op vakantie

Alles over de 440 / 460
jerryx
2nd Gear member

Komende zaterdag ga ik naar de Franse alpen. Mijn 460 krijgt het aardig voor de kiezen dus.. Ik heb de volgende zaken al laten (of zelf gedaan) doen:-
- distributie riem vervangen
- nieuwe bougies
- nieuw lucht filter
- olie verversen + filter
- nieuwe stabi-stangetjes vóór
- nieuwe schokbrekers achter
- koelvloeitsof laten vervangen
- banden zijn ok
- cd verzameling upgedate

waar moet ik nog op letten?
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Heb ik recent gedaan voor op vakantie te gaan.

Nieuwe remblokken en schijven achter,
Nieuwe remolie, die in de racerij gebruikt wordt, dit wegens rare geluiden vanuit de remkrachtcilinder ==> nu weg
olie, oliefilter, turbocleaner in de olie, injecteurcleaner in de benzine
Nieuw roulement rechtsvoor.
Mijn rubbers van mijn ophangingsdriehoeken vooraan
vier nieuwe banden
De stuurinrichting laten uitlijnen op aanraden van de mensen hier op't forum
inzetsportluchfilter
olielek aan de cardanas en aan de versnellingsbak opgelost

Voor de rest was er niets nodig want ik onderhoud mijn auto goed. Morgen ga ik alles dubbelchecken.

Maw, het wordt genieten op vakantie! Ik schat dat ik zo'n 5000 km ga rijden...

Ik neem voor alle zekerheid wel wat reserverelais mee, zekeringen, en een extra benzinepomp die ik nog liggen heb.
Ron440Fleet
2nd Gear member

Hiero ook bezig met vakantie hoewel die pas volgende maand begint helaas.

Gedaan zijn:

Nieuwe APK tm 08-2010
handremkabels vernieuwd
remschoenen achter ( zat 1 remvoering erg los )
hulpveren laten plaatsen ( wow wat gaaf zo hoog achter )
bagagebox aangeschaft 340 ltr
nieuwe dakstrip rechtse zijde vd sloop ( 5 euro )
olie filter en olie
rotor en verdeelkap
luchtfilter
bougies
thermostaat
nieuwe koelvloeistof
ruilbak
nieuwe koppeling

Tja de doekoe voor auto upgrade's zijn een beetje op dus stabilisatie en rubbers komen na de vakantie wel aan de beurt.
Heb vertrouwen in mijn oude bak en ga zoals afgelopen 3 jaar erg genieten van de voiture en mijn meiden.....
Leuk te lezen dat er meer mensen zo bezig zijn met hun auto, fijne vakantie alvast en veilig terug

Ron
Ron440Fleet
2nd Gear member

O ja en je zit in Frankrijk he , je motor is renault ( toch mede forum leden ??? ) dus indien je pech hebt zit je redelijk veilig daar denk ik qua onderdelen en hulp.
Zelf 2 jaar geleden erg goed geholpen met een lekke koelslang die ze gratis omruilde voor een andere ....
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Beste jerryx, je zou (om koel-problemen echt te beperken) de koelwater-radiator tegen de wind in kunnen reinigen. Dan is de luchtdoorstroming en dus koeling weer iets beter geworden.

Koelproblemen? Zet er een radiator in van een diesel. Die is minimaal de helft groter en dat geeft wat meer reserve.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
jef
3rd Gear member
Contacteer:

Over pech gesproken: de ANWB geeft een waarschuwing uit over nieuwe benzine in Frankrijk.
Bij steeds meer pompstations in Frankrijk vervangt E10 de Euro loodvrij 95. Bij auto's van voor het bouwjaar 2000 kan E10 schade opleveren aan leidingen en pakkingen, aldus de ANWB.

De Franse overheid heeft een website geopend waar automobilisten kunnen nagaan of hun auto geschikt is voor E10. De site is franstalig: www.carburante10.fr
Ron440Fleet
2nd Gear member

Reserve band op spanning ?

krik ?

Wat gereedschap + handschoenen

Ty raps ???

Nummer anwb alarmcentrale in je mobiel zetten en alarmnummer in frankrijk/Belgie ?

onderstaande link even lezen:

http://www.nu.nl/economie/2038040/anwb- ... nzine.html

Als ik weer wat weet kom ik terug 8-)
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Wat ty raps heb ik altijd in de wagen :p en aan de rest heb ik ook gedacht, merci voor de tips toch!

Btw, volgens die lijst kan onze wagen geen kwaad of heb ik het mis? Het is een renault blok neen?

De mijne is een 440 turbo, opgevoerd, kan dit kwaad of mss best toch '98 tanken?
dash
3rd Gear member

jef schreef:De Franse overheid heeft een website geopend waar automobilisten kunnen nagaan of hun auto geschikt is voor E10. De site is franstalig: www.carburante10.fr
Uit de pdf:
MINISTÈRE DE L’ÉCOLOGIE, DE L’ÉNERGIE, DU DÉVELOPPEMENT
DURABLE ET DE L’AMÉNAGEMENT DU TERRITOIRE
Décision du 3 mars 2009 fixant la liste des engins à moteur essence
compatibles avec le supercarburant sans plomb 95-E10 (SP95-E10)

Volvo : tous les modèles en circulation à partir du 1er janvier 1977 à l’exception des modèles S40/V40 1.8i.

