auto slaat af tijdens rit

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
leobak
1st Gear member

Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Zojuist draaide ik bij mij de straat in en begon het lampje van mijn 440 te branden en sloeg de motor af.
Bij het proberen te herstarten ging alleen de remlichtverklikker en het acculampje branden, maar niet starten. Uiteindelijk na een minuut of 10 startte die weer wel en kon ik hem het parkeervak in draaien.
Wat is er aan de hand en moet ik me zorgen maken?
Ik ben zelf niet zo heel erg handig met dit soort dingen en heb het ook niet zo breed dus... :(
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg,
Leon Bakker
ArjenM
3rd Gear member

Vertel eens:

Welke motor zit er in?
Welk lampje brand?

Draaide de startmotor wel of hoorde je helemaal niets?
leobak
1st Gear member

Bedankt voor je reactie.
Er zit een 1.8 benzine in en hij is handgeschakeld.Het lambda-lampje (ik dacht dat ik dat erbij had gezet, maar in de gauwigheid vergeten sorry)ging branden tijdens het rijden en toen sloeg de motor uit.
de stuurbekrachtiging leek ook niet meer te werken.
Bij het herstarten draaide de startmotor volgens mij niet, maar eerlijk gezegd zo snel niet op gelet.
Uiteindelijk na een minuut of 10 kreeg ik hem weer gestart en draaide hem maar meteen een vrij parkeervak in. Ik heb wel even mijn lucht filter bekeken er zat wel wat rommel in, die heb ik verwijderd. Kan dit een oorzaak geweest zijn? Ook kreeg ik wel eens de indruk dat het vrij lang duurde voordat de motor aansloeg.... M.a.w. de startmotor moest aardig zijn best doen. Kunnen accu en of bougies ook een oorzaak zijn?
Alvast bedankt voor je reactie.
Mvg,
Leon Bakker
ArjenM
3rd Gear member

Excuses zijn niet nodig hoor. :)

Kan het allemaal zijn. Waar ik eerst zou kijken is de vliegwielsensor. Halvemaan vormig ding dat tussen de versnellingsbak en motor zit. 2 boutjes losmaken en schoonmaken met contactspray en een tandenborstel o.i.d. Ook even de stekker die verderop zit schoonmaken. Tevens de stekkers op het gasklephuis schoonmaken.
leobak
1st Gear member

Bedankt ga ik eens proberen.... Het is toch niet zo dat m'n katalysator op zijn einde loopt ( in het boekje hadden ze het over emissieproblemen als dit lampje brand tijdens het draaien van de motor).?
Mvg,
Leon
ArjenM
3rd Gear member

Ja zou ook nog kunnen. Maar ik heb het idee dat dat lampje bij van alles gaat branden. Bij mij bij een tekort aan benzine, wat mij aan het volgende doet denken.

Benzine doorvoer meten. Maak de voorste benzine slang op het gasklephuis los. (Op het gasklephuis staat een pijltje die naar het gasklephuis wijst.) Deze stop je in een fles.

Onder het dashboardkastje zit het brandstofrelais. Je haalt die los en verbind op de stekker 30 en 87 met elkaar. Na 30 seconden moet er meer dan een halve liter in de fles zitten.
leobak
1st Gear member

Hoi,
Als ik dat de met die brandstof, moet ik dan het contact nog aanzetten of is dat niet nodig?
Domme vraag muisschien?
Ben met auto's een beetje a-technisch, maar wil alles proberen...
Mvg,
Leon
ArjenM
3rd Gear member

Is geen domme vraag. Ik heb ook alles mezelf moeten aanleren en wist in het begin ook niets.

Nee, het contact hoeft niet aan.
leobak
1st Gear member

Hoi,

Dat met die brandstof is nog niet gelukt, maar ik kreeg nog een tip van iemand.
Ik vraag me alleen af of ie klopt. Ik heb een volle accu geplaatst en toen gestart.
Motor sloeg aan tot zover oke dus...
Nu zei die persoon dat als je de plus losgooit en de motor slaat dan uit dat de dynamo dan stuk is. En je raadt het waarschijnlijk al: hij sloeg uit. Nu heb ik dit bij mijn buurman ook geprobeerd (heeft een oude nissan) en de motor bleef draaien. Dus het zou wel eens kunnen kloppen, zegt mijn gevoel...
Ik ga morgen eens op zoek naar een andere dynamo. Bij ons op de sloop staan twee stuks volvo 440. Een 90-er denk ik en een 93-er denk ik. Zit er nog verschilin tussen die dynamos of moet dat gewoon passen?
Mvg,
Leon
ArjenM
3rd Gear member

Dat wat jij hebt gedaan heb ik nooit geprobeerd omdat je daardoor de computer naar de balle kan helpen. Of de motor afslaat of niet als je de accu losmaakt, verschilt per merk. Het is volgens mij wel zo dat bij Franse motoren (Het blok is van Renault.) het vaak zo is dat hij afslaat.

Je kijkt of je dynamo in orde is door te meten. Als hij loopt moet de spanning ongeveer 14 volt zijn, mag iets lager zijn als je meer gebruikers aanzet.

Eerst meten en niet meer naar die persoon luisteren!
leobak
1st Gear member

Hmmm ik dacht dat die persoon er verstand van had. Heeft z'n eigen garagebedrijf nota bene! Zit er nog verschil tussen de dynamo's? De mijne is uit 94.
Mvg,
Leon
ArjenM
3rd Gear member

Geen idee of er verschil tussen zit, maar waarom zou je een nieuwe dynamo halen?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”