kan ook niet voorspellen of het voor zal komen.
Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met de airco oid maar ik kan er geen pijl op trekken. Als ik de motor uitzet maar de auto nog op contact staat blijft het geluid zich aanhouden. haal ik de sleutel eruit en zet hem op contact dan blijft het geluid weg.
Nu ik erover nadenk klinkt het een beetje alsof er een relais klappert.
Bijgaand het geluid, een beetje zachtjes maar welduidelijk hoorbaar.
Heeft er iemand een idee???
Raadsel
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Als je de ventilator van je kachel harder laat blazen wordt het dan erger? Zoja dan is je kachelmotor stuk
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Temperatuurdetectie-ventilatortje misschien?
Bij de SAAB van mijn pa met ACC zit er een roostertje in het dashboard, van 2bij 2 cm, met daarin een ventilatortje van mini-formaat, die lucht aanzuigt uit de auto, om vervolgens te checken of de ingestelde temperatuur bereikt is.
Dingetje draait niet zo heel hard, als er iets tussen zit, gaat ie ratelen.
De airco ventilatoren werken ook met contact aan (maar motor uit) alleen werkt de pomp natuurlijk niet, dus koelen doet ie ook niet.
Alleen, de frequentie en toon van het geluid lijken me daarmee niet te passen.
Klinkt een beetje als een op hol geslagen gordelverklikker?
Kun je de relais niet toegankelijk maken en je hand een voor een op de relais leggen, om te voelen welke er tikt?
Dan weet je of het een relais is, of niet, toch?
Bij de SAAB van mijn pa met ACC zit er een roostertje in het dashboard, van 2bij 2 cm, met daarin een ventilatortje van mini-formaat, die lucht aanzuigt uit de auto, om vervolgens te checken of de ingestelde temperatuur bereikt is.
Dingetje draait niet zo heel hard, als er iets tussen zit, gaat ie ratelen.
De airco ventilatoren werken ook met contact aan (maar motor uit) alleen werkt de pomp natuurlijk niet, dus koelen doet ie ook niet.
Alleen, de frequentie en toon van het geluid lijken me daarmee niet te passen.
Klinkt een beetje als een op hol geslagen gordelverklikker?
Kun je de relais niet toegankelijk maken en je hand een voor een op de relais leggen, om te voelen welke er tikt?
Dan weet je of het een relais is, of niet, toch?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09.06.2009 - 11:06
Er knipperen verder geen lampjes op het dashboard wat misschien wel zou kunnen als de gordelverklikker rammelt.
Ik heb geen idee waar er relais zitten in het dashboard. Misschien kan ik de radio eruit trekken en eens kijken of het geluid dan beter te traceren is. Vanavond eens testen.
Dank voor meedenken iig
Ik heb geen idee waar er relais zitten in het dashboard. Misschien kan ik de radio eruit trekken en eens kijken of het geluid dan beter te traceren is. Vanavond eens testen.
Dank voor meedenken iig
V70 1998 350k
BMW R1100RT 1998 128k
Alto 1998 55k
BMW R1100RT 1998 128k
Alto 1998 55k
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je de schopplaat aan de bestuurderskant (die plaat boven je schenen, zeg maar) weghaalt, moet je ze kunnen zien zitten.Qwek schreef: Ik heb geen idee waar er relais zitten in het dashboard.
De rest zit linksvoor, bij de veerpoot onder de motorkap.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2