leder van stoel laten spuiten

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
jds
4th Gear member

Arnoud,

Bedankt dat je dat wil doen.

Mij is het er om te doen om het krakkeleren te corrigeren, dit treedt namelijk bij het nieuwere Volvoleder zeer snel op.

Ik gebruik momenteel "Leatherique" op mijn Oak zetels en ben er elk jaar over verbaasd wat voor vuil uit het leder komt.
Het principe bij leatherique is eerst voeden om het vuil eruit te duwen met voedende stoffen om dan met een cleaner het eruit gekomen vuil( na minstens 24-48u) oppervlakkig los te weken.
Bij de meeste handleidingen wordt enkel de oppervlakte gereinigd. Mijn vraag is dan ook: wat gebeurt er indien je niet eerste een dieptereiniging gedaan hebt vooraleer je begint je leder te verven. Er zijn ook mensen die hun leder spuiten inplaats van de verf erop te borstelen of smeren,bij scheuren zou je met een korrel 300 schuurpapier de randen moeten glad schuren om dan te verven. Eventueel daarna zou men een filler moeten gebruiken.De zijkanten van het leder zijn gemaakt uit skai, men zou daar eerst een primer moeten opzetten.
Heb je daar ervaring mee?

Mvg

Johan DS
Autoshampoo
4th Gear member

@ Johan,

Om terug te komen op je vraag: ik zou echt niet weten wat er gebeurt als je enkel de oppervlakte reinigt. Ik weet niet of mijn procedure een beetje overeenkomt met die van jou: ik heb op m'n werk (Toyota/Honda dealer, poetsafdeling) een fles met allesreiniger & interieurborstel. Stoelen eerst zijknat gemaakt, daarna allesreiniger erop en daarna schrobben maar! Stoelen zijn dus zijknat geweest, maar of je dit een dieptereiniging kan noemen? Stoffen bekleding kun je met een speciale zuigmond droogzuigen (dus ook het vuil eruit zuigen), maar met leer lukt dat nauwelijks, omdat het "nat" vooral onder het leer zit.

Met schuren heb ik totaal geen ervaring en ik ben ook niet van plan er aan te beginnen. Ik vind het een groot risico, zeker gezien de auto niet van mij is maar van m'n ouders! :D
Arnoud
Autoshampoo
4th Gear member

Arnoud
paulh
4th Gear member

Goed verhaal, Arnoud, en de niet nader genoemde website (geen reclame) is ook heel duidelijk en nodigt uit om het te gaan doen.

Vraag aan iedereen: zoals je ook op de foto's hierboven ziet, zo heeft mijn auto het ook: twee kleuren. de stoelen zijn beige, stukken van de deurbekleding ook, maar andere stukken zijn grijzer beige: middenarmsteun, rest van de deurbekleding en het stuur ook. Weet iemand wat de namen van die kleuren zijn? Of zijn de anders gekleurde delen geen leer? En wat er op het dashboard zit?

Dank!
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
menjo
7th Gear member

Ziet er heel goed uit. Is er iets bekend over hoe die verf zich houdt in extreme hitte (+60 graden)? Is de verf in feite hetzelfde wat toch al op het leer zit?
24AB2
3rd Gear member
Contacteer:

Arnoud :
zowel wat je met de auto van je Pa hebt gedaan alswel het verslag : KLASSE !!!
kan een ieder zijn voordeel mee doen.

paulh :
op het VIN plaatje staat eveneens de interieurcode
hier vind je bijbehorende kleuren :
http://www.volvocars.com/nl/salesandser ... s2003.aspx
jds
4th Gear member

Arnoud, zie hier mijn handleiding.(theoretisch)

VERVEN .
Stap 1 - Basische leer zorg en reinigen, zodat het voelt als nieuw leer. Je hebt nodig Leatheriques leder restauratie Rejuvinator Oil, Prestine Clean en schone handdoeken. Rejuvinator Olie genereus (100 ml per stoel) toepassen op het leer of vinyl oppervlak. Gebruik een borstel, een spray fles of een zachte spons. Masseer de nutriënten met de hand in het leer. Laat Rejuvinator Olie enkele uren of 's nachts in de warmte intrekken. Reinig het leer vervolgens met Prestine Clean en een handdoek. Polier met een schone doek. Herhaal de Rejuvinator Olie toepassing en de reiniging, totdat het leer soepel en sterk voelt. Wacht 48 uur voor de volgende stap, zodat de Leatherique Rejuvinator Olie volledig kan inwerken. Indien het leder is zeer hard, raden we aan een Rejuvinator Oil behandeling, dan zoals beschreven in stap 2, zo veel kleuren als mogelijk met natslijppapier te verwijderen en vervolgens opnieuw Rejuvinator Olie in te masseren voor een snel resultaat.

