Hallo,
Onlangs is mijn einddemper kapot gegaan, wat resulteerde in een onregelmatig toerental, schokkerig rijden bij het uitrollen in versnelling. En problemen met terugschakelen naar 1 of 2.
Ik heb toen een nieuwe einddemper laten monteren, maar het onregelmatig lopen bleef hetzelfde.
Ik had een week voor het begeven van mijn uitlaat, zelf de bougies en het luchtfilter vervangen.
Toen de uitlaat werd gemonteerd, heb ik gelijk de olie laten verversen en het oliefilter laten vervangen, alsmede nog wat andere werkzaamheden.
Maar zoals ik al aangaf, bleef de motor na deze beurt nog steeds onregelmatig lopen, met alle nadelen van dien.
Toen heb ik bij het tankstation, zo'n paars flesje, met motorreiniger gekocht (Wayne's ofzo). Speciaal voor een benzine-injectie motor (zoals mijn 460 1.8i).
Dit heb ik bij de eerstvolgende tankbeurt toegevoegd aan de benzine, en heb ermee gereden.
Na zo;n 50 km liep het motorblok ineens perfect stationair. Keurig strak en constant op zo'n 900 toeren. De motor liep veel beter, zelfs het onregelmatige wat kennelijk gebruikelijk is (in stationair) was geen sprake van.
Helemaal perfect dus, en vandaag ( 3 dagen na het toeveogen van deze reiniger,) loopt de motor ineens weer te hoogtoerig. Hij loopt zo rond 1300 toeren stationair. En shokt dus ook weer bij het uitrollen in versnelling. Het gekke is echter, dat als ik m'n airco aanzet, het toerental weer iets zakt naar 1100.. ( alsnog niet ideaal)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Onregelmatig toerental
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Als eerste verwijs ik je naar de zoekfunctie, er is veel geschreven over het (zoals je zelf al zegt) gebruikelijke 'stotteren'. Zoektermen: onregelmatig, stationair, stappenmotor, stationairregelaar etc. Waar naar motortypes verwezen wordt, jij het waarschijnlijk een B18U, dan moet je alle tips over de stappenmotor die schoonmaakbaar is en een 'buisje naast de motor' is overslaan, jouw versie is dan de niet-schoonmaakbare versie die achter/onder de luchtinlaat gemonteerd zit.
Zoek ook eens op inlaatspruitstukpakking (even kijken of die lek is) en kijk of alle vier je cylinders nog wel meedoen. Kijk ook of het pedaal danwel de gaskabel niet toevallig achter een vuiltje wat blijft haken.
Over de airco, die hoort juist het toerental wat te verhogen. Het inschakelen van de compressor trekt namelijk wat harder aan de motor, waardoor het toerental omlaag gaat. Om dit te compenseren verhoogt de ECU je toerental een beetje. Daar klopt dus ook iets niet.
Succes!
Zoek ook eens op inlaatspruitstukpakking (even kijken of die lek is) en kijk of alle vier je cylinders nog wel meedoen. Kijk ook of het pedaal danwel de gaskabel niet toevallig achter een vuiltje wat blijft haken.
Over de airco, die hoort juist het toerental wat te verhogen. Het inschakelen van de compressor trekt namelijk wat harder aan de motor, waardoor het toerental omlaag gaat. Om dit te compenseren verhoogt de ECU je toerental een beetje. Daar klopt dus ook iets niet.
Succes!
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)