Schokbrekers vervangen bij S80

Plaats reactie
free2music
1st Gear member

Ik had al eerder een topic over de schokbrekers bij mijn S80. Die waren weg. Geeft niks. De auto was goedkoop. Daarom even een verslag van de schokbrekers die ik alletwee heb vervangen voor twee nieuwe Monroe Reflex.

Voordat je begint moet je er zeker van zijn dat je het goede gereedschap hebt. Een Veerspanner om de veer over te zetten, een speciale gekartelde inbus van Volvo voor het tegenhouden van de veerpoot bij het losdraaien van de centrale moer bovenop de veerpoot, en een kleinere gekartelde inbussleutel voor het tegengaan van meedraaien van de bout van de stabilisator. Een grote krik voor de auto te tillen en een kleine krik voor het omhoogbrengen van de draagarm met wiellager voor het verwijderen van de bout/kogel van de stabilisator.
Met wat intiviteit gaat het ook maar je moet wel oppassen dat je de onderdelen niet beschadigd. Bijvoorbeeld door met een waterpomptang de hoofdpoot van de schokbtreker tegenhouden bij het losmaken van de centrale moer van de schokbreker. Blijf dan van de auto af want dan heb je er niks van begrepen. Dat is prutsen in plaats van klussen.

De krik onder de auto gezet, wiel er af en de auto voor de veiligheid nog eens ondersteund met een extra krik. Je weet nooit wat er gebeurd.

De veerpoot zit met twee grote bouten vast aan de draagarm voor het wiellager en de remschijf. Die twee bouten zitten muurvast. Daar had ik wat moeite mee maar uiteindelijk waren ze los. Moer 22mm en kop van de bout 18mm. Laat de twee bouten nog even zitten.

Daarna de moer van de stabilisatorstang losdraaien. Je merkt dan dat de stabilisator omhoog gaat vanwege de spanning. Een kleine krik onder de draagarm met het wiellager totdat je op gelijke hoogte zit dat de spanning er af is. Dat blijkt genoeg te zijn om de draad van de stabilisatorbout niet te beschadigen en deze geheel los te maken van de draagarm. Daarna de kleine krik weer laten zakken. De luchtslang (doorsnede van ongeveer 6 tot 8 mm) die met twee rubberen schalen in twee stalen ogen is geklemd maak je los. Gebruik eventueel wat vet om ze wat gemakkelijker los te maken en later weer om ze vast te maken.
Nu is de veerpoot aan de onderzijde geheel los en kan deze redelijk gemakkelijk uitgenomen worden zonder iets te beschadigen (bijvoorbeeld stofhoes van aandrijving).

Ga nu verder aan de bovenzijde onder de motorkap. Schroef de plastic kap er af met een kruiskopschroeverdraaier en markeer dan de positie van de drie moeren. Dit om verschillen in de positie van de schokbreker te voorkomen waardoor je de noodzaak om uit te lijnen na montage alleen vergroot. Draai nu de centrale moer van de schokbreker iets los. Hou de centrale stang van de schokbreker tegen met die speciale gekartelde inbus. Draai nu de drie moeren los en verwijder de schokbreker met veer in zijn geheel.

Nu nog de veer er af door de veerspanner er op te plaatsen. Pas als de veerspanner(s) geheel zijn aangedraaid kun je de centrale moer verwijderen. De rest spreekt vanzelf.

Bij het terugplaatsen wel letten op de positie van de veer in de schalen en eerst alles goed vastdraaien. Daarna de veerspanner losdraaien en het geheel goed inspecteren op fouten en wijze van montage. Ook of de beschermhoes goed op zijn plaats zit.

Dan onder auto plaatsen in omgekeerde volgorde van de demontage.
Let op de markeringen van de drie moeren om de bovenste plaat vast te zetten. Let ook op de positie van de draagarm bij het vastdraaien van de twee grote bouten en moeren aan de schokbrekerpoot. er zit wat speling in en mijn ervaring is dat deze goed zit als je de draagarm bij het vastdraaien licht ondersteund met een krik.
Luchtslang weer terugplaatsen. Alles nog eens controleren of het goed vast zit. Wiel er op en klaar.

Achteraf bleek dat de andere schokbreker ook niet goed meer was. Dus die heb ik ook zo onder handen genomen.
Bij een testrit bleek het weer perfect te werken. Kaarsrecht vooruit rijden. Geen trekken naar rechts of links. Bij een drempel geen sponsgevoel maar meteen horizontaal. Perfect.

