ben bang dat dit niet helemaal klopt!Oceanracer schreef:Het aanpassen van het gewicht op papier van de aanhanger is alleen zinvol wanneer het aanhangergewicht anders boven het eigen gewicht uitkomt. Hiermee is te voorkomen dat BE noodzakelijk is.
Het verkopen van de caravan is ook niet noodzakelijk. Als de caravan op papier maximaal 1380 mag wegen en de auto maximaal 1320 mag trekken, zorg je er voor dat je caravan niet boven die 1320 kilogram komt. Of de caravan meer aan gewicht mag hebben, doet niet ter zake!
Dan nog even een tip: Er wordt bij controle altijd gekeken naar het asgewicht. Als je kogeldruk 75 kilo is, mag ie bij de as dus 1320 kilo wegen. In totaal (3-puntsmeting) mag je dan 1405 kilo wegen. Nog even los van de 10% regeling die veelal wordt toegepast.
Praktisch gezien is er dus helemaal niets aan de hand! Maar ik begrijp dat het je dwars zit. Het moet ook gewoon opgelost worden. Al was het alleen al voor het idee.
stel dat in jouw geschetste situatie(asdruk 1320kg+75kg kogeldruk)
de caravan op de weegbrug word gezet,dan geeft deze toch echt 1395kg aan.
dit is dus 75kg te zwaar,want:max trekgewicht is totaal gewicht