Verbrande olie lucht

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Diamondnick
2nd Gear member

Beste mensen,

Vervolg van deel 2359 van mijn knutselproject volvo 440...

Nu we alle drama van lampjes dragers banden versnellingsbak koeling etc. een beetje achter de rug hebben begint mijn auto te schokken.

Heb er even het een en ander over gelezen maar kom vooral terug op de in en uit laat pakking. Ik kan deze niet vinden... Of zit deze achter op de motor (als je voor de kap staat) en dan onder het gasklephuis?

Nu ruik ik de laatste tijd een beetje een verbrand olieluchtje... Gasklephuis losgehaald en zie het resultaat:

1) http://picasaweb.google.nl/lh/photo/0CD ... directlink

2) http://picasaweb.google.nl/lh/photo/e_G ... directlink

3) http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Kml ... directlink

4) http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Wt3 ... directlink

Nu weet ik niet of dit olieachtige spul op de afsluitring normaal is maar even verder.

Ik peil de olie wel redelijk om de 2 weken omdat het een oud beestje is.

Nu viel mij op dat het peil behoorlijk gezakt was. Op het blok zag ik duidelijk nieuwe oliesporen richting de 2e en 3e bougie lopen. Vanaf de top van het blok.

Ik weet niet hoe dit heet maar volgens mij is die pakking lek. En uiteraard een foto...

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/8rP ... directlink

Heeft het schokkerige te maken met de bovengenoemde verklaringen of moet ik het echt elders zoeken? Ik trap af en toe even het gas goed in na dat ik het gas losgelaten heb en zie eigenlijk geen rare kleuren rook uit de uitlaat komen...
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

op die laatste foto is dat oliezweet, niet wakker van liggen,dat hebben ze allemaal, maar olieverbruik, dat is niet goed...
ArjenM
3rd Gear member

Ik kan je verder niet helpen met betrekking tot de olie. Maar dat gasklephuis even schoonmaken met wat contactspray, bij mij is hij brandschoon (nouja, bijna).
Diamondnick
2nd Gear member

Kan je het gasklephuis schoon maken met contactspray?

En waar moet ik het op spuiten? En moet ik het dan loskoppelen of doorspoelen of iets?

-------------

De Olie... Ik heb het even nagevraagd aan een maat van me. Het is wel degelijk een lek in de pakking van ... (naam vergeten) Wat zit daar ook alweer? cylinderkop-pakking?

En hij vertelde mij iets dat het ook kan zijn dat de koppakking naar binnen toe gescheurd is waardoor de druk nu erg hoog oploopt... (hij is ook geen kenner dus ..) Kan dat?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
wpee
5th Gear member

als je met lopende motor de peilstok eruit haalt en hij blaast echt hard, zeker met wat toeren dan is dat niet goed.
Hou de olie eens op peil en controleer hoe snel deze zakt van hoog naar laag streepje
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
SchoutenCC
5th Gear member

Misschien overbodig, maar zorg er ajb voor dat als je meermaals meet om te vergelijken dat je dan wel elke keer op dezelfde manier meet! Liefst gewoon bijv 's ochtends voordat je naar werk gaat en de auto een nacht lang stil heeft gestaan. Als een motor gedraaid heeft zit er namelijk nog wat olie in het filter en lijkt je peil lager dan hij in werkelijkheid is...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Diamondnick
2nd Gear member

Oke!

Ik houd het peil altijd redelijk goed in de gaten en test het altijd met een minimale tussentijd (rijden en stilstaan) van 5 uur.

Deze week extra goed omdat ie wel lekt.

Nadat ie iets gezakt was lijkt het niet meer erger te worden? Wat mij wel heel erg heeft verbaasd was het aanzienlijk hoge benzine verbruik! Echt gewoon bijna het dubbele van normaal?!

Nu kwam ik er vanavond achter dat de band van de Volvo links voor helemaal plat was... .... zucht!

