Hoe functioneert de deurslot schakelaar
-
- 3rd Gear member
Toch nog even een vraag. Ik heb een phase 1 v40, maar met een af en toe falende CV. Tevens zit er alarm en een startonderbreker op. Als je nou zo'n nieuw setje haalt, geeft dat dan geen problemen met je alarm en/of startonderbreker - en moet er dan nog software matig iets geprogrameerd worden a/d boordcomputer?
Waar zit bij mijn model de startonderbreker, in de sleutel of in dat zwarte kastje?
Waar zit bij mijn model de startonderbreker, in de sleutel of in dat zwarte kastje?
- menjo
- 7th Gear member
Waar ik hem aangesloten heb is op de draden die van het slot naar het CV kastje, je laat de auto dus "denken" dat je gewoon de sleutel omdraait. Misschien dat dit problemen geeft met het alarm dat dan niet aan gaat? Softwarematig hoef je niets aan te passen. De startonderbreker zit in de sleutel.
-
- 3rd Gear member
okay duidelijk - thxs
weet iemand toevallig of het infrarood zenders zijn? Dat schijnt dan weer van invloed te zijn op het alarm.
nou nog uitvinden hoe ik mijn sleutels kan open pielen, die zijn zo fijn dichtgesinterd....
weet iemand toevallig of het infrarood zenders zijn? Dat schijnt dan weer van invloed te zijn op het alarm.
nou nog uitvinden hoe ik mijn sleutels kan open pielen, die zijn zo fijn dichtgesinterd....
-
- 3rd Gear member
op marktplaats kwam zo'n setje klapsleutels voorbij wat mij eigenlijk aan het denken bracht om de mijn misschien geheel te vervangen voor zo'n setje. Zoals reeds gemeld laat mijn AB zwaar te wensen over en daarnaast zou ik ook wel een wat mooiere sleutel willen.
Aangezien de startonderbreker in de sleutel zit, zal ik die op de 1 of andere manier open moeten krijgen. Als het aansturen ultrasoon is, zou het overzetten/inbouwen dus geen probleem moeten zijn :roll:
Aangezien de startonderbreker in de sleutel zit, zal ik die op de 1 of andere manier open moeten krijgen. Als het aansturen ultrasoon is, zou het overzetten/inbouwen dus geen probleem moeten zijn :roll:
-
- 3rd Gear member
uh, ja en nee
het ging mij er om hoe de handzender werkt; dmv infrarood of ultrasoon?
want dat was van belang voor het al dan niet functioneren van het alarm
Daarnaast heb je id de startonderbreker (transponder) weggewerkt in de sleutel dus. Aangezien de nieuw te kopen set eentje met klapsleutels zal zijn, moet ik die startonderbreker over zetten naar de nieuwe sleutel.
het ging mij er om hoe de handzender werkt; dmv infrarood of ultrasoon?
want dat was van belang voor het al dan niet functioneren van het alarm
Daarnaast heb je id de startonderbreker (transponder) weggewerkt in de sleutel dus. Aangezien de nieuw te kopen set eentje met klapsleutels zal zijn, moet ik die startonderbreker over zetten naar de nieuwe sleutel.
-
- 3rd Gear member
Alright - de stoute (hand)schoenen aangetrokken en ben een eind weg gaan dremelen op weg naar een klapsleutel. Hierbij een klein fotoverslag.
De reserve sleutel was de klos - die heb ik tot nog toe nooit gebruikt, m.n. omdat de AB zo enorm slecht werkte. Oude situatie:

Omdat je niet precies weet waar de transponder zit moet je dus uitkijken dat je hem niet doormidden zaagt. Eerst rondom 'cutten'

Je eigenlijke sleutel zit a.h.w in een super stevige elastische huls gevangen. Het is dus echt even wrikken voordat je hem los hebt. Je houd dan een soort elastisch omhulsel over (links in beeld & echt zeer taai) en daarnaast de werkelijke sleutel en transponder die alsnog in een hard plastic omhulsel zitten:

Het metalen gedeelte kun je nu vrij eenvoudig uitnemen. Naar de transponder moet je dan nog ff VOORZICHTIG zoeken. Ik heb de rest van het harde kunststof met een stanley mesje weggeschraapt en zie daar:

En dit is waar het dan om te doen is:

Deel 2 zal volgen, zodra ik zo'n klapsleutel heb - nog ff bestellen dus. Ik kon me niet inhouden om alvast 1 sleutel open te pielen. Sorry als de foto's niet scherp genoeg zijn, ik moet het nog zonder macro doen
De reserve sleutel was de klos - die heb ik tot nog toe nooit gebruikt, m.n. omdat de AB zo enorm slecht werkte. Oude situatie:

Omdat je niet precies weet waar de transponder zit moet je dus uitkijken dat je hem niet doormidden zaagt. Eerst rondom 'cutten'

