144 wil niet starten

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
jc89
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.06.2009 - 22:01

Ik heb een probleem met mijn pasgekochte volvo 144 DL automaat op benzine. Nadat ie een zeer kortstondige rit onregelmatig liep en ook niet goed op toeren wilde komen sloeg hij af en ik kan hem niet meer aan de praat krijgen. De week daarvoor nog prima gelopen.

startmotor doet het prima. bougies vonken ook alle vier.
Als ik blijf starten maakt ie bovendien ook nog een knal bij de motor.

Hebben jullie misschien enig idee waar ik het probleem moet zoeken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Omdat-ie al schokte: kijk eens even of het membraan van de stromberg carburateur nog heel is? (Als er een stromberg opz it natuurlijk)

En verder de timing van je ontsteking controleren. Kijk dan meteen of de klepbewegingen wel goed zijn.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
jc89
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.06.2009 - 22:01

Membraan heb ik idd al gecheckt t is inderdaad een stromberg maar volgens mij is die nog gewoon goed.

naar de timing van de ontsteking zal ik inderdaad maar eens kijken. maar zijn er nog meer oorzaken waar het aan kan liggen?

bedankt voor de tip whitehorskart!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou ja, je kunt kijken of alle kleppen open en dicht gaan: zo niet dan is misschien je distributietandwiel afgebroken.

Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Het niet op toeren willen komen (in elk geval belast niet) en ploffen in de uitlaat gebeurt ook als je contactpuntjes versleten zijn.
Kijk die ook eens na en eventueel preventief vervangen.

Succes,
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Klep speeling en zal je titel veranderen, anders denk iedereen dat je startmotor stuk is.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
jc89
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.06.2009 - 22:01

Dankjewel voor de tips allemaal!! Inmiddels loopt de motor weer als een zonnetje door een oorzaak die eigenlijk te simpel voor woorden is: het luchtfilter was namelijk gewoon verstopt ::oops: ...
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ja, onderhoud is een mooi ding! Met dank aan de vorige eigenaar!
Ik ben blij dat je het hebt gevonden!

Ik zou als er zo'n oud luchtfilter in zat alle onderhouds-items dan maar even doen: olie en filter, contactpunten, bougies, remolie verversen, kleppen stellen, remvoeringen nakijken, wiellagers schoonmaken, smeren en afstellen, etc.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
jc89
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.06.2009 - 22:01

ja inderdaad! voorrem liep ook aan en nu moet ik de remolie nog verversen en het zaakje ontluchten. heb ik daarvoor aan een 1 liter flacon genoeg? DOT 4?

verder lekt de auto ook koelwater lijkt wel of dit uit het blok komt net onder de ventilator moet ik ook nog eens goed bekijken.

nouja heb ik nog wat te doen :)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Als de remolie te oud is zit er water in en dat veroorzaakt roesten van de remcilinders. Meestal kun je ze nog wel los krijgen maar als je de remolie laat zitten, is de ellende zo weer terug. DOT 4 is prima en meestal heb je aan een liter genoeg. Bij de waterpomp moet je even kijken of er speling te voelen is als je aan de ventilator heen en weer trekt. Als je dat voelt, moet je hem vervangen. Vergeet dan niet nieuwe rubberingen bij te bestellen: twee voor bovenop, en 1 voor om het pijpje dat eringedrukt zit en naar achter loopt. Als er geen speling is, is het misschien het genoemde pijpje?

En ja, er is altijd nog iets te doen aan deze auto's, maar da's ook wel leuk.
Als je het onderhoud bijhoudt, valt het wel mee, mits de auto in de basis goed is. Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
jc89
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30.06.2009 - 22:01

Zo ik heb net het remsysteem succesvol ontlucht maar nu kwam ik erachter dat de remleiding bij de voorste remklauw ook lekt op de plaats waar hij de remklauw ingaat...

zit hier ook een ringetje tussen ofiets dergelijks die ik kan vervangen?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Daar zit geen ringetje tussen. Je kan kijken of je het kan aandraaien. Kan ook veroorzaakt worden als het te hard is aangedraaid en dat daardoor het schroefdraad is beschadigd of dat het er scheef is ingedraaid met hetzelfde gevolg. In dat geval de leiding eraf halen en meenemen naar een garage. Daar gebruiken ze de oude leiding als mal om een nwe te buigen. Zorg dus dat je hem niet verbuigt bij het loshalen. Ga wel naar een garage waar ze oude Volvo's in onderhoud hebben. In ieder geval niet mee doorrijden voordat je het hebt opgelost. Het beste is om de flexibele slang gelijk ook te vervangen als je de boel toch los hebt. Kunnen er van buitenaf goed uitzien maar aan de binnenkant opgezwollen zijn zodat de boel verstopt komt te zitten.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”