Merk al een tijdje dat de V70 niet lekker over een drempel rijdt, hij deint wat na. Nu heeft hij ook al 360.000 km gereden dus zou wel eens heel goed kunnen dat de schokdempers eens vervangen moeten worden.
Laatst had ik hem ook naast een andere V70 geparkeerd, en de hoogte van de achterbumper scheelde denk ik bijna 10 cm. Had wel iets van belading, maar niet echt veel.
Dus zit nu te twijfelen wat ik zou doen; tweedehands setje nivomats eronder, maar de vraag is maar hoe lang die nog meegaan aangezien tweedehands. Nieuwe lijken met wat duur. Of gewoon een setje nieuwe schokbrekers. Vraag is dan of er verschillende merken zijn? Aan- of afraders? En dan nog de vraag of er ook verschillende types zijn, want het verschil in hoogte leek me erg hoog met die andere V70. Misschien heb ik wel een iets verlaagd sportonderstel? Hoe kom ik daar achter?
En zou ik de veren ook moeten vervangen?
Tips welkom!
schokdempers vervangen?
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Wat wil je ? Zelf zou ik voor nivomats gaan bij een estate. Bij gebruikte moet je maar afwachten of ze nog goed zijn, tenzij je ze bijv onder een schade auto weghaalt met weinig km. Nieuw zijn ze aan de prijs, maar ik geloof dat een complete set(met veren) een stuk voordeliger is als enkel 2 losse nivomats.
Wil je normale schokbrekers achter, dan zal je ook andere veren moeten nemen. Nivomat veren zijn slapper dan normale
Wil je normale schokbrekers achter, dan zal je ook andere veren moeten nemen. Nivomat veren zijn slapper dan normale
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
nee ik heb nu geen nivomats, dus zou nu theoretisch alleen schokkers hoeven te vervangen. Dan wel meteen voor en achter denk ik. Vraag me alleen af of de veren ook niet de beste tijd gehad hebben na 360k... Aangezien de auto ook zo laag staat ivm andere v70.... Al kan dat ook komen doordat ik gewoon een ander onderstel heb.... maar hoe weet ik dat 

Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
als je gewoon zwarte veren onder je V70 hebt lijkt het me een normaal onderstel! Was die andere V70 geen AWD, die staan wat hoger op de wielen? Nivomats is een aanrader, maar dan moet je ook andere veren monteren. Nivomats zijn echter alleen een aanrader als je veel met lading rijdt of met aanhanger. Ik heb vorig jaar de veren van mijn V70 ook vervangen, bij 330.000 km's, ik heb er sportveren e.d. onder laten zetten, staat mooi, maar rijden is een stuk minder comfortabel en ik kan de nivomats niet meer monteren. Ik denk er over om er weer normale veren op te laten zetten, voor nivomats!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
inderdaad vaak belading en aanhanger. Maar komt hij met nivomats niet een stuk hoger standaard? Want das niet zo mooi natuurlijk 

Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Nee, als je ook de bijbehorende veren plaatst blijft de Volvo op de originele hoogte.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Bij Rima kunnen ze je ongetwijfeld aan een nivomat set helpen waarmee niet teveel km's mee gereden is.
Afgelopen winter met de XC70 op wintersport gegaan. Veel zware bagage achterin maar de auto blijft horizontaal. Perfect systeem!
Afgelopen winter met de XC70 op wintersport gegaan. Veel zware bagage achterin maar de auto blijft horizontaal. Perfect systeem!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ik heb net nieuwe nivomats laten plaatsen bij de algemene dealer.
Kostte wat minder dan bij de dealer maar wel veel meer dan gewone schokbrekers. Ik had gewone veren en wilde nivomats.
Bij mijn Opel Omega heb ik na 200.000 km de voorschokbrekers laten vervangen voor €165,-- per stuk. En dat is dus ongeveer €500,-- goedkoper dan nivomats. YOUR CALL :-x
Kostte wat minder dan bij de dealer maar wel veel meer dan gewone schokbrekers. Ik had gewone veren en wilde nivomats.
Bij mijn Opel Omega heb ik na 200.000 km de voorschokbrekers laten vervangen voor €165,-- per stuk. En dat is dus ongeveer €500,-- goedkoper dan nivomats. YOUR CALL :-x
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Ik zou voor gebruikte nivomats gaan!
En die veren hoef je helemaal niet te vervangen, zeker die je nu hebt want die zijn toch al aardig "slap"......
En die veren hoef je helemaal niet te vervangen, zeker die je nu hebt want die zijn toch al aardig "slap"......
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
die veren hoef je niet te vervangen op zich, maar de auto komt er wel ca. 3 cm hoger van te staan van achteren en het weggedrag wordt er ook niet beter op!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Dat de auto "iets" hoger komt te staan klopt maar het lijkt mij dat dit wel meevalt bij veren die er al 350.000km onder zitten...., dat zijn eigenlijk al "slappe" veren.wouter van laer schreef:die veren hoef je niet te vervangen op zich, maar de auto komt er wel ca. 3 cm hoger van te staan van achteren en het weggedrag wordt er ook niet beter op!
En dat de wegligging slechter wordt ben ik niet met je eens. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het juist beter, strakker, rijdt. En als je veel met lading rijdt is het al helemaal geen probleem.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Ik bedoelde dat de wegligging er niet beter op wordt als je de veren niet vervangt maar wel nivomat monteert, dat hoort ook niet zo. Vervang je de veren ook voor originele nivomat-veren dan is de wegligging idd beter, zeker met belading. Dat de veren na 350 d.km ondertussen ook slappe veren zijn is een beetje kort door de bocht mijn inziens, de veren voor nivomat zijn niet alleen slapper, het zijn hele andere veren, van ander staal ofzo, speciaal bedoeld voor nivomat schokbrekers.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ander staal lijkt me sterk. Het zijn gewoon veren met een andere veerconstante.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
mij ook best, ze zijn in elk geval anders! 

300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:

Ik neig wel erg naar de nivomats, maar eens gaan uitkijken naar een betaalbaar setje met niet al te belachelijk veel kilometers

Maar is er nu echt geen manier om na te gaan of ik nu officieel verlaagd rondrij, of dat het gewoon een normale set is die uitgezakt is?? Op onderdeelnummer, of kleur of een of ander ander kenmerk?
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je een artikelnummer kunt achterhalen van de voor of achterschokbreker kan ik wel achterhalen of je verlaagd bent of niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
De gewone schokdembers zijn net zo dik als een plastic knijpfles van Gouda's Glorie met majonaise. Dus niet dik.Goelette schreef:
Ik neig wel erg naar de nivomats, maar eens gaan uitkijken naar een betaalbaar setje met niet al te belachelijk veel kilometers
Maar is er nu echt geen manier om na te gaan of ik nu officieel verlaagd rondrij, of dat het gewoon een normale set is die uitgezakt is?? Op onderdeelnummer, of kleur of een of ander ander kenmerk?
De nivomats zijn veel, veel dikker. Bijna zo dik als een liter blik bruine bonen :twisted:
Wanneer je schokbrekers echt oud zijn merk je dat in het bochtengedrag.
De volvo, welliswaar geen bochtenridder, kan echt wel knoertehart door een bocht. Met versleten schokbrekers dein je teveel en vlieg je de bocht uit. Misschien had je dat idee al?
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km