Thermostaat en koelvloeistof

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Autoshampoo
4th Gear member

Even een vraagje welke geen betrekking heeft op de Volvo, maar op de Skoda.

Vanmorgen is in de Skoda de thermostaat vervangen. Nu is er echter ook koelvloeistof bijgevuld. Ik was er niet bij het presenteren van de rekening, dus nu heb ik het volgende niet kunnen navragen: klopt het dat bij het vervangen van de thermostaat koelvloeistof verloren gaat? Koelvloeistof gaat toch alleen naar de radiateur en het motorblok? Al met al vind ik het erg vreemd, aangezien ik de vloeistoffen stipt iedere week bij houd en ik (gelukkig) geen verlies constateer...
Arnoud
Iroll
6th Gear member

Ja er gaat koelvloeistof verloren, je moet het systeem aftappen om de thermostaat te vervangen. Geeft anders zo'n zooitje als de kv langs het blok loopt als je het thermostaat huis verwijderd. Vaak vervangt een garage gelijk alle kv. Dit hoort om het jaar te gebeuren omdat na 2 jaar de kv zijn anti-corrosie eigenschappen en bescherming tegen bevriezen begint te verliezen.
Gast

Je mag hopen dat ze die oude reut er niet weer in hebben gegooid.
Autoshampoo
4th Gear member

Tsja, niet alles is vervangen want er staat 0.5 op de rekening en geen 1.0
Oude reut was/is het niet, want het is vorig jaar oktober nog vervangen.
Ik had het zelf al nagevraagd bij een monteur, maar alsnog bedankt voor de reacties!
Arnoud
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”