distributie riem vervangen 940 gl

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Baloe
Starter

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een volvo 940 gl 2.3 l benziene uit 1991.
Nu ga ik naar zweden op vakantie, en maak mij een beetje zorgen over de distributie riem.
Ik wil deze graag voor mijn vakantie vervangen, samen met de spanner. Maar kan iemand mij vertelen waar ik bij het terug plaatsen van de distibutie riem en de spanner op moet letten?

Gr Jeroen
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

De riem is wel te vervangen, maar toen ik de 940 had (heb er ruim 500.000 km mee gereden) heb ik nooit de spanner vervanger. Is ook niet nodig.
De riem dient om de 80.000 km vervangen te worden.

Zoals ik het deed:
Verwijder de fan dmv vier kleine moertjes.
Verwijder de 2 'v' snaren door dynamo en waterpomp te lossen. (3 snaren bij airco)
Verwijder de grote moer waarmee krukas poelie vast zit (kan lastig zijn)
Verwijder de beschermkap voor de distributie riem, en zet de merktekens op lijn. Auto in een versnelling, en duwen maar met de 4 bougies eruit. Handrem erop!
Dan spanner lossen, oude eraf, nieuwe erop. Riem weer spannen, let op merktekens.
Dan alles weer in omgekeerde volgorde erop zetten.
Zet de grote moer voor de krukaspoelie vast, nadat je het schroefdraad iets hebt ingesmeerd met molybdeenvet. Dan is hij makkelijker los te halen de volgende keer!

succes.
Ramon&Ramon
7th Gear member

de reparatie handleidingen worden steeds leuker.:)
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo,
In de handleiding van De Jong staat dat de krukaspoeliebout lastig is om los te draaien. Dit klopt, daar is speciaal gereedschap voor. Ook om de bout weer vast te zetten met ong. 120 Nm kun je hier eveneens mee doen.
Wie voor dit gereedschap interesse heeft, die laat het maar weten.

Groet Timen.
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

De methode, beschreven in het boek van Hayens, staat dat je de startmotor kan verwijderen, het tandwiel moet blokkeren, en met een dop/ratel de moer kan loshalen. Zie blz 39, hoofdstuk 6.3, en fig 1.9 voor details.
Wat ik de eerste keer deed toen rond de 160000 km: de auto in de vijfde versnelling zetten, en goed op de handrem, en ook met ratel/dop sjorren. De ratel kan verlengd worden met een pijp.
Misschien een beetje amateuristisch (maar ik ben een amateur) maar de eerste keer zat hij echt muurvast. Misschien een beetje kruipolie in ook handig, maar dat had ik niet nodig.
Direct insmeren het draadeinde met koper- of molybdeenvet, de vijf keren hierna ging hij beduidend makkelijker los, tot 670000 heb ik er mee gereden.

succes
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

De beste manier om de krukaspoeliebout los- en vast te draaien is een tegenhouder die in de poelie aangrijpt. Volvo schrijft in haar werkplaatsvoorschriften dit dan ook voor.
De benzine uitvoeringen moeten met 120 Nm worden vastgezet.
De dieseluitvoeringen met 350 Nm

Voordeel: t.o.v methode De Jong
1 er komen geen ongewenste krachten op de krukas.
2 er komen geen ongewenste krachten op de versnellingsbak.
(trouwens met een automatische versnelling bak lukt het natuurlijk al helemaal niet)
3 geen belasting van de verdere aandrijving.

De startmotor demonteren kan maar geldt als omslachting.

Er zijn nog wel een paar andere methoden om de krukaspoelie los te krijgen.

1 Een sleutel op de bout zetten en de motor starten. Ik laat aan de lezer over wat hij/zij van deze methode vindt.

2 Radiator demonteren en een slagsleutel gebruiken.

Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden die acceptabel zijn!
Wie komt met een aanvulling?

Ik dacht al met al genoeg professionele redenen om de tegenhouder te gebruiken.

Groet Timen
hollander
3rd Gear member

Baloe schreef:Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een volvo 940 gl 2.3 l benziene uit 1991.
Nu ga ik naar zweden op vakantie, en maak mij een beetje zorgen over de distributie riem.
Ik wil deze graag voor mijn vakantie vervangen, samen met de spanner. Maar kan iemand mij vertelen waar ik bij het terug plaatsen van de distibutie riem en de spanner op moet letten?

Gr Jeroen
Hoi Jeroen, als je alles zover open hebt liggen zou ik zeker de spanrol vernieuwen,die spanrol kost ongeveer €50,= en als die vernieuwd is geeft dat zeker een veiliger gevoel en mocht de oude defect raken dan is je verder niets te verwijten :P
Grt Hollander
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Dat is dan wel een hele dure spanrol.
Daar krijg er er bij mij 2 voor.
Groet Timen
2403l
1st Gear member

een pijp op de ratel??? arme ratel...
Sleutel op de krukaspoeliebout en dan starten??? Lekker veilig!!! wat zal er gebeuren als die sleutel eraf vliegt?

Beste is met een tegen houder op de poelie en dan met een wringijzer met evt een pijp erop loshalen.
Zeker de spanrol vervangen als die slecht aanvoelt of klinkt. (rauw geluid)
De goede riem monteren (2 types met ronde tanden en met vierkante tanden)
Alles goed op tijd zetten.
Let op spietje van krukaspoelie.
Is allemaal best zelf te doen, maar als je iemand kent die is vaker een distributieriem heeft vervangen dan zal zak ik zeker diegene erbij vragen.
Ramon&Ramon
7th Gear member

150 euro inc onderdelen
Ramon&Ramon
7th Gear member

150 euro inc onderdelen
Ramon&Ramon
7th Gear member

Twee keer voor die centen?:)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”