Beste mede-sleutelaars,
Het lijkt erop dat de luchtspleet van mijn airco-compressor-koppeling te groot is: de airco stopt na enkele minuten met werken. Even uitschakelen en daarna weer inschakelen werkt maar heel kort. Nameten van de speling levert ca. 0,8 mm op. Een test om te controleren of het inderdaad hieraan lag was om de meeneemschijf met draaiende motor (DOM & GEVAARLIJK) een tikje te geven, gevolg: de koppeling pakte meteen.
EDIT NA UITVOERING: Ik heb het geprobeerd, maar onderstaande handleiding is mij slecht bevallen.
Via een duits forum heb ik een handleiding gevonden incl. de beschrijving van een speciaal stuk gereedschap dat de operatie makkelijker maakt.
1) Speciaal gereedschap maken uit een stuk platstaal van 250 mm lengte en een aantal gaten erin boren. Zie onderstaande tekening.
2) Centrale bout met ringsleutel 10 losdraaien.
3) Een nieuwe zeskantbout M6x50 (groene pijl) met de hand in de vrijgekomen schroefdraad draaien.
4) Het speciaalgereedschap met 3 boutjes M5x25 (rode pijl) op de meeneemschijf schroeven. Als het goed is komt de achterkant van de M6-bout nu tegen het gereedschap (blauwe pijl).
5) Met een steeksleutel 10 (magenta pijl) de M6-bout LOSDRAAIEN.
Degene die dit geschreven heeft, heeft alles van bovenaf gedaan, maar ik weet nog niet of ik dat ook zal doen. Misschien huur ik bij de doe-het-zelf garage wel een brug, want van onderaf lijkt het me makkelijker.
Over een weekje heb ik vakantie en ga ik de klus proberen uit te voeren.
Groet,
Jan
Handleiding luchtspleet afstellen + gereedschap
Kijk dit is nu leuk.
Als je hem los hebt, wil je dan ook even wat foto's maken van de ringen en hoe je de luchtspleet meet?
Als je hem los hebt, wil je dan ook even wat foto's maken van de ringen en hoe je de luchtspleet meet?
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik snap er nu nog geen bal van, maar met de gevraagde foto's misschien wel... 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
Zoiets kon je bij de 850 ook doen, maar dan zonder die plaat. leuk dat je het even post hier.
Ik vraag me echter af of het niet handiger is de 3 M5 boutjes vast te draaien ipv de centrale M6 bout los.
Ik vraag me echter af of het niet handiger is de 3 M5 boutjes vast te draaien ipv de centrale M6 bout los.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
Tsja, dat vroeg ik me dus ook af. Met het erin draaien van de M5 boutjes beschadig je misschien iets of is het lastiger om de schijf er recht af te krijgen....?Ik vraag me echter af of het niet handiger is de 3 M5 boutjes vast te draaien ipv de centrale M6 bout los.
- stanley2401
- 1st Gear member
Ik had het zelfde probleem.
Maar heb het heel eenvoudig opgelost door met een schroevendraaier de veren iets op te lichten en een ty-rap om elke veer-ring te binden.
Hierdoor wordt de luchtspleet kleiner.
Ik ben er een half uurtje mee bezig geweest en het werk uitstekend.
Bij een airco boer laten afstellen zou het me ongeveer 200 euro kosten.
Ik ben nu niet eens 1 euro kwijt.
Maar heb het heel eenvoudig opgelost door met een schroevendraaier de veren iets op te lichten en een ty-rap om elke veer-ring te binden.
Hierdoor wordt de luchtspleet kleiner.
Ik ben er een half uurtje mee bezig geweest en het werk uitstekend.

Bij een airco boer laten afstellen zou het me ongeveer 200 euro kosten.
Ik ben nu niet eens 1 euro kwijt.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
- stanley2401
- 1st Gear member
Op de foto boven zijn de veren wel zichtbaar.
Net links boven de horizontale rode pijl, onder de 2 klinkers.
Maar ik zal morgen even een fotootje maken.
De luchtspleet hierboven vindt ik wel erg groot.
Net links boven de horizontale rode pijl, onder de 2 klinkers.
Maar ik zal morgen even een fotootje maken.
De luchtspleet hierboven vindt ik wel erg groot.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
- stanley2401
- 1st Gear member

En zo heb ik het probleem opgelost.
3 ty-raps elk onder 1 veer
Met behulp van een schroevendraaier oplichten
Ty-rap er ondrdoor halen, aanterekken en afknippen.
Ik ben zelf niet eens een half uurtje bezig geweest.
Wel moet je een beetje handig zijn om er bij te komen, maar met een beetje handigheid lukt het wel.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
- dave145
- 2nd Gear member
bedankt voor je foto's ik heb namelijk het zelfde probleem en ga proberen of het werkt wt jij heb gedaan,,, ook bij mij doet hij het niet maar als ik een tikje er tegen geef doet hij het wel,, dus het proberen waard.
mvg dave
mvg dave
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik laat het dinsdag over een week doen. Volgens de dealer 1 tot 1,5 uur. Geen idee hoe zij die luchtspleet gaan afstellen. Ik zal hier mijn bevindingen later melden.
