V50 1.6D en caravan

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
liana002
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.03.2006 - 14:47

Heeft al iemand ervaring met de Volvo V50 1.6D als caravantrekker?
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Niet doen?

ten zei je niet verder hoeft dan zeeland. Het blijft gewoon lastig opgang komen met deze combinatie. Met name vanuit stilstand op bijv. een helling weg rijden is niet echt een aanrader. Maar het e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je caravan. Een tip, reken de combinatie door http://www.caravantrekker.nl/.
Mijn ervaring is op snelheid wil het wel maar vanuit stilstaande stand weg rijden is koppelingroken
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een wat erg voorbarig advies zonder de caravan te kennen.
een 1.6D mag met zijn 109pk´s en zijn koppel van 240Nm bij 1750t/min 1300kg trekken en weegt ook zoiets, lijkt mij nog niet zo´n verkeerde combinatie.
Een Passat variant 1.9D met 105pk en een koppel van 250Nm bij 1900t/min heeft een eigen gewicht van 1452kg en mag trekken 1500kg, ik zou daar wat meer twijfels bij hebben.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Wat nie doen??
met zo'n koppel bij die toeren (240 Nm, bij 1750 toeren/min)
voor de 1.6 D :shock:
(p.s de 2.4 benz heeft "maar" 220 Nm, bij 4000 toeren/min :( )
is een caravan van zo'n 1000kg een peuleschil voor h'm :D
ik weet niet wat die "volvorijden"voor caravan ervaring heeft,
maar als 12jaar ex caravan gebruiker(met gem.3000km/jaar)
kan ik je vertellen dat een diesel de beste optie is voor met caravan rijden ook al is dat een 1.6 D
Heb zelf met benz /diesel ervaring,
met diesel een "lust " en benz een "last"(achterde auto)
Ik twijfel er echt niet aan die V50 1.6 D
tot zo'n 1000kg lijkt me dit een goede /veilige combinatie!!
zelfs de meeste doorgaande bergwegen vormen geen enkel probleem
Er rijden er echt meer met minder goede combinatie, dan met 'n betere!!

succes,
Henk
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Liana,
kijk hier en vul je gegevens in?
http://www.caravantrekker.nl
succes,
Henk
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
liana002
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.03.2006 - 14:47

Mijn caravan beladen weegt ongeveer 1200kg dus mag dit geen enkel probleem zijn.
Nogmaals dank voor jullie informatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvorijden schreef:Op gang gaat het wel maar voordat je bij het maximum koppel bent, wel eens gehoord van een Turbo-gat? Als die 240 Nm paraat staan geprobleem, maar het gaat om de kleine zaken als even in een haarspeld bocht met 10km/h weg trekken dan loop de 16D niet zo soepel rond.
Dat is mijn verhaal. Dan kan je beter een 2.4 benzine met maar 220Nm hebben.
Ja, die 2.4 bereikt zijn koppel van 220Nm tenminste bij 3750 toeren, geef mij dan toch die 1.6 diesel maar..
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

En Liana002, al veel wijzer geworden? :wink:
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Volgens mij hoefde ze alleen maar te weten of het kon. En niet of ze soms beter een totaal andere auto kan kopen voor die 2 dagen met de caravan elk jaar :)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het kan dus.....
Volvo for life
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Deze "niet moderne diesel" wordt door VAG vandaag de dag nog steeds gebruikt, nu met 130pk's, en een wat hoger koppel bij een iets hoger toerental, het is de betrouwbaarste gebleken die zij hebben (er wordt in getunede uitvoering zelfs mee geraced)
En wat wil dat zeggen????
een turbo gat blijft!!! het kan alleen iets minder worden door de montage van een kleinere turbo. Zo is nou eenmaal hetwerkingsprinciepe van een Turbo, oud of nieuw heeft dus geen invloed!!!!! een Turbo-gat blijft

ander moet je compressors gaan monteren die staan vanaf stationair paraat. Alles kan maar aanbevelen is wat anders!

Het maakt niet uit of het nou een 1.6 of een 2.5D is maar neem het verhaal van Bart serieus!!!
Een diesel is niet altijd de betere caravantrekker. Omdat er vaak voldaan moet worden aan milieu eisen word er steeds meer een lange 1e versnelling in een diesel gezet waar door deze motor steeds meer moeite heeft met het opgang blijven van de auto
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20525
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Sorry, maar hier wordt Liana002 niet blij van heb ik het vermoeden.

Theoriën hebben we niets aan bij dit topic. Er wordt specifiek om een ervaring gevraagd. Die hebben we dus nog niet.!!

Ik stel voor om door de beheerder een topicsplitsing toe te laten passen. Want op zich is de discussie zeer interessant.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dat is te zeggen, met een Eriba Touring Trol 555 van beladen 1185kg halen beiden *****

In detail scoort de 1.6D
Bij prestaties op de vlakke weg:
Topsnelheid *****
Gebruik 5e versnelling ****
Acceleratie (inhalen) ****

En bij prestaties in de bergen:
Wegrijden op helling ****
Rijden op autobaanhelling *****
Rijden op steile helling *****

en de 2.4
Bij prestaties op de vlakke weg:
Topsnelheid *****
Gebruik 5e versnelling ***
Acceleratie (inhalen) ****

En bij prestaties in de bergen:
Wegrijden op helling ***
Rijden op autobaanhelling ****
Rijden op steile helling ****

Hier wint de diesel dan weer, ik realiseer me natuurlijk wel dat de vorm van de caravan een niet te verwaarlozen inbreng op het geheel heeft.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40367
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Topic gesplitst
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11695
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ben schreef:Topic gesplitst
Ah, ok... Ik las deze thread nu voor het eerst en snapte al helemaal niets van de quotes waar mensen mee aan kwamen zetten...
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

het kan dus.....
Helaas bezit ik niet over de gegevens van een 16D maar ik zou een 2.4 adviseren!!!!
Koppel van een s40 2.0D aan de voorwielen in de 1e versnelling is
320 (motor) X 3.07 1e versnelling X 2.85 eindreductie = 2800Nm
Koppel van een s40 2.4, 140pk aan de voorwielen in de 1e versnelling is
220Nm X 3.39 X 4.00 = 2983 Nm.

Als iemand hier nogiets aan toe te voegen heeft hoor ik dat graag!!!!!!!
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40367
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De technische discussie is verplaatst naar: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=4894
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”