relais binnenverlichting

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Guestuser

Hallo allemaal.

Sinds kort heb ik een probleem met mijn binnenverlichting. Op het forum heb ik gezocht naar de oplossing, maar niet gevonden. Ik moet bekennen dat de oplossingen dichtbij waren.....maar dat was het dan ook.
Ik zal een beschrijving geven van mijn probleem.....


In het instrumentenpaneel blijft het lampje "deur open" ( als de auto op contact staat ) branden. Dit betekent dan ook dat de contactslot-, binnen- en kofferruimteverlichting constant brandt. In elke positie. Ik heb in het relaiskastje een rode socket waar een zwart relais in zat. Op de sloop heb ik een bruin relais ( het relais voor de binnenverlichting ) weten de bemachtigen. Deze heb ik in de rode socket gedaan, waarna ik kortsluiting had. Alle vijf de contacten doorgesmolten. Sinds dat moment heb ik het probleem met het lampje "deur open".

Ik heb een nieuwe socket uit een sloopvolvo gehaald en deze in mijn 440 gebouwd, aan de hand van het electrische schema de draden door gemeten, gekeken of er een verbinding was. En warempel....alle uiteinden van de draden zijn intact. Er is geen onderbreken in het circuit
Ik heb een nieuw relais besteld bij de dealer ( bruin, 26 euro, ex btw ). Deze erin gedaan, maar het probleem blijft bestaan.

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?

Groetjes en bedankt Wim
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Kijk eens naar je aansteker; het staat me bij dat die in datzelfde circuit zit en bij kortsluiting voor dat lampje kan zorgen.
PS: brandt de binnenverlichting wel?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Guestuser

De binnenverlichting brandt gewoon. Zowel in de stand "deur open" als bij constant aan. Dit geldt ook voor de leeslampjes voor. Het lampje in de kofferbak brandt ook constant, die heb ik losgekoppelt van de draadjes.

Zou het probleem kunnen zitten in de achteraf in gebouwde leeslampjes achter? Die lopen namelijk via het stroomcircuit van de binnenlichting.

Wim
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De binnenverlichting wordt normaal aangezet door "naar frame te schakelen" maw, ergens ligt je draad of contact continu aan frame OF je schakelaars maken contact naar frame. Loop ze dus even allemaal na, te beginnen bij de achterklep omdat die het meest kwetsbaar is.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Wim,
Ik heb waarschijnlijk de oplossing voor je! (mits het probleem natuurlijk nog bestaat) Als ik me goed herinner uit een eerder topic had je problemen met je immobilizer, en die activeert ook je lampje deur open! Voor mij was de oplossing het geheel ontkoppelen van de centrale vergrendelingsontvanger (achter dat luikje tussen zekeringkast en stuur). Of natuurlijk de immobilizer vervangen, dan zou hij het waarschijnlijk weer goed moeten doen...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”