Onze ama's zijn groot en deels opgebouwd met bouten en moeren met engelse draad. dus gooi niets weg want je weet wat ze kostenDrBumQuist schreef:Tijdens de demontage kwam ik erachter dat er nog best wat moeren en bouten in slechte staat zijn. Volgens mij gaat het allemaal om metrische maten toch? Weet iemand een webshop waar ik die eventueel kan bestellen, of een assortiment daarvan? Vind het namelijk wat onverantwoordelijk om roestige bouten terug te zetten. Heb liever nieuwe.
Bij scandar hebben ze wel e.e.a, maar vind het erg duur, drie euro per bout.
Vreemd tikkend geluid uit motor
- admiral
- 5th Gear member
-
- 2nd Gear member
Hoewel van origine meest "Engels" (Unified Course, UNC) heb ik al genoeg metrische bouten uit B20's gedraaid. De originele zijn te herkennen aan drie strepen en de letters UNC op de kop vd bout, en de draad is ietsie grover.
Metrische bouten hebben een M erop staan.
Allebei kunnen sterkteklasses zoals 8.8 erop hebben staan, of niks, kan ook nog. Eska, Kamax, BUFO, NEDUR, zijn allemaal merknamen die zowel UNC als M bouten maken.
Het liefst zou ik alle bouten in hun eigen gat terugdraaien, zelfs al zijn ze fout. Als je weer een UNC in een 'gemetriseerd' gat draait, heb je goeie kans dat de schroefdraad het dan echt begeeft.
Metrische bouten hebben een M erop staan.
Allebei kunnen sterkteklasses zoals 8.8 erop hebben staan, of niks, kan ook nog. Eska, Kamax, BUFO, NEDUR, zijn allemaal merknamen die zowel UNC als M bouten maken.
Het liefst zou ik alle bouten in hun eigen gat terugdraaien, zelfs al zijn ze fout. Als je weer een UNC in een 'gemetriseerd' gat draait, heb je goeie kans dat de schroefdraad het dan echt begeeft.
-
- 1st Gear member
Een kennis van me attendeerde me erop dat onderstaand onderdeel bij mij afgezaagd is, korter gemaakt dus. Zou iemand weten waarom dat is gedaan? Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Maar toch
Liefst alles origineel natuurlijk! Dus als iemand er nog één heeft liggen... 

- Iroll
- 6th Gear member
In de B20's van 1975 en later is alles metrisch, dus in de latere 140 kom je die veel tegen. In de Ama's en 1800's is alles echter Engelse draad op een paar uitzonderingen na. Meestal is het UNF (fijne draad) de grove draad is UNC. Op deze site kan je een assortiment van 450 UNF of UNC bouten, moeren en ringen bestellen voor €29,50. Ik vond het een goede investering, je grijpt nooit mis.
De carterventilatie op je foto is idd een stuk afgezaagd. Maakt niet uit, de oliedampen worden alleen een stuk hoger de atmosfeer in geblazen. In latere uitvoeringen worden de oliedampen meeverbrand in de motor om het milieu te sparen
De carterventilatie op je foto is idd een stuk afgezaagd. Maakt niet uit, de oliedampen worden alleen een stuk hoger de atmosfeer in geblazen. In latere uitvoeringen worden de oliedampen meeverbrand in de motor om het milieu te sparen
-
- 2nd Gear member
Ik heb twee "metrische" B20's, één uit '74 en één uit '76, te herkennen aan de 8 bouten voor het vliegwiel. Deze zijn een gevaarlijke mix van metrische en UNC bouten. Metrisch: krukaspoeliebout, de vliegwielbouten, bouten voor bevestiging koppelingshuis, bouten voor hoofdlagerschalen. UNC: de rest.
UNF wordt denk ik alleen gebruikt aan fuseekogels e.d.
UNF wordt denk ik alleen gebruikt aan fuseekogels e.d.
-
- 1st Gear member
Afgelopen twee weken hard gewerkt! Een hoop rotzooi in de motor gevonden. Alles goed schoongemaakt en vervangen waar nodig.

Alles schoongemaakt en kaal. Olie en koelwaterkanalen schoongemaakt en de boel geverft natuurlijk! Cilinderwanden rondom wat opgeschuurd, t.b.v. goede compressie. Zagen er nog zeer goed uit, niet uitgesleten.

Het lijkt wel een operatietafel
Alles wat daar ligt is netjes schoongemaakt.

Krukas er weer in.

Ouderwetsch handwerk, kleppen slijpen!

De nieuwe tandwielset, de veroorzaker van alle ellende

Na alles netjes glad te hebben geschuurd m.b.v. een glasplaat, de carterpan er weer op. (inclusief nieuwe UNC boutjes natuurlijk)

In de takel..

De aansluiting op de versnellingsbak ging niet zo heel lekker.. en dat bij dertig graden.. maar uiteindelijk toch gelukt.

Bijna klaar! De motor draait prima, morgen nog wat dingetjes afmaken.
Ben erg tevreden over het resultaat. Bedankt voor alle input hier!

Alles schoongemaakt en kaal. Olie en koelwaterkanalen schoongemaakt en de boel geverft natuurlijk! Cilinderwanden rondom wat opgeschuurd, t.b.v. goede compressie. Zagen er nog zeer goed uit, niet uitgesleten.

Het lijkt wel een operatietafel

Krukas er weer in.

Ouderwetsch handwerk, kleppen slijpen!

De nieuwe tandwielset, de veroorzaker van alle ellende

Na alles netjes glad te hebben geschuurd m.b.v. een glasplaat, de carterpan er weer op. (inclusief nieuwe UNC boutjes natuurlijk)

In de takel..

De aansluiting op de versnellingsbak ging niet zo heel lekker.. en dat bij dertig graden.. maar uiteindelijk toch gelukt.

Bijna klaar! De motor draait prima, morgen nog wat dingetjes afmaken.
Ben erg tevreden over het resultaat. Bedankt voor alle input hier!
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
heb ik ook nog niet zo lang geleden gedaan ,
maar andere kleppen enz erin ,
compressie gemeten na een tijdje en 16 bar
maar andere kleppen enz erin ,
compressie gemeten na een tijdje en 16 bar

mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Zooooo: Ik heb nog nooit meer dan 12 bar gemeten en dat was bij een zgan B18.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
de cilinderkop is 1mm afgevlakt , motor gereviseert met 2de overmaat zuigers
en 0,8 mm koppakking ertussen
ondertussen 1,2 ertussen want had enorm last van pingelen , op 11 graden ontsteking zelfs nog ,
nu op 14 geen problemen , compressie weet ik niet nu , moet ik nog eens nameten
ofwel is mijn meter compleet verkeerd
maar denk van niet want m'n oud blok had 9 bar dacht ik
en 0,8 mm koppakking ertussen
ondertussen 1,2 ertussen want had enorm last van pingelen , op 11 graden ontsteking zelfs nog ,
nu op 14 geen problemen , compressie weet ik niet nu , moet ik nog eens nameten
ofwel is mijn meter compleet verkeerd
maar denk van niet want m'n oud blok had 9 bar dacht ik
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
-
- 1st Gear member
Nee, was het wel van plan, maar zag er allemaal zeer goed uit. Heb ze voor de zekerheid nog wel even meegenomen naar Scandcar, maar die gaven aan dat vervangen zeker niet nodig was. Denk dus dat die motor eerder open heeft gelegen. Maar weet de historie niet..ferdy schreef:Heb je nieuwe zuigerveren en lagerschalen gemonteerd?