Zelf gedaan. 320 euro kwijt voor twee nieuwe schokbrekers Monroe Reflex. Geen noodzaak om uit te lijnen dus dat was het dan.
Gewoon rustigaan sleutelen en het hoofd er bij houden. Dan kan iedereen dit. Geen 1100 euro bij een Volvo dealer. Geen 700 euro bij Beun de Haas. Maar voor 320 rijd hij weer perfect.

Zo rij je dus toch een S80 voor redelijk weinig geld.
Volvo 240 2.3 DL / 378.000 km
Volvo 240 2.3 inj. GLE / 675.000 km
Volvo 940 LPT Polar Autom. / 321.000 km
Heden Volvo S80 2.9 Autom. / 118.00 km
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Gefeliciteerd met de geslaagde 'transplantatie' , maar toch nog een opmerking.

Het feit dat je auto niet naar links of rechts trekt wil nog niet zeggen dat hij niet uitgelijnd zou hoeven te worden.
Bij een auto staan de voorwielen iets naar binnen (toe-in) of iets naar buiten (toe-out). Indien beide wielen evenveel naar binnen of naar buiten staan maar met de verkeerde waarde dan zal hij inderdaad niet naar links of rechts trekken echter kun je na verloop van tijd voor een verassing komen te staan als je ziet dat je banden tóch scheef zijn afgesleten.

Het is overigens sowieso noodzakelijk om je camber (wielvlucht) te checken en evt. af te stellen. Door het verwijderen van de complete veerpoot is de kans dat de wielvlucht niet meer klopt erg groot. Tenzij je voor het demonteren e.e.a. hebt opgemeten zodat je alles exact zo terug kon plaatsen.
Mocht je over VADIS beschikken dan kun je daarin nalezen hoe dat moet. Ik neem aan dat het een Haynes Repair Manual ook wel staat beschreven.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
dreday
2nd Gear member

en dan nu maar hopen dat je top lagers niet over een poosje beginne te kraken of tikkende geluiden gaan maken

kans is aanwezig

gr dre
free2music
1st Gear member

Ik heb de Vadis. Ik zal er eens in kijken hoe dat zit. Trouwens de toplagers zagen er niet meer zo mooi uit. Ik hou de slijtage van de banden goed in de gaten. Nu dat ik weet hoe een en ander moet ga ik misschien binnenkort toch nog de toplagers vervangen. Ik was op zaterdag begonnen met het karwei. Het was in dus weekend. Als ik wat meer tijd had dan had ik die lagers waarschijnlijk ook meegenomen in de revisie.

Ik zal eens gaan kijken wat ze kosten.
Volvo 240 2.3 DL / 378.000 km
Volvo 240 2.3 inj. GLE / 675.000 km
Volvo 940 LPT Polar Autom. / 321.000 km
Heden Volvo S80 2.9 Autom. / 118.00 km
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

free2music schreef: Ik zal eens gaan kijken wat ze kosten.
Ik moest er in februari j.l. in Spanje € 34.60 p/st (excl. BTW) voor betalen.

Voor zover ik weet zijn de onderdelenprijzen binnen de EU gelijk.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
edraket
7th Gear member

Dat zijn denk ik niet de lagers, maar de bovenste veerschotels. Delagers zijn een heel stuk duurder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

edraket schreef:Dat zijn denk ik niet de lagers, maar de bovenste veerschotels. De lagers zijn een heel stuk duurder.
Ik denk dat je gelijk hebt want de naam van het onderdeel is Spring seat met onderdeelnummer 8646713.
Mijn ervaring met een S80 is pas '20.000 km lang' en bij mijn dealer wisten ze meteen wat er loos was toen ik daar met mijn klacht kwam.
Volgens hen worden de, naar ik inmiddels begrepen heb 'beruchte', knakkende geluiden in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt door een versleten veerschotel. De lagers schijnen wat minder snel de geest te geven.
Maar zoals gezegd, ik ken de S80 nog niet goed genoeg om deze bewering op juistheid te kunnen beoordelen.

Hoe dan ook, de 'knakkende geluiden' enz. zijn verdwenen :P

Rob
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Heb zelf een gaar lager. Dat geboenk merk je wel. Is anders als het geknoep van de schotel.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
danny
2nd Gear member

Ik heb mijn schokdempers en stabilisatorstangen onlangs ook vervangen, maar vind dat er nog teveel lawaai is. Het lijkt op gebonk, want denk vaak als ik door een put rijd dat er nog oude schokdempers onder zitten.
Dus blijkbaar ook nog een lager vervangen ???
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Als je dat 'bonken' op de vloer voelt bij je rechtervoet dan kunnen het ook nog de achterste bevestigingen van het sub-frame zijn. De remedie is het aanbrengen van O-ringen bij die bevestigingen.
Voor zover ik weet is dat een officiële modificatie