Dus misschien dat ie al zacht was? Ik kijk heb wel even gekeken voor ik ging rijden of er echt visueel te zien was dat de band zacht was maar daar was niets aan te zien... Nu is ie dus plat....

Iemand een sugestie waar ik ze goedkoop kan halen?

En kan ik ermee naar de garage rijden? of is dat echt heel slecht?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
ArjenM
3rd Gear member

Ja. Je kunt ook het wiel eraf halen en die naar de garage brengen.

Luchtinlaat verwijderen en dan het gasklephuis inspuiten en met een tandenborstel schoonmaken. Wees wel voorzichtig met een draden, die wil je niet per ongeluk los hebben. Nog wat sprayen, laten drogen en klaar!
Diamondnick
2nd Gear member

Oke!

Ik dacht dat je dan misschien wel het klepje beschadigd! Het ziet er allemaal zo fragiel uit!

En over die band!? Als ik dat ding voor de deur los haal Dan weet ik nu al dat er een grappig iemand met de krik van door gaat en dus lekker mijn aandrijving op de grond ligt...

Ik denk trouwens dat de band zijn laatste tijd gehad heeft... Zeker omdat ik er een paar meter mee gereden heb.. Stom maar niet gezien. En daarna terug geparkeerd. De lek komt denk ik door een kapot gereden velg... :oops:

Is deze nog te maken anders moet ik t compleet nieuw kopen...

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/leU ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Hb3 ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/DBk ... directlink
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
ArjenM
3rd Gear member

Als je erop gereden hebt is hij al snel kapot. Maar ik ben geen bandendoer en heb daar ook geen verstand van.

Heb je geen reservewiel?
Diamondnick
2nd Gear member

Dat wel! Maar heb nog nooit een band verwisseld... :oops:

Ik schaam me nu wel echt!
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
SchoutenCC
5th Gear member

Heel simpel:
- Zet de auto indien mogelijk vlak en niet op de handrem of in de versnelling
- Verwijder (indien nodig) wieldop of afdekkapje zodat je de wielbouten ziet
- Terwijl de auto nog op de wielen staat, draai alle vier de bouten een paar slagen los (doordat de auto op de wielen rust heb je een soort tegenwicht voor vastzittende bouten)
- Plaats de krik op de juiste manier in het krikpunt bij het wiel
- Draai de krik omhoog: dit hoeft niet de volledige lengte van de krik te zijn, als het wiel net los komt van de grond is het genoeg
- Draai de bouten er nu helemaal uit (kijk bij de laatste bout uit dat het wiel niet op je valt)
- Verwijder het wiel en plaats het reservewiel
- Omgekeerde volgorde terug: bouten vastzetten en nogmaals controleren op goed vastzitten als de auto op zijn wielen staat

Je kunt dan veilig naar een garage rijden om een nieuwe band om je velg te laten leggen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
SchoutenCC
5th Gear member

Ik bekijk nu trouwens even je foto, maar kan het kloppen dat alleen de wieldop beschadigd is en niet je (stalen) velg? Ik zie iig geen foto van je velg zelf, of kijk ik nu scheel? Haal de wieldop er eens af en kijk dan of het staal onder de beschadiging van het plastic er ook slecht aan toe is.
Diamondnick
2nd Gear member

Tnx Zark!

Het is geluk! Was best nerveus omdat ik echt geen idee had hoe het moest... Leuk was dat de reserve band ook lek was. Heel profesorisch op de scooter richting benzinestation vol laten lopen. Wat bleek nu... Hij was inderdaad maar minimaal op de velg beschadigd! Het ventiel bleek lek te zijn.

Even naar t Tyrecentre in Utrecht (leidsche rijn) En daar is er Gratis! een nieuw ventiel in gezet! Echt Superservice.

Toen weer terug gezet! Ziet er weer goed uit!

Zou dat misschien een verklaring zijn voor het superhoge brandstof verbruik>?

Heb net even het gasklephuis ook helemaal ingespoten met contactspray. En laat het zo even staan. (moet denk ik wel verdampen?!)