Je eigenlijke sleutel zit a.h.w in een super stevige elastische huls gevangen. Het is dus echt even wrikken voordat je hem los hebt. Je houd dan een soort elastisch omhulsel over (links in beeld & echt zeer taai) en daarnaast de werkelijke sleutel en transponder die alsnog in een hard plastic omhulsel zitten:

Het metalen gedeelte kun je nu vrij eenvoudig uitnemen. Naar de transponder moet je dan nog ff VOORZICHTIG zoeken. Ik heb de rest van het harde kunststof met een stanley mesje weggeschraapt en zie daar:

En dit is waar het dan om te doen is:

Deel 2 zal volgen, zodra ik zo'n klapsleutel heb - nog ff bestellen dus. Ik kon me niet inhouden om alvast 1 sleutel open te pielen. Sorry als de foto's niet scherp genoeg zijn, ik moet het nog zonder macro doen
-
- 3rd Gear member
yep - ik heb er afgelopen zaterdag een gehaald. Echter, ik ben nog niet veel verder. Al wel even gekeken naar het schema, waar nog een paar dingen niet geheel duidelijk zijn. Ik was vanavond van plan om de stekkers aan te gaan sluiten, maar helaas wordt het (buiten) toch nog te snel donker - dus waarschijnlijk wordt het niet eerder dan vrijdag.
Ik ben al wel verder met de sleutel. Dat wil zeggen, alles zit nu op zijn plaats. MAAR - de sleutel is te kort. Kreeg mijn portier er niet meer mee open (starten niet geprobeerd). Je moet de sleutel namelijk zodanig afkorten, dat je de mogelijkheid hebt om overdwars een geul/groef te maken. Daarin komen later 2 ienimini schroefjes waarmee je de sleutel borgt. Omdat de sleutel (zie foto) net op die borgplek een gat heeft, moet je hem dus eigenlijk te ver inkorten. Kortom, bespaar je het werk en laat een sleutelmaker glijk een (lange) sleutel voor je maken met groef overdwars. En zet die vast.
Misschien ter zijde, maar het kunststof kastje van de klapsleutel vond ik qua uitstraling op ongeveer 80% zitten van originele klapsleutels. Ze zijn wel mooi, maar je kunt toch enigzins zien dat het immitatie is. Nog een tip, op Ebay worden ze voor de helft van het geld aangeboden.
Ik ben al wel verder met de sleutel. Dat wil zeggen, alles zit nu op zijn plaats. MAAR - de sleutel is te kort. Kreeg mijn portier er niet meer mee open (starten niet geprobeerd). Je moet de sleutel namelijk zodanig afkorten, dat je de mogelijkheid hebt om overdwars een geul/groef te maken. Daarin komen later 2 ienimini schroefjes waarmee je de sleutel borgt. Omdat de sleutel (zie foto) net op die borgplek een gat heeft, moet je hem dus eigenlijk te ver inkorten. Kortom, bespaar je het werk en laat een sleutelmaker glijk een (lange) sleutel voor je maken met groef overdwars. En zet die vast.
Misschien ter zijde, maar het kunststof kastje van de klapsleutel vond ik qua uitstraling op ongeveer 80% zitten van originele klapsleutels. Ze zijn wel mooi, maar je kunt toch enigzins zien dat het immitatie is. Nog een tip, op Ebay worden ze voor de helft van het geld aangeboden.
-
- 2nd Gear member
Bij wie cq wat voor merk heb jij besteld? Ik heb een setje zien staan op marktplaats voor Eur 50,- excl verzendkosten. Leken wel mooie sleutels en daar wordt de baard van de sleutel aan de zijkant geborgd (op het smalle gedeelte dus), dus niet het gedeelte waar het gat zit (op de bovenkant zal ik het maar noemen.)
Ik heb zelf een Phase I dus ik moet aan de bestuurderskant ook nog een stelmotor plaatsen want ik heb origineel geen AB en die types hebben alleen een schakelaar zitten in het linkerportier. Dus het aansluiten gaat anders bij de Phases I zonder origineel AB aan de ene kant en de Phases I met origineel AB + Phases II aan de andere kant. Dus dat wordt nog een gevogel met aansluiten. Zijn die schema's van jouw setje een beetje duidelijk?
Ik heb zelf een Phase I dus ik moet aan de bestuurderskant ook nog een stelmotor plaatsen want ik heb origineel geen AB en die types hebben alleen een schakelaar zitten in het linkerportier. Dus het aansluiten gaat anders bij de Phases I zonder origineel AB aan de ene kant en de Phases I met origineel AB + Phases II aan de andere kant. Dus dat wordt nog een gevogel met aansluiten. Zijn die schema's van jouw setje een beetje duidelijk?
- marcelg
- 4th Gear member
vraagje tussendoor:
hierboven staat dat in de linkerdeur alleen een schakelaar zit om de cv open en dicht te sturen.
als ik echter de bijrijders deur opendraai, blijft de rest opslot totdat ik de deur opentrek, dan gaan alle deuren van het slot.
kan ik hieruit concluderen dat er ooit eens cv+ab in de auto zat.