Stap 2 - Het leer oppervlak voorbereiden
U hebt nodig Leatheriques Super Prepping Agent, fijn schuurpapier met 400 tot 600 K en een schone, lege emmer of een kom. Giet een beetje Super Prepping Agent in de emmer en gebruik het om je natslijppapier in te deppen. U zult ook een heleboel papieren handdoekjes (bijv. keuken rollen) nodig hebben om het vuil van het leeroppervlak af te vegen. Neem 400K schuurpapier, enigszins nat, om krassen te egaliseren. Verwijder zo veel oude verf als mogelijk zonder het leder in suède om te zetten. Reinig het oppervlak met papieren handdoeken, om de geloste en geoxideerde oude lederkleur te verwijderen. Probeer niet te schilderen over een beschadigde plaats. Zorg ervoor dat de oude verf grotendeels weggenomen is en alle voorgaande behandelingen met siliconen, paraffine of mineralolieachtige middelen zijn verwijderd. Ten slotte, gladmaken met een 600K natslijppapier. Als u breuken vindt die door de Oil Rejuvinator nog niet voldoende verdwenen zijn, is het nu een goed moment deze plaatsen met Leatheriques Crack Filler te bewerken. Vul alleen de scheuren met Crack Filler, niet de omliggende leder structuur. Laat 20 minuten drogen voordat u meer Crack Filler toepast. Uiteindelijk met 600 schuurpapier gladslijpen totdat er een glad, vlekkeloos oppervlak achterblijft. Laat uw project ‘s nachts drogen, zodat de Super Prepping Agent en de Crack Filler kunnen uitharden. Goede voorbereiding is de sleutel tot succesvolle lederrestauratie. Het is nuttig, oude kleuren te verwijderen, zodat de nieuwe copolymeer lederkleuren stevig kunnen hechten. Ook kan het niet vaak genoeg worden gezegd – alle siliconen, was, aardolie of mineraaloliën moeten volledig verwijderd worden. Bij een omkleuring moet zo veel mogelijk oude verf verwijderd worden zonder het leder in suède om te zetten.

Stap 3 - het verven en het beschermen van het leder oppervlak
Zodra het leder oppervlak schoon en klaar is, penseel of spray uw nieuwe Leatherique leerkleur. U hebt nodig Leatherique lederkleuren, hoge kwaliteit acryl penselen, zeer kleine voor breuken en afboordingen, grotere voor de rest - een schone, stofvrije omgeving (bij voorkeur binnen), temperatuur 20 tot 28 graden, lage vochtigheid en geen regen. Giet een kleur in een container waarin deze kan worden geroerd. Roeren is belangrijk, omdat sommige pigmenten moeilijker dan andere zijn op te lossen en zich op de bodem vastzetten. Start in een onopvallend hoekje om een gevoel voor het product te krijgen. Is de verf te dik, roer kleine hoeveelheden water in tot een verwerkbare consistentie is bereikt. Het is normaal dat de kleur levendiger lijkt dan degene die u gewend bent. Begin uw werk met de naden en hoeken en afboordingen. Laat het drogen. (Normaal gesproken zal dit gebeuren wanneer u klaar bent met deze sectie) Dan bewerkt U de grotere oppervakken. Verschillende dunne lagen verf toepassen waarin je penseelt in alle richtingen (niet alleen naar voor-en achterkant). Stop niet in het midden van een gebied. Uniformiteit wordt met een professioneel resultaat beloond. Laat elk gedeelte grondig drogen. Breng indien nodig, een tweede laag aan. Bij een omkleuring zal een tweede verflaag altijd nodig zijn. Reinig de borstel en uw andere apparatuur onmiddellijk met zeep en warm water. Om Leatherique leder kleuren met een compressor en een spuitpistool toe te passen, moet u de kleuren met 10-25% water verdunnen. Spray een fijne, bijna droge kleurfilm. Spray 2-3 lagen. Reinigen met zeep en warm water. Laat de gekleurde stukjes leer voor 48 uur onaangeroerd, want kleur is zeer gevoelig. Dan kunt U met een niet-pluizende doek een natuurlijke glans polieren en overtollige pigment verwijderen. Als u borstelsporen of gebreken vindt, kunt u deze met 600K slijppapier droog wegslijpen. Voor een regelmatig onderhoud veeg voorzichtig met Prestine Clean en een zachte doek om de schoonheid van uw leer te behouden.
volger
1st Gear member

Arnoud,
Heb je ook een idee voor de deurstrips bij de deuropener aan de linkerkant is de spikkellaag er af gesleten en is dus nu glimmend zwart.
Is daar iets aan te doen?
Mvg Volger
jozic
2nd Gear member