En zo nog even een nieuwe kleppendekselpakking halen.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
ArjenM
3rd Gear member

Niet op de handrem?

Moet even verdampen, maar dat is zo gebeurd.
Diamondnick
2nd Gear member

wpee schreef:als je met lopende motor de peilstok eruit haalt en hij blaast echt hard, zeker met wat toeren dan is dat niet goed.
Hou de olie eens op peil en controleer hoe snel deze zakt van hoog naar laag streepje
Zojuist nog even gecontroleerd.

Bij de start (motor was al warm) blies hij heel rustig beetje alsof iemand door een rietje op je handpalm blaast.

Daarna, denk een seconde of 20 begon hij wat olie op te sputteren. (kleine druppels) Toen even aan de gaskabel getrokken en toen kwam er met een hogere snelheid een klein beetje olie uit sputteren met hogere snelheid maar de druppels kwamen niet veel hoger. Dus ging ie niet echt harder blazen.

Moeilijk om te kwantificeren hoeveel het ongeveer was maar het waren gewoon mini oliedruppels en t was niet schokkend hoeveel er uit kwam naar mijn idee?! Moet ik er anders een filmpje ofzo van maken?

Of klinkt dit wel okee?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Diamondnick
2nd Gear member

ArjenM schreef:Niet op de handrem?

Moet even verdampen, maar dat is zo gebeurd.
Niet op de handrem>?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Diamondnick
2nd Gear member

update:

Band zit er weer op!
(hier eraf, en t mag best zo roestig te zijn toch?)
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/oNv ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Luj ... directlink

Gasklephuis ingespoten met contactspray. Ziet er weer mooi uit!

Kleppendekselpakking vervangen, de oude was naar mijn idee nog prima?! Kon er echt niets aan zien.

Even een foto toen de deksel eraf was:

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/WFT ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/asg ... directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Vvx ... directlink

Toch maar de nieuwe erin gezet, deze leek wat ruim?! Gaat die zich nog zetten?

Ik weet het niet zeker maar in de hoeken is echt nog ruimte over en lijkt ie iets te ruim...
Nou jah hij zit. Niet te vast gedraaid alles stuk voor stuk een beetje aangedraaid en dat 4 x herhaald. (kleine slagjes)

Auto gestart... En !

Hij lijkt het te doen alleen loopt ie volgens mij nu nog slechter. Ik ga eerst even eten en dan doe ik een update voor een rondje rijden.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
evanmandos
2nd Gear member
Contacteer:

brandt je groene lambda lampje niet? contactspray en lambdasonde gaat soms niet zo best samen! een slechte lambdasonde geeft een vrij beroerde loop.
440 1.6 op G3 met 230000km
Krot Mondeo 1.8 op G3 290000km (gaat eruit, V70 in aantocht)

C30 ingeleverd voor een honda greenpeace(alleen vw financiele aspect hoor!)
SchoutenCC
5th Gear member

Diamondnick schreef:Zou dat misschien een verklaring zijn voor het superhoge brandstof verbruik>?
Als je band slap is maakt hij meer contact met het wegdek waardoor hogere wrijving waardoor hoger verbruik. Dus ja ;) Let nu wel dat je ze niet té hard oppompt wan dan heb je juist weer geen grip en slijten ze asymmetrisch. Aanbevolen bandendruk staat in je bestuurdersportier op de sticker (ik meen 2.3 om 2.1 bij vollast)
ArjenM schreef:Niet op de handrem?
Ik zelf ben altijd bang om, als de auto op handrem staat en je zit zodanig aan de bouten te sjorren dat het wiel draait, dat je dan je handrem wat forceert. Daarom vind ik het een prettiger gevoel om hem niet op de handrem te zetten (mits ondergrond natuurlijk vlak...)

PS: als je controleert dat je emissielampje niet brandt, controleer dan wel of het lampje het überhaupt doet (als in, brandt hij wel voordat je gestart hebt)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”