Bij deze het verhaal rondom de zelfgemaakte uitlaat voor m'n V70. Zoals eerder gemeld wilde ik graag een uitlaat met een einddemper links en een einddemper rechts. Deze pijpen zijn alleen te koop bij Heico en de prijs die ze er daar voor vragen vond ik veel te hoog. Bovendien vond ik dat de kwaliteit en de pasvorm te wensen overliet. Na een grondige inspectie van een Heico-pijp onder een V70 op de tunersbeurs Messe-Essen heb ik de beslissing genomen om hem toch maar zelf te maken. Omdat ik het graag goed wilde doen heb ik ook een nieuwe downpipe vanaf de turbo gemaakt. Deze is ook gelijk voorzien van een metaal (race) katalysator. De hele pijp is van roestvrijstaal.
Hier de foto's van de "verbouwing":
Op deze foto zie je de nieuwe katalysator. Hij is kleiner dan de standaard kat maar laat wel veel meer lucht door. Goed voor sneller oppakken van de turbo. Voor de aansluiting op de turbo heb ik een nieuwe flens gedraaid. Voor beide lambdasondes zijn nieuwe aansluitsokken gemaakt.

Op deze foto zie je nog net de turbo met de nieuwe flens. Het eerst deel van de downpipe is omwikkeld met isolatieband om zo de warmte-uitstraling naar de omliggende delen te beperken. Door de grotere diameter van de uitlaat (van 65 naar 76mm) is alles iets krapper.

Hier een onderaanzicht van de nieuwe pijp. Alle dempers die je ziet zijn zelfgemaakte absorbtiedempers. Ze hebben geen schotten of iets wat de stroming van de uitlaatgassen tegen kan houden. Er zit een geperforeerde pijp in die omwikkeld is met een soort glaswol. Deze dempers halen de hoge tonen uit het geluid waardoor er een mooie diepe toon overblijft.

Op deze foto zie je de eindemper. Ook dit is een absorbtiedemper, dus zonder schotten. De vorm van de demper is vierkant omdat dit makkelijker voor mij te maken was. Ik wil dit later nog wel aanpassen omdat het er vanaf de zijkant niet helemaal perfect uitziet.

Zo hangt het er dus allemaal bij. Alles bij elkaar ongeveer 4 zaterdagen werk. Aan materiaal ongeveer EUR 600,- kwijt. Omdat ik in een metaalbedrijf werk kan ik makkelijk aan de materialen komen. Las- en zaagmachines uiteraard in overvloed aanwezig.

En zo ziet de buitenwereld het allemaal. Het was een hele klus, maar trots dat ik ben