Voor 1450 in BTW heb je een volledig nieuw interieur...
Autoshampoo
4th Gear member

@ Jds, ook nette handleiding! Enig nadeel lijkt mij hierbij dat jouw proces toch aardig wat tijd in beslag neemt.
menjo schreef:Ziet er heel goed uit. Is er iets bekend over hoe die verf zich houdt in extreme hitte (+60 graden)? Is de verf in feite hetzelfde wat toch al op het leer zit?
Ik hoop daar in de loop van de zomer achter te komen, wanneer de temperaturen hoog worden en het zonnetje begint te schijnen! Persoonlijk denk ik dat er niets bijzonders gebeurt.
24AB2 schreef:Arnoud :
zowel wat je met de auto van je Pa hebt gedaan alswel het verslag : KLASSE !!!
kan een ieder zijn voordeel mee doen.
Thank you!
volger schreef:Arnoud,
Heb je ook een idee voor de deurstrips bij de deuropener aan de linkerkant is de spikkellaag er af gesleten en is dus nu glimmend zwart.
Is daar iets aan te doen?
Mvg Volger
Wij zitten met precies hetzelfde probleem en heb er ook geen oplossing voor, enkel de strip vervangen (ik meen dat deze rond de €23,- bij de dealer te bestellen is, maar ik kan dit met nog geen eens 50% zeker weten zeggen) lijkt mij de oplossing.
jozic schreef:Voor 1450 in BTW heb je een volledig nieuw interieur...
... dus? Niet bij iedereen groeit het geld op de rug. Interieur is nu weer in prima staat en dat geeft bij mij veel meer voldoening.
Arnoud
jozic
2nd Gear member

« jozic » :
Voor 1450 in BTW heb je een volledig nieuw interieur...

... dus? Niet bij iedereen groeit het geld op de rug. Interieur is nu weer in prima staat en dat geeft bij mij veel meer voldoening.

Wat is er beter dan een tevreden Volvorijder.
paulh
4th Gear member

@24AB2: thanks voor de lead!

@JDS: goede beschrijving. Het lijkt dat jij veel verder gaat in je beschrijving, eerst alle originele lak verwijderen, waar Arnoud dat niet doet. Zie ik dat goed? Maar als de originele kleur de juiste (gewenste) is, zou het dan wel nodig zijn om alle originele lak te verwijderen?
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
jds
4th Gear member

Paulh,

Men wil zoveel mogelijk geoxideerde verf wegnemen( niet alle), bovendien moet je de groeven opvullen om een glad oppervlak te krijgen zodat alles er weer als nieuw gaat uitzien, daar waar indien men dit niet doet, men de groeven gaat kleuren zodat ze minder opvallen. Het belangrijkste is wel de eerste stap namelijk het leder voeden en reeds zo proper mogelijk krijgen. Je kan het een beetje vergelijken met (wassen,clayen,)polijsten om groeven te elimineren van de carosserie alvorens men de eindlaag een wax of sealant op een optimale ondergrond aanbrengt versus enkel een wax met fillers die maskeert

Johan DS
Autoshampoo
4th Gear member

Haal je met dat schuren niet de structuur van het leder eruit? Ik vind het nogal gewaagd en ik weet dan ook nauwelijks wat ik beter kan krijgen aan ons leer, dan dat ene scheurtje nog even op te vullen met gel...
Arnoud
jds
4th Gear member

Autoshampoo schreef:Haal je met dat schuren niet de structuur van het leder eruit? .
Dat is inderdaad het probleem met dit leder, glad leer( het oude Volvoleder) is geen probleem, maar hier moet men inderdaad zien wat men doet: corrigeren versus structuur eruithalen. Anderzijds bij het gebruik van het leder gaat de structuur zowiezo een deel verloren.

Johan DS
Autoshampoo
4th Gear member

jds schreef:
Autoshampoo schreef:Haal je met dat schuren niet de structuur van het leder eruit? .
Anderzijds bij het gebruik van het leder gaat de structuur zowiezo een deel verloren.

Johan DS
Volledig mee eens, het leer om het stuur is bij ons veel te strak gespannen naar mijn idee, waardoor het stuur ook erg glad wordt.
Arnoud
Bover
8th Gear member

wauw, mooi verslag. dank je wel en de Complimenten.

Ik doe trouwens mijn jonge XC leerstoelen elke twee maanden met nivea inwrijven. Blijft wel soepel van.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Autoshampoo
4th Gear member

Wordt dat dan niet heel erg vet en plakkerig Bob? Ik heb er ook wel eens over na zitten denken.
Arnoud
Bover
8th Gear member

Niet TE van alles. Gebruik gewoon leer behandeling van de leren stoelen in huis. Soms meng ik met en beetje nivea en dat gaat best goed.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”