Rob
Gerard
2nd Gear member
Contacteer:

danny schreef:Ik heb mijn schokdempers en stabilisatorstangen onlangs ook vervangen, maar vind dat er nog teveel lawaai is. Het lijkt op gebonk, want denk vaak als ik door een put rijd dat er nog oude schokdempers onder zitten.
Dus blijkbaar ook nog een lager vervangen ???
Ik heb ook een tijd last van gebonk gehad en van alles vervangen.
Uiteindelijk bleek het de voorste ophangrubbers van de onderste draagarmen te zijn.
Nieuwe rubbers er in en weg is het gebonk.

Groet, Gerard. 8)
Alles op z'n tijd, maar wel rap een beetje.

C70 2.4i Geartronic Momentum lichtblauw '07 170pk
S80 II 4.4 AWD Geartronic Summum bordeaux rood '06 315pk
S80 II 2.5T Geartronic Summum zwart '06 200pk G3
S60 2.4 Momentum zwart '04 140pk G3
S40 2.4i Momentum zwart metallic '04 170pk G3
Vida2Go Dice laptop
Hapert 3 tons 3 zijdige kipper / plateauwagen / oprijwagen '21
5820 Kwh zonnepanelen
3000 Kwh aandelen windmolen "de Trouwe Wachter"
300 L. zonneboiler met warmtepomp en 4 collectoren
thomasglt
2nd Gear member
Contacteer:

Zo goedkoop vind ik het eigenlijk niet, ik heb net hetzelfde bij de dealer laten doen. Schokdempers, inclusief veerzitting, aanslagrind, hulpveer en balg, voor 437 euro totaal.

Het monteren kost maar 40 euro voor twee zijden vervangen. Peanuts dus.

Plus, daarbij heb je niet het risico dat er iets misgaat. Bij mij was er een foutje gemaakt, waardoor de aandrijfas stuk gegaan is. Dat is allemaal kosteloos opgelost, service van een dealer!
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Volvo S80 2.5 D Mobility 1999
Volvo V70 2.5 D Europa 1999, MY 2000
Volvo V70 TDI Europa 1998, MY 1999
Volvo 850 GLT 2.5-20V 1993
Volvo Amazon Kombi 1969

Volvo for Life!
Leka
2nd Gear member

Om ff over prijsverschil in verschilende landen. Ben net terug van mijn vacantie in Croatie en daar bij een Monroe dealer alle 4 schokdempers vervangen voor 235,- incl montage. Alles was binnen 1 uur klaar. Incl. voorste bovenschotels.
S80 2,5 Automaat
S80 2,9 Geartronic, 200kw biturbo,Egsecutive,1999, 240.000 km.
Frumpy
5th Gear member

Leka schreef:Om ff over prijsverschil in verschilende landen. Ben net terug van mijn vacantie in Croatie en daar bij een Monroe dealer alle 4 schokdempers vervangen voor 235,- incl montage. Alles was binnen 1 uur klaar. Incl. voorste bovenschotels.
Dat is hier alleen al bijna de prijs voor 2 achterschokbrekers excl. montage.
Kan het eigenlijk niet geloven, helemaal compleet met toplagers etc..
:roll:
S80 2,5T AUT5 2004
Leka
2nd Gear member

Blijkt uit gesprek met eigenaar dat hij 20 jaar lang had gewerkt bij Monroe. Hij doet niks anders dan schokbrekers. Aangezien drukte bij hem denk ik dat hij per maand een vrachtwagen aan schokbrekers slijt. Ff omgerekent naar € van Croatische Kuna was montage ong. € 30,-

Volgende jaar ga ik In Croatie ook alle 4 lambda senzors vervangen, aangezien ik af en toe melding krijg van "Emisie service vereist". Hier kosten ze bijna 800,- ex. montage. Daar is het alles incl. rond 500,- ;-)
S80 2,5 Automaat
Frumpy
5th Gear member

Klinkt goed.
Op vakantie gaan en er nog geld aan verdienen ook. :wink:

W.b. de Emissie Service vereist: die melding kan ook nog door je gasklephuis of luchtmassameter worden veroorzaakt. Uitlezen bij de dealer geeft vaak geen eenduidige diagnose.
S80 2,5T AUT5 2004
Leka
2nd Gear member

Uitlezing gaaf senzors. Gasklephuis is goed gevonden en ook luchtmassameter. Sorry voor of topic gaan. Mss bovenste omschrijving in ruriek met handleidingen platsen.
S80 2,5 Automaat
Plaats reactie

Terug naar “S80”