Mijn frans is niet je van het, maar lees ik goed dat alle modellen na 1977 met uitzondring van de s40 /v40 met een 1.8 voor deze brandstof geschikt is?
jerryx
2nd Gear member

nou.. das een hele waslijst.

mijn koelsysteem is ok, en de vloeistof helder. Voor de rest vertrouw ik t het ook wel. heb hele tupperware box met tools standaard in de kofferbak.

over die benzine in frankrijk... tja.. niet zo mooi dat die gekke Fransen nu opeens 10% ethanon door de benzine mengen, maar ik maak me er niet zo druk om.. de helft van het franse wagenpark bestaat uit krakkemikkige renaultjes en peugeotjes van minstens 15 jaar oud.. die 2a3 keer dat ik mijn 460 volgooi met E10 zal hem de kop niet kosten.. (hoop ik..)

bedankt voor de reacties en iedereen alvast een fijne vakantie gewenst!!
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Volvo_480_turbootje schreef:Wat ty raps heb ik altijd in de wagen :p en aan de rest heb ik ook gedacht, merci voor de tips toch!

Btw, volgens die lijst kan onze wagen geen kwaad of heb ik het mis? Het is een renault blok neen?

De mijne is een 440 turbo, opgevoerd, kan dit kwaad of mss best toch '98 tanken?
altijd 98 tanken, anders rij je nooit met vol vermogen.
Yoghi
2nd Gear member

De anwb zegt dit:

DEN HAAG - Met het oog op de komende grote vakantie-uittocht waarschuwt de ANWB op zijn website voor E10, de nieuwe Franse benzine.

Bij steeds meer pompstations in Frankrijk vervangt E10 de Euro loodvrij 95. Bij auto's van voor het bouwjaar 2000 kan E10 schade opleveren aan leidingen en pakkingen, aldus de ANWB.

De naam E10 staat voor ethanol 10 procent. Uit milieuoverwegingen heeft de Franse overheid besloten gewone benzine te mengen met de biobrandstof ethanol.

In de meeste Europese landen is gekozen voor een mengsel van 5,75 procent ethanol en benzine om oudere auto's te beschermen.

Motorbeschadiging

E10 kan behalve leidingen en pakkingen, ook de motor op zich beschadigen. Maar zegt de ANWB, alleen bij structureel gebruik.

De Franse overheid heeft een website geopend waar automobilisten kunnen nagaan of hun auto geschikt is voor E10. De site is franstalig: www.carburante10.fr.

Overigens kunnen automobilisten in Frankrijk ook Euro 98 tanken.

Ik zou het risico niet nemen en die 3x tanken gewoon 98 erin gooien die 15euro meer op die 3 volle tanken zijn ook niet de wereld
Tuned Ex Klpd T5
Afbeelding
Ron440Fleet
2nd Gear member

O ja, ik had bij de action van die aluminium dekens gekocht a nog geen euro per stuk, liggen standaard in mijn auto, hopelijk nooit nodig maar ook wat EHBO spul niet vergeten.
M-otje
2nd Gear member

Poika schreef:
Volvo_480_turbootje schreef:Wat ty raps heb ik altijd in de wagen :p en aan de rest heb ik ook gedacht, merci voor de tips toch!

altijd 98 tanken, anders rij je nooit met vol vermogen.
Kun je me dit uitleggen?

Met 98 meer vermogen?

Ik tank altijd met 95.

Mark
Blade
5th Gear member
Contacteer:

ff snel gecopied van wikipedia:

Aan de meeste tankstations kan men benzine in twee soorten vinden, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen euro 95 in auto's die super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nodig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip te verlaten. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.

bij een non turbo zal het niet zo heel veel effect hebben denk ik om 98 te gaan tanken. Bij mijn turbo merkte ik wel wat verschil.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Ik tank meestal '98, maar als de benzine wat duurder staat '95, maar ik merk ook wel een verschil hoor.
Trouwens, zoek maar wat testen op internet, bij turbomotoren is de vermogenswinst bewezen...
M-otje
2nd Gear member

Oke, weet ik voldoende, bedankt!
ArjenM
3rd Gear member

dash schreef: Volvo : tous les modèles en circulation à partir du 1er janvier 1977 à l’exception des modèles S40/V40 1.8i.[/i]

Mijn frans is niet je van het, maar lees ik goed dat alle modellen na 1977 met uitzondring van de s40 /v40 met een 1.8 voor deze brandstof geschikt is?
Valt toch mee, je hebt het helemaal goed.
mightyspawn
5th Gear member

jef schreef:Over pech gesproken: de ANWB geeft een waarschuwing uit over nieuwe benzine in Frankrijk.

De Franse overheid heeft een website geopend waar automobilisten kunnen nagaan of hun auto geschikt is voor E10. De site is franstalig: www.carburante10.fr
Volvo is al in 1978 afgestapt van standaard rubberslangetjes, dus nergens om druk over te maken. Alleen die stomme mitsubishi rotzooi in de s/v40 serie heeft er moeite mee.

In Zweden bestaat al jaren E85 en je hoort geen ene Volvo klagen dat die er moeite mee heeft.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Ik ga morgen naar Frankrijk, kan ik daar nu gewoon 95 tanken of het zekere voor het onzekere nemen en voor 98 gaan?
1994 - Volvo 440 1.8i GLE
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”