-
- 4th Gear member
Ik denk dat je Ty-raps zo kapot gaan deze zijn van plastic en het zal daar onder wel eens warm kunnen worden.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
- stanley2401
- 1st Gear member
Ik rij per week meer dan 650km en zeker al 3000 km sinds de ty-rap oplossing.
En het werk nog steeds perfect.
In principe kan een goeie ty-rap wel tegen hitte (dus niet een uit de grabbel van de bouwmarkt) en meer dan een centrifugale kracht heeft de ty-rap niet te voorduren, het dient alleen als opvulling.
Het is een goedkope optie om te proberen, als het niet lukt kun je altijd afstellen d.m.v. ringen verwijderen.
En het werk nog steeds perfect.
In principe kan een goeie ty-rap wel tegen hitte (dus niet een uit de grabbel van de bouwmarkt) en meer dan een centrifugale kracht heeft de ty-rap niet te voorduren, het dient alleen als opvulling.
Het is een goedkope optie om te proberen, als het niet lukt kun je altijd afstellen d.m.v. ringen verwijderen.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
- dave145
- 2nd Gear member
Hoi , ik heb een iets andere magneetkoppeling dan aangegeven op de foto en kan er dus geen tyrap tussen doen, Ik heb op de 3hoeks plaat met een massiefe staaf een een vuist en klapgegeven en ook mijn pomp doet het weer,,, nu nog afwachten voor hoelang het duurt, ook dit is een tijdelijke oplossing net als de tyraps.
ps ik moet nog ff kijken hoe ik een foto kan toevoegen.
ps ik moet nog ff kijken hoe ik een foto kan toevoegen.
-
- 7th Gear member
Meestal is de spoel stuk,daar zit een onderbreking in,dus afstellen is zinloos!
-
- 3rd Gear member
Hallo allemaal,
Het is inderdaad helemaal niet zeker dat het afstellen van de luchtspleet een oplossing is voor een weigerachtige compressor, maar Baat het niet dan schaadt het niet (Mits netjes uitgevoerd natuurlijk)
De oplossing met de ty-raps staat me niet aan: ik ben bang voor onbalans en "oprekken" van de veren. Het verwijderen van een opvulring is mijns inziens de enige technisch verantwoorde oplossing om de luchtspleet te verkleinen.
Ik heb het klusje inmiddels uitgevoerd. Vergeet mijn eerdere melding over het "speciaalgereedschap", dat is technisch misschien mooier, maar is bijna ondoenlijk omdat je er gewoonweg nauwelijks met je vingers bij kunt komen en vrijwel alles op de tast moet doen. Hieronder een korte samenvatting van hoe ik het gedaan heb:
Ik wilde het klusje klaren zónder de compressor los te maken of iets dergelijks. Ik heb daarom gewerkt vanuit de wielkast, want in mijn S60 van 2001 is het klusje van bovenaf en onderaf niet te doen.
1- Auto fatsoenlijk opbokken
2- Rechter voorwiel verwijderen
3- Deel van binnenscherm losschroeven en omhoog klappen
4- Met de hand, min of meer op de tast, drie boutjes M5x25 in de driehoekige plaat draaien
5- Centrale M6-bout met ringsleutel 10 losdraaien. Deze zat bij mij nogal vast, dus heb ik m.b.v. een schroevendraaier tussen de 3 boutjes de poelie tegengehouden
6- De 3 boutjes met een steeksleutel beetje bij beetje steeds een stukje verder indraaien totdat de koppeling loskomt. Bij mij werkte dat niet zo geweldig, ik moest de koppeling nog wat loswrikken.
7- Bij het verwijderen van de koppeling goed opletten dat je de onderlegringetjes (shims) niet kwijtraakt
8- De 3 M5-boutjes verwijderen. In eerste instante zag ik helemaal geen shims! Bij nader onderzoek bleek dat ze "vastgeplakt" zaten in de bus van de koppeling
9- Toen ik ze eruit haalde bleken er 2 shims in te zitten van 0,3 en 0,8 mm (opgemeten met een gewone schuifmaat (Nonius-schaal)) Ik heb de 0,3 ring verwijderd
10- Voor zover dat mogelijk was heb ik gecontroleerd of er iets beschadigd was door het indraaien van de M5-boutjes, maar ik heb niets kunnen ontdekken.
11- Bij het terugplaatsen van de koppeling oppassen dat je de overgebleven shim niet verliest
12- Met de centrale M6-bout de koppeling weer vastzetten. Om de meedraaien van de poelie te voorkomen heb ik weer 2 M5-boutjes gebruikt.
Al met al ben ik zo'n 2 uurtjes bezig geweest. De afgelopen week ben ik op vakantie geweest in een zeer warm Zwitserland en de airco heeft werkelijk perfect gewerkt!