ik heb ook een schakelaar om alle deuren te ver/ontgrendelen vanuit de auto
hierboven staat dat in de linkerdeur alleen een schakelaar zit om de cv open en dicht te sturen.
als ik echter de bijrijders deur opendraai, blijft de rest opslot totdat ik de deur opentrek, dan gaan alle deuren van het slot.
kan ik hieruit concluderen dat er ooit eens cv+ab in de auto zat.
ik heb ook een schakelaar om alle deuren te ver/ontgrendelen vanuit de auto
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
-
- 2nd Gear member
Wat ik heb begrepen zitten er in de eerste types (t/m bj. '97) die geen AB hebben een zgn. spaarversie van de CV (ik weet uberhaupt niet of er vroege versies (is tm 97) met afstandbediende CV zijn). Er zitten in alle deuren, m.u.v. het linkervoorportier een servo- cq. stelmotor. Die deur gaat alleen open met een sleutel, logisch want je hebt geen AB. Wil je dus een afstandbediende CV, zul je bij deze versies een stelmotor moeten plaatsen (universele is te koop voor zo'n 8 euro is mij verteld) die ook het linkervoorportier ontgrendeld. Bij die 'goedkope' versies zit er een schakelaar die een signaal stuurt aan de andere portieren als de sleutel wordt omgedraaid. Vanaf bj '97 ,is de zaak anders aangesloten en elke deur heeft wel zijn eigen stelmotor, vanaf dan wordt dus ook de keyless-entry box gemonteerd. Die van mij is van 1/1997 dus en die heeft de goedkope versie. Het aansluiten van de universele AB bij de latere PhI en de PhII dus op deze keyless entry box en bij de spaarversie wordt de universele set aangesloten opde schakelaar die het signaal van het portierslot ontvangt. Je universele AB setje bedient de bijgeplaatste stelmotor van het linkerportier en die stuurt die schakelaar aan die de rest ontgrendeld/vergrendeld. Voor die schakelaar is het net alsof de sleutel wordt omgedraaid. :roll:
Een heel verhaal he, weet niet of het duidelijk is. Als het niet goed of onvolledig is hoor ik het graag! Misschien dat we voor beide versies een handleidinkje met foto's kunnen maken waar anderen die het ook willen proberen iets aan hebben.
Een heel verhaal he, weet niet of het duidelijk is. Als het niet goed of onvolledig is hoor ik het graag! Misschien dat we voor beide versies een handleidinkje met foto's kunnen maken waar anderen die het ook willen proberen iets aan hebben.
-
- 2nd Gear member
@ marcelg
Ik weet niet of er een AB bij heeft gezeten, je hebt wel een later type cv met stemotoren in alle portieren. Bij mij gaat het linkerportier van je langzalzeleven niet open als ik het rechterportierslot bedien simpelweg omdat er geen stelmotor inzit. De rest trouwens ook niet omdat er alleen in LVP die schakelaar zit.
Ik weet niet of er een AB bij heeft gezeten, je hebt wel een later type cv met stemotoren in alle portieren. Bij mij gaat het linkerportier van je langzalzeleven niet open als ik het rechterportierslot bedien simpelweg omdat er geen stelmotor inzit. De rest trouwens ook niet omdat er alleen in LVP die schakelaar zit.
-
- 3rd Gear member
Bij wenmar.nl (in borne/almelo). De set waar jij het over hebt is dus zeer ws dezelfde. Hij heeft verschillende sets/versie´s, maar alle modellen zijn immitatie en qua afwerking/materiaal zie je dat enigzins. Bij mijn versie wordt de baard ook aan de zijkant geborgt. Wat ik probeerde te zeggen is het volgende:jeepee schreef:Bij wie cq wat voor merk heb jij besteld? Ik heb een setje zien staan op marktplaats voor Eur 50,- excl verzendkosten. Leken wel mooie sleutels en daar wordt de baard van de sleutel aan de zijkant geborgd (op het smalle gedeelte dus), dus niet het gedeelte waar het gat zit (op de bovenkant zal ik het maar noemen.)
Op de 4e & 5e foto zie je hoe je sleutel/baard er uit ziet. Je ziet ook dat er een gat in zit aan het uiteinde. Doordat dat gat er zit, kun je daar geen sleuf overdwars maken - je zou dan namelijk een heel klein oppervlak hebben waar je je mini schroevjes in kunt borgen. Daarop besloot ik de sleutel af te korten. Helaas is hij waneer je hem in de klapsleutel houder plaatst, te kort.
De versie die ik heb gekocht heeft ook de mogelijkheid mijn ramen dicht te trekken. Dat zijn dat weliswaar alleen de voorruiten, want achter is het gewoon draaien - en daar ga ik echt geen motortjes voor inbouwen. Het uitzoeken van die kabels is eerst genoeg werk / de schema´s zijn niet overdreven duidelijk, maar ik denk dat het te doen moet zijn. Hopelijk van het weekend meer info daar over.