Auto schokt

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
dieselman
1st Gear member

Goedenmiddag,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Kwam er toevallig langs toen ik "volvo klacht" googelde om een andere meer algemene klacht over mijn volvo dealer kwijt te kunnen maar kan op hun site geen klachtenlink vinden.

Maar de technische klacht van het schokken en uitvallen van de motor op de radar site deed mij besluiten om me aan te melden op het volvo forum.

Ik heb een Volvo 2.5 TDI Europa Exclusive uit 2000 met 280.000 op de teller. Tijdens het starten s' morgens gaat de motor regelmatig eerst hevig schokken waarna de motor normaal gaat draaien maar enkele weken geleden viel tijdens het rijden de motor en verder ook alles in de auto spontaan uit waardoor ik nog maar net mijn auto langs de kant van de weg kon 'sturen'. Het stuurslot viel er namelijk ook in.

Zou dit ook de gasklep kunnen zijn ?

Na enkele verwoede pogingen om hem weer te starten heb ik volvo assistance gebeld en die hebben toen de ANWB op mij afgestuurd. Waarom zij hem wel na 1 poging weer aan de gang kregen weet ik niet maar hij reed weer.

De ANWB man zei dat de accu een te lage spanning had, kan dat het probleem zijn ?

De volgende dag de auto naar de dealer gebracht die mij later vertelde dat de dynamo, de accu en bougies goed waren en dat het wel eens de luchtmassameter kon zijn. Toen ik hun meldde dat die 1,5 jaar geleden al vervangen was en ik aanstuurde op coulance kreeg ik de dag daarop te horen dat ze toch maar de accu verwisselt hebben ..?.. met verder de mededeling dat ik de auto weer op kon halen om aan te zien hoe het de komende tijd dan verder zou gaan en of de klacht zich zou gaan herhalen, is dat veiligheid ?

De laatste week heb ik geen probleem meer gehad met het schokkend starten maar de periode tussen het bezoek met de garage en ongeveer een week geleden wel. Ik mag hopen dat de auto ook niet zomaar stilvalt midden op de A4 of A13, zucht ...

Wat is het meest verstandige om nu te regelen met de Volvo dealer ?

Dieselman.
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

dieselman schreef:Goedenmiddag,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Kwam er toevallig langs toen ik "volvo klacht" googelde om een andere meer algemene klacht over mijn volvo dealer kwijt te kunnen maar kan op hun site geen klachtenlink vinden.

Maar de technische klacht van het schokken en uitvallen van de motor op de radar site deed mij besluiten om me aan te melden op het volvo forum.

Ik heb een Volvo 2.5 TDI Europa Exclusive uit 2000 met 280.000 op de teller. Tijdens het starten s' morgens gaat de motor regelmatig eerst hevig schokken waarna de motor normaal gaat draaien maar enkele weken geleden viel tijdens het rijden de motor en verder ook alles in de auto spontaan uit waardoor ik nog maar net mijn auto langs de kant van de weg kon 'sturen'. Het stuurslot viel er namelijk ook in.

Zou dit ook de gasklep kunnen zijn ?

Na enkele verwoede pogingen om hem weer te starten heb ik volvo assistance gebeld en die hebben toen de ANWB op mij afgestuurd. Waarom zij hem wel na 1 poging weer aan de gang kregen weet ik niet maar hij reed weer.

De ANWB man zei dat de accu een te lage spanning had, kan dat het probleem zijn ?

De volgende dag de auto naar de dealer gebracht die mij later vertelde dat de dynamo, de accu en bougies goed waren en dat het wel eens de luchtmassameter kon zijn. Toen ik hun meldde dat die 1,5 jaar geleden al vervangen was en ik aanstuurde op coulance kreeg ik de dag daarop te horen dat ze toch maar de accu verwisselt hebben ..?.. met verder de mededeling dat ik de auto weer op kon halen om aan te zien hoe het de komende tijd dan verder zou gaan en of de klacht zich zou gaan herhalen, is dat veiligheid ?

De laatste week heb ik geen probleem meer gehad met het schokkend starten maar de periode tussen het bezoek met de garage en ongeveer een week geleden wel. Ik mag hopen dat de auto ook niet zomaar stilvalt midden op de A4 of A13, zucht ...

Wat is het meest verstandige om nu te regelen met de Volvo dealer ?

Dieselman.
ETM kent deze auto nog niet.
Wel kan het zijn dat:
- 1 of meer gloeispiralen zijn versleten;
- brandstofpomp niet op tijd staat;
- lucht in het brandstofsysteem komt;
- retourleiding verstopt/los zit;'
- EGR-klep niet goed functioneert;
- Luchtmassameter defect is (en ook nog wel eens na vervanging weer defect);
- Dynamo te weinig laadspanning geeft.

Succes!
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Gast

@dieselman, deze vraag hoort hier niet. Een diesel heeft geen ETM als hier bedoeld.

Ik denk dat je beter een nieuw topic kan openen met je specifieke vragen.
(Misschien dat een moderator dit gedeelte kan verplaatsen?)

Oja, ik denk dat je injectoren op zijn.
dieselman
1st Gear member

Dank voor jullie reacties zover,

Omdat de kenmerken mbt de radartopic zo overeenkwamen met mijn problemen heb ik hem hier geplaatst. Ik heb gezocht op ETM maar kan niet echt vinden wat dit nu precies is laat staan dat het niet op dieselmotoren slaat. Overigens heb ik volgens mij al wel in de topic gelezen dat 'het' ?? ook diesels kan betreffen.

Een volvo dealer moet bovenstaande mogelijke oorzaken toch ook al onderzocht hebben, vreemd dat ik hier niets over heb gehoord behalve dan dat de dynamo nog goed werkt en de luchtmassameter ook roet in het eten kan gooien. Maar niets van dit alles, accu vervangen dan zou het weer goed moeten gaan !? Eens ?

Dieselman.
Volvo = Veilig, Optimaal Lekker Vrij en Onbezorgd rijden.

Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
Gast

Accu met te lage spanning kan idd voor rare electronische problemen zorgen.
Dat is hier wel vaker voorbij gekomen.
dieselman
1st Gear member

Maar de dynamo neemt tijdens het rijden de functie van de accu toch over en die was volgens de dealer in orde ?

Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
Gast

Maar als er een cel kapot is, zal hij niet meer voldoende spanning afgeven.
dieselman
1st Gear member

Op welk moment van het rijden kan dit dan gebeuren ?

Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
Wolfs XC
5th Gear member

Op elk willekeurig moment. Als het de accu was zou het probleem nu opgelost moeten zijn.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
dieselman
1st Gear member

Vanmorgen en de afgelopen dagen begint het fenomeen zich weer te manifesteren. Niet in een extreme vorm maar toch die schokkende motor tijdens het starten komt langzaam weer terug. Heeft het nog zin om de auto terug te sturen naar de dealer omdat ze er de vorige keer ook niet echt uitkwamen ?

Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Klacht = oplossen.
Oplossen = diagnose stellen en repareren.

Dus ja, anders zal er weinig tot niets gebeuren.
Second opinion bij andere dealer??
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”