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groet,
Jan
Het is inderdaad helemaal niet zeker dat het afstellen van de luchtspleet een oplossing is voor een weigerachtige compressor, maar Baat het niet dan schaadt het niet (Mits netjes uitgevoerd natuurlijk)
De oplossing met de ty-raps staat me niet aan: ik ben bang voor onbalans en "oprekken" van de veren. Het verwijderen van een opvulring is mijns inziens de enige technisch verantwoorde oplossing om de luchtspleet te verkleinen.
Ik heb het klusje inmiddels uitgevoerd. Vergeet mijn eerdere melding over het "speciaalgereedschap", dat is technisch misschien mooier, maar is bijna ondoenlijk omdat je er gewoonweg nauwelijks met je vingers bij kunt komen en vrijwel alles op de tast moet doen. Hieronder een korte samenvatting van hoe ik het gedaan heb:
Ik wilde het klusje klaren zónder de compressor los te maken of iets dergelijks. Ik heb daarom gewerkt vanuit de wielkast, want in mijn S60 van 2001 is het klusje van bovenaf en onderaf niet te doen.
1- Auto fatsoenlijk opbokken
2- Rechter voorwiel verwijderen
3- Deel van binnenscherm losschroeven en omhoog klappen
4- Met de hand, min of meer op de tast, drie boutjes M5x25 in de driehoekige plaat draaien
5- Centrale M6-bout met ringsleutel 10 losdraaien. Deze zat bij mij nogal vast, dus heb ik m.b.v. een schroevendraaier tussen de 3 boutjes de poelie tegengehouden
6- De 3 boutjes met een steeksleutel beetje bij beetje steeds een stukje verder indraaien totdat de koppeling loskomt. Bij mij werkte dat niet zo geweldig, ik moest de koppeling nog wat loswrikken.
7- Bij het verwijderen van de koppeling goed opletten dat je de onderlegringetjes (shims) niet kwijtraakt
8- De 3 M5-boutjes verwijderen. In eerste instante zag ik helemaal geen shims! Bij nader onderzoek bleek dat ze "vastgeplakt" zaten in de bus van de koppeling
9- Toen ik ze eruit haalde bleken er 2 shims in te zitten van 0,3 en 0,8 mm (opgemeten met een gewone schuifmaat (Nonius-schaal)) Ik heb de 0,3 ring verwijderd
10- Voor zover dat mogelijk was heb ik gecontroleerd of er iets beschadigd was door het indraaien van de M5-boutjes, maar ik heb niets kunnen ontdekken.
11- Bij het terugplaatsen van de koppeling oppassen dat je de overgebleven shim niet verliest
12- Met de centrale M6-bout de koppeling weer vastzetten. Om de meedraaien van de poelie te voorkomen heb ik weer 2 M5-boutjes gebruikt.
Al met al ben ik zo'n 2 uurtjes bezig geweest. De afgelopen week ben ik op vakantie geweest in een zeer warm Zwitserland en de airco heeft werkelijk perfect gewerkt!
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groet,
Jan
- Oceanracer
- Geartronic member
Kosten bij de dealer inclusief bijvullen: € 210,00. Vandaag was het nog "maar" 25 graden, dus morgen ook nog maar eens testen. Maar het schokken bij inschakelen is duidelijk minder geworden en hij koelt nu ook beter. Kennelijk was ik in de loop der tijd toch wel wat koelmiddel "verloren".
Zo even een oud topic naar boven schoppen. Eén waar (wel) veel informatie in staat.
Waarom? In Frankrijk boven de 30 graden gaf ie de geest. Afgekoeld deed ie het weer.
Voor de vakantie nog bijgevuld en alles tiptop, maar heb ik niet de luchtspleet van de magneetkoppeling opgemeten. Tja.
In de vakantie wel opgemeten (ja, voelermaten zitten standaard in mijn gereedschapkist) en 0,8 mm ging er makkelijk tussen.
Alleen heb ik niet zoveel ruimte om de koppeling te verwijderen, als op de foto hierboven (ziet er ook anders uit).
Is er een topic met foto's, die laat zien hoe je dit handig bij een D5 kan doen?
Waarom? In Frankrijk boven de 30 graden gaf ie de geest. Afgekoeld deed ie het weer.
Voor de vakantie nog bijgevuld en alles tiptop, maar heb ik niet de luchtspleet van de magneetkoppeling opgemeten. Tja.
In de vakantie wel opgemeten (ja, voelermaten zitten standaard in mijn gereedschapkist) en 0,8 mm ging er makkelijk tussen.
Alleen heb ik niet zoveel ruimte om de koppeling te verwijderen, als op de foto hierboven (ziet er ook anders uit).
Is er een topic met foto's, die laat zien hoe je dit handig bij een D5 kan doen?
- Oceanracer
- Geartronic member
Rechter voorwiel en wielkuip verwijderen een optie?