440 aanschaf

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Tiesseke
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.06.2009 - 14:37

Hallo volvo kenners,

ik ben nieuw op deze site en als oud ford rijder had ik een vraag. Ik wil heel graag een volvo 440 1.6 uit 95 tot 97 kopen, om redenen die ik jullie natuurlijk hoef te uit te leggen.
Ben echter niet zo goed bekend met deze auto. om deze reden zou ik graag advies willen, over waar op te letten bij de aanschaf. Ik zoek geen turbo, want wat er niet inzit kan ook niet kapot en zo`n hardrijder ben ik nou ook weer niet.
Ik zou graag willen weten of ik moet letten op bepaalde uitvoeringen of standaard problemen waar ik een oog op zou moeten houden.

alvast bedankt voor het advies

heb vast nog veel meer vragen dus tot dan.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Hier is een lijstje.
440 turbo ergens op het forum schreef:Let bij aankoop op:

- Juistheid km-stand (is voor €2,- na te kijken op NAP-site (werkt prima).
- Slijtageplekken interieur
- Is de motor wel echt koud?
- laat de motor na proefritje stationiar draaien totdat koel-fan inslaat (houd temp goed in de gaten)
- Haal de peilstok er ens uit en kijk naar oliepeil en kleur
- bekijk de kleur van de koelvloeistof in het reservoir
- bekijk de banden goed (sommige beunhazen leggen er voor de verkoop snel 4 verschillende banden op die nog net verkoopbaar tonen).
- controleer ALLE elektronica
- Bekijk de hendel om de motorkap van binnen te openen goed, zit hier bijv smeer aan (=recente reparatie) en is deze zichtbaar vaak geopend?
- Til het vloermatje van de bestuurderzijde even op en kijk naar slijtageplekken (ik heb er gezien waarbij onder het gaspedaal een gat zat tot op het chassis)
- Controleer tijdens de proefrit het sturen en let op of de wagen netjes terugstuurt en rechtdoor gaat.
- test de remmen, de vering, uitlaat
- zet de wagen met 40km/u in zn vijf, laat de koppeling snel los en geef gas (de auto hoort nu te stotteren en ''dood'' te vallen)
- Let op de onderhoudsgeschiedenis
- Doe je huiswerk (zoek de verkoper op op Google, check het kenteken op de RDW)
- bekijk de APK-adviespunten van de meest recentste APK
- Het stationair toerental kun je testen door de wagen (bij een lage snelheid) in bijv z'n 2 te zetten en hem dan zonder het gas aan te raken laten rollen. De wagen hoort hierbij niet te gaan stotteren.

Succes!
Let ook vooral op roest en dan in het bijzonder bij de wielkasten achter.

En vooral neem je tijd. Ik heb 2 maanden gezocht, maar daardoor heb ik uiteindelijk wel een mooi exemplaar kunnen krijgen.
Tiesseke
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.06.2009 - 14:37

Bedankt voor de tips ik zal er rekening mee houden.

gr
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

[/quote]
Let ook vooral op roest en dan in het bijzonder bij de wielkasten achter.
En vooral neem je tijd. Ik heb 2 maanden gezocht, maar daardoor heb ik uiteindelijk wel een mooi exemplaar kunnen krijgen.[/quote]

Dat is bij mij twee weken geweest en ik moet met stelligheid zeggen dat er een behoorlijk verschil kan zijn in de staat van de auto's van hetzelfde jaar.

Ik ben een ervaren oude auto's kopen en let vooral op onderhoud. "Goed onderhouden" en geen schone olie of andere onderdelen is dus niet goed onderhouden.

Deze auto is tot laatste moment goed onderhouden. Dat zie ik aan slangen, benzinefiltertje, remmen en andere verse onderdelen.

http://www.pannekeet.info/460
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Het ligt er maar net aan hoe er mee is omgegaan. Zo kan het ook geen kwaad om bij particuliere koop op de eigenaar te letten. Hoe gaat die er mee om, of hoe praat diegene erover. Ook kun je vragen of de verkoper je naar een rustige plaats wilt rijden om de auto te kunnen testen. Zo kun je gelijk bekijken hoe de verkoper er mee heeft gereden.
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Zelf heb ik de auto laten keueren bij een bevriende garage. Kwam direct punten naar boven. Heb je een positie om te onderhandelen.
Ik koop alleen als ik de verkoper vertrouw.
En de achterwilekast randen! Vroeg of laat zijn deze door geroest.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

gertvanderspek schreef: En de achterwilekast randen! Vroeg of laat zijn deze door geroest.
IK was gisteren de antenne aan het plaatste en moest daarvoor de binnenkant los halen.
Volgens mij kun je, om problemen in de toekomst te voorkomen, bij de binnenkant van de achterwielkast komen en behandelen.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Tiesseke
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.06.2009 - 14:37

Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook een vervolg vraag. Sinds ik vol trots vertel dat ik een volvo wil kopen krijg ik steeds te horen (van niet-volvo rijders) dat de onderdelen heel duur zouden zijn. Is dit waar? Ik zit namelijk vast aan een vrij bescheiden budget per jaar. Ben niet geheel onhandig in het zelf werken aan auto`s, maar kan ook zeker niet zeggen dat ik ervaren ben.

gr
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Nee, ik vind van niet. Ik heb 2 jaar als student een 440 gereden en de kosten vielen opzich altijd wel mee. Ik denk dat je veel auto rijdt voor weinig geld!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”